Marknadskoordinator – en yrkesroll inom marknadsföring, medieproduktion och projektkoordination

Utbildning inom marknadskommunikation och koordinering av sälj- och marknadsinsatser. Producera och koordinera innehåll och material för presentationer, digitala kanaler, events och andra marknadsinsatser

Utbildningen omfattar marknadsföring och marknadskommunikation och hur detta appliceras i företag. Du får också kunskaper och färdigheter inom olika typer av mediekanaler – vilka kanaler, verktyg och metodiker som finns och hur de används. Utbildningen inkluderar också planering, strukturering och produktion för olika mediekanaler. Utbildningen varvar teori med projekt så att du effektivt ska kunna genomföra, budgetera och följa upp projekt i olika produktionsled.

Vad är en marknadskoordinator

En marknadskoordinator samlar in och sammanställer marknadsinformation och koordinerar sälj- och marknadsinsatser. Relaterade uppgifter är att stödja produktionsavdelningar med presentationer och material, att planera och ordna events och koordinera insatser inom PR mm.

Insatser som produktionsledare är vanliga inslag framför allt på byråsidan. Med ökande närvaro på sociala medier och digitala kanaler krävs också kompetens inom digital marknadsföring. En marknadskoordinator får idag ofta ansvar för sociala medier, nyhetsbrev och att uppdatera hemsidan med text och enklare grafik. Färdighet i Photoshop och Illustrator är ofta ett krav. Marknadskoordinatorn förväntas också kunna följa upp trafik från sökmotorer och digitala kampanjer med hjäp av bland annat Google Analytics.

I utbildningen Marknadskoordinator ingår

  • Marknadsföring – marknadsföring och marknadskommunikation i teorin och hur detta appliceras i företag och på marknaden. Kursen ger den studerande grunden i marknadsföring, marknadsplanering och marknadsstrategiskt arbete.
  • Mediekanaler – olika typer av mediekanaler. Vilka kanaler, verktyg och metodiker som står till buds och hur man använder dem effektivt.
  • Medieproduktion – planera, strukturera och genomföra produktioner för olika mediekanaler. Grafisk produktion – skapa grafiskt material för både digitala kanaler och tryck.
  • Projekthantering och produktionsledning – medverka och driva projekt effektivt, budgetera och följa upp ett projekt i olika produktionsled. Förståelse för projektekonomi och intäkts- och kostnadskalkylering i ett projekt/produktion.

Yrkesroll med stor efterfrågan

Marknadskoordinator/marknadsassistent är den vanligaste yrkesrollen på ett företags marknadsavdelning. På byråsidan jobbar marknadskoordinatorn även med projekt- och produktionsledning.

Många marknadskoordinatorer verkar i olika roller på olika typer av byråer. Många gånger är de produktionsledare på reklambyrå/kommunikationsbyrå eller koordinerar PR-insatser på PR-byrå. Eventbyråer växer kraftigt och behöver också denna kompetens.

Marknaden för digitala marknadsföringstjänster växer där digitala mediebyråer fortsätter växa, men även andra typer av byråer med behov av bred marknadsföringskompetens som t.ex. traditionella mediebyråer.

Arbeta med allt från marknadsassistent till digital marknadsförare

Arbetsuppgifterna för en Marknadskoordinator är flera och väldigt varierande. Yrkesrollen är bland annat Marknadskoodinator, Marknadsassistent, produktionsledare och digital marknadsförare.