Student

Webbkommunikatör ger bred kompetens

Simon Alestig Blomqvist, 31 år valde Medieinstitutet efter rekommendationer, men också för deras goda relationer till branschen och arbetslivet. Ett val som inte bara har gett honom en bra utbildning, utan även ett spännande projekt som han nu driver vid sidan om studierna.

Varför valde du att läsa Webbkommunikation Sociala medier på Medieinstitutet?

– Jag valde Medieinstitutet dels på grund av rekommendationer, men också för att skolan verkade ha väldigt bra kontakt med branschen/arbetslivet. Jag kommer från detaljhandeln och har jobbat många år som butikschef och säljare. Jag gillade kontakten med människor och kommunikationen med kunden, men kände att jag ville från golvet och jobba med kommunikation på ett nytt plan.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

– Den första tiden var det mycket skrivande, både journalistiskt och kreativt, men också bildbehandling, olika publiceringsverktyg och SEO. Under den första terminen blev det en del inspirationsföreläsningar och vi började ”nosa” på många ämnen. Skolan utbildar främst för beställarsidan, vilket märks av i kursplanen. Ändå känns nivån ofta tillräckligt hög för att det ska gå att axla rollen som producent på byråer, eventuellt med viss fördjupning på egen hand. Men visst, det är inte lika mycket specialisering och djupdykning som det är bredd.

– När det gäller praktik är de 26 veckorna indelade i tre perioder, en sex veckors praktik och två tio-veckors och det upplägget har känts bra. Det ger möjligheter att prova på olika yrkesroller och arbetsplatser.

Hur är lärarna, lokalerna och klassen?

– Våra utbildningsledare har en otrolig koll på branschen och de lärare och föreläsare vi haft har på det stora hela varit väldigt bra. I klassen har vi haft en bra sammanhållning och hjälpt varandra framåt i allt, så det känns lite vemodigt att tänka att det är så kort tid kvar.

Vilka karriärmöjligheter finns efter examen?

– Just nu känns tillvaron som en stor sal med mängder av gläntande dörrar och det känns både roligt och knepigt. I fantasin har jag under studietiden rört mig mellan mängder av möjliga jobb; redaktör, kommunikatör, social media manager, webbproducent, SEO-konsult, reporter, med mera. Idag är jag nyfiken på content marketing och digital strategi och kommer att försöka fortsätta på det spåret efter ett lyckat projekt jag och två kursare drivit vid sidan om studierna. Jag har nog inte ett drömjobb utan massor och jag går mycket på det som känns rätt just nu.

Tror du att du kommer att plugga mer framöver?

– Svårt att säga, jag har alltid trivts som bäst i arbetslivet och med att lösa ”riktiga” problem, men det har så klart varit utvecklande att studera också. Om jag känner att det är något specifikt jag saknar, så självklart, men just nu är jag nog mest intresserad av att kasta mig ut på djupt vatten.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen?

– Det har varit många saker som varit roliga, men det mest spännande jag ägnat mig åt under den här tiden är Boksmakarna – ett projekt som jag driver tillsammans med två kursare – Jonas Tornberg och Jens Arnstad. Det är en webbtjänst/podcast som erbjuder provlyssning av böcker. Det är vi tre som producerar och vi gör också intervjuer med författarna till böckerna vi presenterar.

– Det började med att vi pitchade en idé för Forma books. De ville gå vidare med det och vi utvecklade idén till ett koncept. Jag, Jonas och Jens ledde själva projektet och jobbade med det i tio veckor under vår andra praktikperiod och vi har nu efter praktikens slut fortsatt att driva Boksmakarna. Vi har fått förmånen att driva ett eget skarpt projekt från start och vara med alla steg på vägen – från idé och konceptutveckling till strategi, producering, införsäljning och utveckling, vilket har varit fantastiskt roligt och spännande.

– Jag var också med i finalen för Guldlådan, med bidraget ”Alla borde bära klänning” för Hjärt-lungfonden. Vi tävlade mot skolor som Berghs och Beckmans och trots att Medieinstitutet inte är en reklamskola så tog vi oss till final. Vi fick livepitcha vår idé för en jury och en stor publik. Skrämmande, men också väldigt häftigt och lärorikt.

Varför skulle du rekommendera utbildningen till andra?

Närheten till arbetslivet och en relevant kursplan. Även fördelningen av de 26 praktikveckorna är bra – de första sex veckorna gav i alla fall mig en värdefull inblick i hur branschen ser ut och fungerar. Skolan ger också stora möjligheter att skapa värdefulla kontakter för framtiden.

Vilket är ditt bästa råd till en blivande student?

Skapa din egen väg och lägg din tid på de områden du vill utvecklas inom. Alla kan sitta och lyssna på en föreläsning, men det är vad du gör när föreläsningen är slut som spelar roll.

En person jag träffade nyligen sa att han anser att alla borde byta bransch några gånger i livet och jag tycker det är sunt. En större rörlighet på arbetsmarknaden vore inte dumt. Så för er som funderat på att börja studera, men som av någon anledning tvekar: Var inte rädd för att göra något bara för att du inte gjort det tidigare. Strunta i ”rationella” människor som är bekväma och tycker du också ska vara det. Det är bara döda fiskar som simmar med strömmen.

Till utbildningen Webbkommunikatör Sociala Medier

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata