Marknadsföring och projektledning i mediemixen

För dig som vill arbeta affärsmässigt och målstyrt med marknadsföring och säljande projektledning

Utbildningen ersatt med Marknadskoordinator >>

Digitala kanaler, traditionella medier, säljmöten och events; allt vävs samman i dynamiska ”mediemixar” i den här YH-utbildningen. Som student kan du se fram emot att få en konkurrenskraftig kompetensprofil med fokusområden inom affärsmannaskap, säljande projektledning, marknadsföring, B2B försäljning, kampanjplanering och mediekompetens.

Med fokus på ett modernt affärsmannaskap

På utbildningen Marknadsstrateg och Försäljare Mixed Media kommer du som student att få en affärsmässig och kommunikativ överblick över det nya medielandskapets spelregler. Vidare kommer du lära dig verktygen som krävs för ett modernt affärsmannaskap, med fokus på kundnytta och ”consumer insight”, vilka bland annat innefattar:

  • Genomföra research-analys-plan för marknadskommunikation via mixed media (webb/digitala medier, print, reklam, TV, rörlig bild, produktplacering, events/möten, telefon med mera).
  • Planera-genomföra-utvärdera medieprojekt, säljmöten, pitchar och kundevents.
  • Producera affärs- och marknadsplaner för en organisations kundkommunikation.
  • Leda olika typer av Mixed Media-produktioner.
  • Skapa enklare mixed medieproduktioner inom webb, print, sociala/digitala medier.
  • Projektleda sälj- och mediekampanjer för kunds räkning.
  • Genomföra säljmöten och i dialog med kunden identifiera maximal nytta för kundens medie- och kommunikationsinvestering.
  • Vara rådgivande och presentera lösningsförslag (medieplanering/medierådgivning) inför kundens kommunikationsbeslut.
  • Identifiera kundbehov, kundnytta och köpbeteenden i nya och traditionella medier.

Läs gärna mer om kunskaper och färdigheter efter avslutad utbildning och titta gärna närmare på utbildningens innehåll.

Över 90 procent är aktiva i branschen efter avslutad utbildning

Dagens medielandskap är i ständig utveckling. För den som vill arbeta med kundens affärsnytta krävs gedigen kunskap gällande nya affärsprocesser, nya sökvägar, nya köpbeteenden och nya målgrupper. Utbildningen erbjuder en övergripande helhetssyn över dagens medielandskap och fördjupad kunskap inom discipliner som: marknadsföring, konsumentbeteende, affärsstrategier och projektledning. Utbildningens bredd erbjuder dig som vill arbeta affärsmässigt och målstyrt med marknadsföring och säljande projektledning en konkurrenskraftig fördel i arbetslivet. Vilket bevisas av att över 90 procent av studenterna är aktiva i branschen efter avslutad utbildning.

Nära samarbete med branschen ger utbildningen en djup förankring i arbetslivet

Tack vare Medieinstitutets nära samarbete med branschaktiva företag och organisationer som Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Mediebyråer och Masterplan Productions kan du som student vara säker på att få en utbildning som ligger nära det du kommer jobba med i ditt framtida arbetsliv.

  • De flesta av våra föreläsare arbetar inom branschen. Bland dessa innefattas representanter från Masterplan, Searchmanager, Rephrase, Designmobile, Perfect Noise och många fler. Att så många av våra föreläsare är yrkesverksamma innebär att du som student kan räkna med skoluppgifter som är kopplade till ditt framtida arbetsliv.
  • En stor del av utbildningen utgörs av Lärande I Arbete (LIA) vilket är vad våra praktikperioder kallas. Utbildningen består av två praktikperioder (sammanlagt 30 veckor) som ger dig som student en möjlighet att få kompetens inom marknadsstrategi, försäljning, projektledning med mera, samt möjligheten att växa in i din framtida arbetsroll. Praktiken är dock mer än bara träning; det är en fot in i arbetslivet och framtida arbetsmöjligheter.

Möjlighet att jobba med allt från medieplanering till säljande projektledning

Efter avslutad utbildning kommer du att kunna arbeta som Marknadsförare, Säljande Projektledare, Medieplanerare, Planner, Researcher, Analytiker, samt som Strateg i mediebranschen eller på företagens sälj- och marknadsavdelningar.