Kunskap, färdighet och kompetens

Du kommer kunna arbeta som

  • Webbkommunikatör
  • Content Manager
  • Webbredaktör
  • Kommunikatör digitala kanaler
  • Community Manager
  • Innehålls- och flödesredaktör
  • Social Media Manager

Du kommer ha kunskaper om

  • Journalistiska principer i kommunikation
  • Skrivande, copy, storytelling och redaktionellt innehåll
  • Varumärkets värde
  • Komplext budskap med bild, text, film, ljud
  • Krishantering i organisation, modeller, funktioner
  • Beteendevetenskapliga aspekter på kommunikationens roll och påverkan.
  • Produktion för dig. kanaler
  • Responsiv webb
  • Kravspec. beställar och leverantörsperspektiv
  • OpenSource
  • SEO och SEM
  • Mätning, analys, konvertering
  • Digital strategi
  • Publiceringsverktyg, CMS ex. Episerver & WordPress
  • Trycksaksprod.
  • Dig. medier och teknikutvecklingens påverkan i vårt sätt att kommunicera
  • Dig. kanal driver, påverkar varumärke och affärsnytta
  • Produktion av innehåll för Content Marketing och e-handel
  • Projektledning, teorier och modeller
  • Budget och uppföljning
  • Marknads och kommunikationsteorier, begrepp och modeller
  • Lagar, avtal som reglerar mediebranschen
  • Säljprocess och presentationsteknik
  • Omvärdesanalys
  • Målgruppsanalys
  • Kanalval i dig. medier
  • Etik och källkritik i dig. kanal

Du kommer ha färdigheter i

  • Skriva webbtexter som skapar dialog med företagets/organisationens målgrupper
  • Skriva säljande texter för online/webbcopy
  • Fotografera, bildbehandla, filma, redigera (ljud)
  • Arbeta med krav på öppenhet och transperens som modern kommunikation kräver.
  • Publicera på webben via CMS (t.ex. EpiServer och WordPress)
  • Kunna hantera de senaste relevanta molntjänsterna
  • Anpassa innehåll efter plattform (mobil, surplatta, webb)
  • Skapa innehåll och driva engagemang i sociala medier, webb och sökmotorer
  • Arbeta i team med exempelvis agila utvecklingsmetoder
  • Driva ett projekt inom digitala medier.
  • Sammanställa en projektbudget samt följa upp denna.
  • Pitcha en idé mot kund
  • Välja och kommunicera i adekvata kanaler med hjälp av webbanalys
  • Omsätta teorier och modeller inom kommunikation och marknadsföring i praktiken.

Du kommer ha kompetenser för att

  • Ha ett övergripande ansvar för företagets närvaro i digitala kanaler
  • Skapa, redigera texter och kombinera dem med bilder, digitalvideo och ljud.
  • Kommunicera via digitala kanaler och stödja användargenererat innehåll
  • Skriva sökoptimerad, säljande, berättande och varumärkesbyggande text i digitala kanaler
  • Driva trafik i olika plattformar och förstå dess funktionalitet
  • Föra dialog med företaget/organisationens målgrupper
  • Genomföra en professionell upphandling av webbinnehåll.
  • Genomföra omvärldsbevakning och spåra trender och strömningar.
  • Arbeta med andra funktioner/kundtjänst i organisationen och stötta dem inom digitala medier
  • Genomföra ett individuellt slutprojekt mot en verklig beställare/köpare
  • Driva varumärkesbyggande marknadskommunikation
  • Analysera och arbeta strategiskt med ett företags webb och sociala medier.