I höstas startade utbildningen Marketing Automation på Medieinstitutet.

Kortfattat kan man säga att Marketing Automation är ett redskap för att göra marknadsföringen bättre och framför allt mer relevant för enskilda personer. Man använder en teknologi för att samla in kunddata, analysera den och därefter kunna rikta marknadsföringsinsatserna bättre än tidigare.

En av studenterna som började i höstas är Mikael Strangnefjord och vi ställde några frågor till honom.

Varför valde du utbildningen Marketing Automation på Medieinstitutet?
– Jag arbetade tidigare på ett litet e-handelsföretag med ansvar för marknadsföring och försäljning, men ville ta nästa steg i karriären och kollade runt på vad som var det senaste inom marknadsföring och tech. Ganska snabbt insåg jag att det här var utbildningen jag letade efter. Framförallt för mixen av marknadsföring och teknik men också för att utvecklingen drivs i den riktningen.

Inför studierna besökte Mikael öppet hus på flera skolor och jämförde olika utbildningar.

– Valet föll snabbt på Medieinstitutet och er nya utbildning Marketing Automation. Efter mer än ett halvår av studier är jag väldigt nöjd, säger Mikael.

”Ganska snabbt insåg jag att det här var utbildningen jag letade efter. Framförallt för mixen av marknadsföring och teknik men också för att utvecklingen drivs i den riktningen.”

Hur ser du på framtidens marknadsföring?
– Jag tror att det vi idag kallar Marketing Automation kommer öka bland företag och såväl fördjupas som breddas av den snabba tekniska utvecklingen. Det händer mycket intressant under begrepp som exempelvis IoT och AI , vilket är superspännande Här finns potential för företag att lära sig mer om sina kunder från ett ökat antal datakällor, samt att bättre kunna leverera på dessa insikter och på så vis erbjuda en mycket bättre kundupplevelse.

 

Mikael Strangnefjord finns på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mikael-strangnefjord/

Mikael Strangnefjord student, Marketing Automation.

Precis som Emma Storbacka på Avaus ser alltså Mikael de många fördelarna med, vad många skulle säga är, framtidens marknadsföring.

– Företag som anammar Marketing Automation och arbetar med det på alla plan i organisationen, när tekniken nu faktiskt gör det möjligt, lämnar sina konkurrenter långt bakom sig, säger han.

Var ser du dig att arbeta efter studierna?
– Jag ser mig arbeta på ett företag som driver utvecklingen inom marknadsföring och tech framåt och där nya idéer välkomnas och en strävan finns att vara bäst. Det är viktigt för mig med en företagskultur där lärande och nyfikenhet uppmuntras och kunskap delas.

Börjar du också bli intresserad av utbildningen? Missa då inte Mikaels värdefulla tips nedan. Det är dessutom bra tips även om du väljer en annan utbildning.

Vad har du för tips till kommande studenter på utbildningen?
– Se inte utbildningen som den enda källan till kunskap, var nyfiken och sök fler perspektiv. Hitta intressanta events relaterat till Marketing Automation via exempelvis apparna Meetup och Eventbrite. Prata med personer som är verksamma i branschen och ladda ner artiklar och guider i ämnet. Om du inte redan har en profil på det professionella nätverket LinkedIn, se till att skaffa en och connecta med folk du träffar. Linkedin är nödvändigt, både för att hålla sig uppdaterad på vad som händer i branschen men också för att söka LIA och såklart senare jobb.

Till sist, ni går ju snart ut på praktik (LIA) och det vore roligt att få veta var du ska vara?
– 
Jag gör min LIA på Avaus Marketing Innovations som är en ledande konsultbyrå inom bland annat Marketing Automation och datadriven marknadsföring. Med bra stöd från handledare och kollegor har jag redan certifierat mig i ett marketing automation-system och fått arbeta med riktiga projekt mot kund. Jag kan verkligen rekommendera att söka LIA på Avaus om du vill lära dig mycket och gillar utmaningar.

Vill du komma i kontakt med Mikael når du honom självklart på LinkedIn: www.linkedin.com/in/mikael-strangnefjord