Managing SEO and SEM

Kort kurs 40 Yh-poäng
Distans
10 veckor
Start v. xx
Pris: 16 000 kr.
Utbildningsledare: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se

Optimera din synlighet och få fler kunder

En skräddarsydd kurs som lär dig hantera verktyg, system och arbetsmetoder inom sökoptimering och sökmarknadsföring. Efter avslutad utbildning kan du hantera SEO (organsisk) och SEM (köpt) trafik på Google.

Synlighet i sökmotorer är idag en självklarhet. De flesta köpbeslut påbörjas med en sökning på Google. Kompetens att marknadsföra sig i sökmotorer är nödvändig.  Specifikt efterfrågas färdigheter i att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads och förbereda Google Analytics samt att analysera, estimera och optimera insatser inom både SEO och SEM. Här är kursen som ger dig den kompetensen.

Både organisk och köpt trafik

Kursen omfattar både organisk trafik, dvs hur man lyckas erhålla trafik som är kostnadsfri och hur man annonserar på sökmotorer dvs du lär dig att skapa effektiva annonser för rätt sökord till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Du får även möjligheten att certifiera sig i annonsplattformen Google Ads.

Synlighet är en självklarhet

Synlighet i sökmotorer är idag en självklarhet. De flesta köpbeslut påbörjas med en sökning på Google. Kompetens att marknadsföra sig i sökmotorer är nödvändig både på marknadsavdelningar och på byråsidan.

Google är navet

Specifikt efterfrågas färdigheter i att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads och förbereda Google Analytics samt att analysera, estimera och optimera insatser inom både SEO och SEM.

Stor efterfrågan

Efterfrågan på denna kompetens är stor och växande i hela landet, dock med viss överrepresentation i Stockholmsområdet. Sök står nu för ca en tredjedel av de totala reklaminvesteringarna och förväntas växa med 9% i år (IRM).

Kursen ger dig kompetens att

  • Analysera, estimera och optimera marknadsföringinsatser i sökmotorer.
  • Bedriva marknadsföring i sökmotorer med hjälp av branschledande verktyg, system och arbetsmetoder inom digital marknadsföring.
  • Föreslå förbättringar för att öka affärsnyttan på en webbplats

Flexibelt upplägg

Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom marknadsföring och går att kombinera med arbete. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

 Certifiering inom digital marknadsföring

Certifiering inom digital marknadsföring

Effektiv digital marknadsföring är idag livsviktigt för nästan alla företag. Men den digitala marknadsplatsen förändras blixtsnabbt, vilket kräver kontinuerlig kompetensutveckling. Studerande på den här utbildningen erbjuds därför en kostnadsfri marknadsförings-certifiering som sker i samarbete med IAB Sweden Academy.

Efter avslutad kurs har du färdigheter i

  • Att skapa en HTML-sida som är optimerad för sökmotorer
  • Lägga till de element i HTML och CSS som förbättrar synligheten i sökmotorer
  • Att skapa bra strukturer på rubriker, ingresser och texter och framgångsrik inlänkning
  • Att skapa en plan för nytt och uppdaterat innehåll på hemsidor
  • Att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads
  • Konkurrent- och omvärldsanalys via Google Ads för maximal synlighet
  • Att installera och förbereda Google Analytics för analys av trafikdata på webbplatser
  • Att analysera och tolka rapporter och mätvärde ur Google Analytics
  • Att förstå och tolka värden i Google Ads

Distansupplägg

  • Nästa kursstart är hösten 2021. Lämna en intresseanmälan så får du besked när startdatum är bestämt.

Ansökningsperiod: mer info kommer
Start: mer info kommer
Kurslängd: 15 veckor
Studietakt: 53% (observera att studietakten för denna kurs överstiger 50% vilket påverkar dig som har någon form av arbetsmarknadsinsats).

Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning.

Upplägget kan komma att variera mellan de olika starterna – ett exempel på upplägg är:

Lektion: 2 tim/vecka
Handledartid: ½ tim/vecka per individ/grupp
Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller även studieuppgifter i form av filmade föreläsningar och projekt.

Förkunskaper

Vem vänder sig utbildningen till?

  • Utbildningen vänder sig till dig som har  yrkeserfarenhet inom marknadsföring.
  • Utbildninen är på svenska
  • Många program är på engelska så goda kunskaper i det engelska språket behövs

Gör ett litet för test här och se om utbildningen är rätt för dig

Till testet

 

 

Anmälan

Ansökningsperiod: mer info kommer
Start: mer info kommer
Kurslängd: 15 veckor
Studietakt: 53% (observera att studietakten för denna kurs överstiger 50% vilket påverkar dig som har någon form av arbetsmarknadsinsats).
Slut: mer info kommer
Pris: 16.000 kr.

Frågor om anmälan skickar du till xxxx@medieinstitutet.se


Välj kort YH-kurs

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /