Lär dig koda, spåra och analysera
En kort YH-kurs som ger djupgående förståelse i digital analys och hantering av branschledande program som Google Analytics och Data Studio.
I takt med att företagen utvecklar sin digitala närvaro växer behovet av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet. Konkret efterfrågas kompetens att sätta upp spårning, målomvandling, segmentering, attribution i ledande digitalanalysverktyg samt att analysera trafikströmmar.
Ger bred kunskap
Kursen innehåller de viktiga inslag som krävs för att kunna arbeta med dataanalys på ett systematiskt sätt, såsom konvertering, spårning, måluppföljning, KPIer, nyckeltal, rapportering, utvärdering, attribution, attributionsmodellering, implementation, tracking, tag management, signifikanstestning, statistik, optimering, multikanalsanalys, datadriven analys, mätplan, kommunikationsmål, köpprocessen, etc.
Du får ett helhetsgrepp
- Kursen ger dig kunskaper att analysera ett bolags affärsmodeller ur ett digitalt perspektiv för att förstå hur digitalisering kan hjälpa ett företag i sin helhet.
- Du lär dig även webbteknik som kod, script och spårning för att kunna mäta och identifiera huruvida de digitala satsningarna når sina mål.
- Du får också kunskaper i skillnader i mätning mellan hemsidor, appar, nyhetsbrev och sociala medier.
- Du får en introduktion till Machine Learning som ett sätt att bearbeta stora datamängder och få en förståelse för vilka signifikanta resultat datan visar.
- Som en del av plattformen Google Ads Academy erbjuds du att certifiera sig inom Googles analysverktyg Google Analytics.
Rapportering och presentation av data eller resultat för olika intressenter i en organisation behandlas också.
Delmoment i kursen
- Analys inom digitala kanaler och medier
- Google Analytics
- Adobe Analytics
- Firebase Analytics
- Analys av sociala medier
- Analys av nyhetsbrev
- Andra analysverktyg och metodiker
- Tag management och kodimplementering
- Google Datastudio
- Excel och Google-kalkylark kopplingar
- Bortom analysverktygen – affärsutveckling och BI
Flexibelt upplägg
Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom marknadsföring och går att kombinera med arbete. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle.
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
Lärarna, handledarna och föreläsarna är i princip uteslutande handplockade och yrkesverksamma inom sitt specialistområde. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Efter utbildningen kommer du ha färdigheter i
- Att bedöma resultat av insatser och beteende i onlinemedier genom aktuella verktyg och system inom digital analys
- Att använda aktuella verktyg för digital analys
- Att analysera och bedöma trafiken på en webbsajt och app
- Att mäta och analysera de relevanta punkterna i kundresans relevanta touchpoints
- Att kunna bedöma åtgärder i digitala mediekanaler och utvärdera möjligheter och resultat av valda åtgärder
- Att konfigurera och säkerställa funktionalitet och genomförande inom mätning- och analysuppsättning i onlinemedier med hjälp av KPI:er och Key Performance Indicators
- Att konfigurera och planera avancerade analysuppsättningar som t.ex. e-handelsspårning.
- Att sammanställa statistik och data och professionellt presentera aktuella data utifrån ett datadrivet och försäljningsdrivet perspektiv