Genom att jämföra olika utbildningar och skolor samt att gå på öppet hus blev studievalet lätt för Mikael Strangnefjord.

Här delar han med sig av sina bästa råd och tips till dig som funderar på att studera.

 

Du valde att läsa Marketing Automation på Medieinstitutet. Hur kom du fram till att det var utbildningen och skolan för dig?

– Jag arbetade tidigare på ett litet e-handelsföretag med ansvar för marknadsföring och försäljning, men ville ta nästa steg i karriären och kollade runt på vad som var det senaste inom marknadsföring och tech. Ganska snabbt insåg jag att det här var utbildningen jag letade efter. Framförallt för mixen av marknadsföring och teknik, men också för att utvecklingen drivs i den riktningen.

Inför studierna besökte Mikael öppet hus på flera skolor och jämförde olika utbildningar.
– Valet föll snabbt på Medieinstitutet och yh-utbildningen Marketing Automation det är jag väldigt nöjd med, säger Mikael.

Hur ser du på framtidens marknadsföring?
– Jag tror att det vi idag kallar Marketing Automation kommer öka bland företag och såväl fördjupas som breddas av den snabba tekniska utvecklingen. Det händer mycket intressant under begrepp som exempelvis IoT och AI, vilket är superspännande.

Vad vill du arbeta med efter studierna?
– Jag vill arbeta på ett företag som driver utvecklingen inom marknadsföring och tech framåt och där nya idéer välkomnas och en strävan finns att vara bäst. Det är viktigt för mig med en företagskultur där lärande och nyfikenhet uppmuntras och kunskap delas.

Följ Mikaels tips för att få ut det mesta av dina studier
Här kommer Mikaels tips för att hitta rätt utbildning och jobb:

  • Se inte utbildningen som den enda källan till kunskap, var nyfiken och sök fler perspektiv.
  • Hitta intressanta events relaterat till dina studier
  • Prata med personer som är verksamma i branschen och ladda ner artiklar och guider i ämnet.
  • Om du inte redan har en profil på det professionella nätverket LinkedIn, se till att skaffa en och connecta med folk du träffar. Linkedin är nödvändigt, både för att hålla sig uppdaterad på vad som händer i branschen men också för att söka LIA och såklart senare jobb.