Sveriges bredaste utbildning i digital marknadsföring och onlinemarknadsföring

Utbildningen för dig som vill jobba med sökmarknadsföring, digital annonsering, innehållsmarknadsföring, medieplanering och kampanjkoordination i digitala medier.

Utbildningen fokuserar på att förstå det digitala ekosystem i sin helhet. Sedan ett par år tillbaka är internet den största marknadsföringskanalen i Sverige och som digital marknadsförare idag och framåt är det extremt viktigt att förstå hur de digitala kanalerna samverkar och driver varandra.

Som en av få utbildningar i Sverige går vi igenom hela det digitala marknadsföringslandskapet och täcker in alla digitala tekniker och kanaler som behövs för att kunna driva trafik, försäljning och konvertering i digitala medier. Detta kommer ställa stora krav på dig som student då branschen är under ständig utveckling. Utbildningen erbjuder dessutom, dig som student, ett första steg in i arbetslivet.

Fördjupad kunskap och förståelse om hur man marknadsför i digitala mediekanaler

Under ett och ett halvt år kommer du tränas och utbildas inom verktygen, begreppen och strategierna som används inom digital marknadsföring.

Detta innefattar bland annat:

  • Sökmotoroptimering/SEO – arbeta, analysera och styra de parametrar som påverkar det organiska och lokala sökresultatet.
  • SEM/PPC – Planera och utföra annonskampanjer i sökmotorer, innehålls- och displaynätverk och sociala medier. Exempelvis Google Sök, Facebook, Youtube, Google Shopping, m.fl.
  • Google Adwords & Analytics – branschverktyg inom annonsering och webbanalys, branschcertifieringar ingår.
  • Digital annonsering – kanaler och köpmodeller för digital annonsering
    – Affiliate marketing, Display advertising, Programmatic advertising / Real-time bidding.
  • CRO/Konverteringsoptimering och webbanalys – analys och effektivisering av marknadsföring i digitala kanaler, A/B-testning, etc.
  • Content marketing – sociala medier, innehålls- & spridningsstrategi, branded content, etc.
  • Medieplanering och kampanjkoordination – medielandskapet, mediaplan, kanalval/strategi, kostnad estimat och lönsamhet, campaign management, campaign planning, etc.

Läs gärna mer om kunskaper och färdigheter efter avslutad utbildning och titta gärna närmare på utbildningens innehåll.

Digitaliseringen av mediemarknaden är tydlig och är ett klart faktum

Den snabba tillväxten inom digital marknadsföring har tvingat och forcerat marknaden till ett högt krav på närvaro i digitala medier, såväl inom marknadsföring, kundvård, kommunikation, mobil anpassning, sociala kanaler och inte minst annonsering i digitala kanaler. Tillväxten är självklart i stor utsträckning ett resultat av allt högre efterfrågan på digitala produkter/tjänster, samt allt högre närvaro, krav på närvaro, i digitala kanaler och framförallt mobila enheter som smartmobiler och
surfplattor.

För 6:e året i rad (2016) presenterar Medieinstitutet utbildning Onlinemarknadsförare och numer även i Malmö. Vi har en gedigen kompetens inom området och lång erfarenhet tillsammans med branschen som flitigt deltar aktivt i utbildningen. Lärare och föreläsare har gedigen kompetens i sina ämnen och flera tidigare studenter, som idag är en del av branschen, återkommer som såväl föreläsare som handledare på praktikföretag.

Utbildningen kommer ställa krav på dig som student, men i gengäld kommer din spetskompetens att vara hett eftertraktad på arbetsmarknaden.

Möjlighet att arbeta med allt från digital annonsering till innehållsmarknadsföring

Efter avslutad utbildning kommer du till exempel att kunna arbeta som Onlinemarknadsförare, Paid Media Manager, Campaign Manager, Medieplanerare digitala medier, Social Media Advertising Specialist, SEO-konsult, marknads-/kampanjkoordinator digital medier och mycket mer.