Managing: Social, Content och Influencer

Kort kurs 30 Yh-poäng
Distans
12 veckor
Vecka x
Pris 16.000 kr.
Utbildningsledare: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se

Professionell digital marknadsföring

En komprimerad YH-kurs som lär dig de viktigaste verktyg, kanaler och arbetsmetodiker som används inom digital marknadsföring.

Sociala medier, innehållsmarknadsföring och Influencer Marketing är discipliner som ständigt utvecklas och snabbt växer i betydelse. Att effektivt kunna föra en dialog med sin målgrupp i dessa kanaler är för många företag idag det viktigaste marknadsföringsredskapet.

Utvecklingen går extremt snabbt

Samtidigt går utvecklingen inom området mycket snabbt vilket kräver ständig kompetenspåfyllnad inom optimering, analys och handhavande i system och verktyg för publicering och annonsering. Efterfrågan på denna kompetens är stor och växande i hela landet. Idag använder 8 av 10 företag Facebook i sin marknadsföring, 6 av 10 Instagram och 2 av 10 Youtube.

Du får spetskompetens

  1. Utbildningen lär dig att utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som står till buds inom marknadsföring i sociala medier, innehållsmarknadsföring, annonsering, och influencer marketing.
  2. Du lär dig att ta fram en plan för vilka målgrupper, kanaler och vilket innehåll som ska prioriteras för att nå uppsatta mål och hur innehåll ska anpassas till mål, målgrupp och kanal.
  3. Du lär dig hur man arbetar med influencers, vilka förväntningar och krav som kan ställas såväl som vilka kostnader detta medför.
  4. Du får en grundläggande förståelse för skillnaden mellan sociala medier och andra kanaler och lär sig nyckeltal och metoder för att mäta framgång i sociala medier.

Flexibelt upplägg

Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom marknadsföring och går att kombinera med arbete. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle.

En kväll i veckan ordnar Medieinstitutet dessutom ”Öppet hus” en timme över nätet. Då diskuteras och besvaras aktuella frågor – Ett viktigt inslag för att skapa en social kontext. Diskussioner kursdeltagare emellan är särskilt betydelsefullt vid distansutbildning.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

Lärarna, handledarna och föreläsarna är i princip uteslutande handplockade och yrkesverksamma inom sitt specialistområde. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

 Certifiering inom digital marknadsföring

Certifiering inom digital marknadsföring

Effektiv digital marknadsföring är idag livsviktigt för nästan alla företag. Men den digitala marknadsplatsen förändras blixtsnabbt, vilket kräver kontinuerlig kompetensutveckling. Studerande på den här utbildningen erbjuds därför en kostnadsfri marknadsförings-certifiering som sker i samarbete med IAB Sweden Academy.

Efter genomförd utbildning

Efter genomförd utbildning kommer du ha färdigheter i att:

  • Att kombinera ett företags organiska flöden i olika sociala medier med annonsering
  • Publicering och annonsering på social medier
  • Att skapa målgruppslistor
  • Att bygga Community på Facebook
  • Att använda adminsektionerna för Facebook Business manager
  • Att analysera och dra slutsatser av statistik utvunnen genom användning av sociala medier
  • Skapa ett relevant innehåll som får antalet prenumeranter/följare i de sociala kanalerna att växa
  • Identifiera för målgruppen relevanta Influencers

Distansupplägg

Nästa kursstart är hösten 2021. Lämna en intresseanmälan så får du besked när startdatum är bestämt.
Ansökningsperiod: mer info kommer
Start: mer info kommer
Kurslängd: 15 veckor
Studietakt: 53% (observera att studietakten för denna kurs överstiger 50% vilket påverkar dig som har någon form av arbetsmarknadsinsats).

Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning.

Upplägget kan komma att variera mellan de olika starterna – ett exempel på upplägg är:

Lektion: 2 tim/vecka
Handledartid: ½ tim/vecka per individ/grupp
Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller även studieuppgifter i form av filmade föreläsningar och projekt.

Förkunskaper

Vem vänder sig utbildningen till?

  • Utbildningen vänder sig till dig som har  yrkeserfarenhet inom marknadsföring.
  • Utbildninen är på svenska
  • Många program är på engelska så goda kunskaper i det engelska språket behövs

Gör ett litet för test här och se om utbildningen är rätt för dig

Till testet

 

 

Anmälan

Ansökningsperiod: mer info kommer
Start: mer info kommer
Kurslängd: 15 veckor
Studietakt: 53% (observera att studietakten för denna kurs överstiger 50% vilket påverkar dig som har någon form av arbetsmarknadsinsats).
Slut: mer info kommer
Pris: 16.000 kr.

Frågor om anmälan skickar du till xxxx@medieinstitutet.se


Välj kort YH-kurs

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /