Kunskap färdighet kompetens Onlinemarknadsförare

Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta som

  • Onlinemarknadsförare / Internetmarknadsförare
  • SEO/SEM/PPC-konsult
  • Marknads-kampanjkoordinator digitala medier
  • Online Marketing Assistant
  • Digital Specialist
  • Paid Media Manager
  • Social Media Advertising Specialist
  • Digital Media Planner
  • med flera…

Du kommer ha kunskaper om

Marknadsföring
Kommunikation och marknadsföring i praktiken – inriktning på digitala kanaler.

Sökmotorer
Funktionalitet och anatomi. Parametrar på en webbplats och Internet som påverkar rankning och indexering. Analys, optimering, sökbeteende, onsite/offsite, etc.

Digitala annonsplattformar
Möjligheter och begränsningar, funktionalitet och praktiskt handhavande. Aktuella plattformar, som t.ex. Google Adwords och Facebook Advertising/Marketing.

Banner- och videoannonsering
Metoder, system och köpmodeller inom affiliate- & displayannonsering samt Automatic trading/RTB.

Innehållsmarknadsföring
Strategi och kanalval inom marknadsföring i sociala kanaler och digitala medier – content marketing & native advertising.

Webbanalys och konverteringsoptimering
Webbanalys som verktyg inom digital marknadsföring. Metodik för att jobba med konvetering och optimering i digitala kanaler.

Webbteknik
Hur Internet fungerar och en webbplats uppbyggnad, t.ex. HTML/CSS/Javascript.

Du kommer ha färdigheter i att

Behärska verktyg, program och best-practice-metoder för marknadsföring i sökmotorer, innehålls- och displaynätverk samt sociala medier.

Relatera ett företags marknadsföring och intäkter till kund, konvertering och mediekanal för att befästa och argumentera för ROI inom digital marknadsföring.

Marknadsföra med kunskaper i både marknadsmässiga som webbtekniska delar för att uppnå effektiva resultat i en kampanj respektive digital kanal.

Behärska branschverktyg inom annonsering, Google Adwords, och webbanalys, Google Analytics, med hjälp av certifiering i båda dessa.

Pitcha för kund/beställare och presentera en plan och/eller resultat med syfte att ”sälja in”.

Arbeta i projekt och grupp, med fokus på eget ansvar och ansvarfördelning, utveckla egna och andras idéer, samarbete, tidplan och leverans.

Du kommer ha kompetenser för att

Genomföra marknadsföring i digitala kanaler ur ett strategiskt och kvalitativt/kvantitativt perspektiv.

Ta fram en marknadsplan och digital handlingsplan för ett företag kopplat till budget och ekonomi.

Utföra en SEO-analys och SEO-strategi för ett företag.

Planera och genomföra annonsstrategier inom sökmotorer, displaynätverk, sociala medier och videoplattformar med fokus på bl.a. Google Adwords och Facebook Marketing.

Utnyttja sociala medier/kanaler för effektiv marknadsföring med innehåll och berättande som utgångspunkt – content marketing och native advertising.

Planera och estimera för annonsstrategier inom affiliate- och displaymarknadsföring samt programmatic buying/RTB.

Driva försäljning och kundvård för t.ex. e-handelsföretag med kanaler som e-postmarknadsföring, prisjämförelse, med mera.

Analysera trafikströmmar i digitala kanaler med fokus på mätetal, KPIer, konvertering, funnels, med mera – webbanalys och konverteringsoptimering/CRO.