Marknadskoordinator

Yh-utbildning 1,5 år 300 Yh-poäng
Göteborg Malmö Stockholm
60 veckor heltid varav 20 veckor LIA / Praktik
Ansökningsperiod 15 feb-15 maj 2020. Skolstart hösten 2020.
Utbildningsledare

En central yrkesroll inom marknadsföring och medieproduktion

Marknadskoordinatorn är spindeln i nätet på en marknadsavdelning eller marknadsbyrå där han/hon planerar och organiserar produktionen av material och aktiviteter kring företagets marknadsföring.

Utbildning inom marknadskommunikation och koordinering av sälj- och marknadsinsatser. Producera och koordinera innehåll och material för presentationer, digitala kanaler, events och andra marknadsinsatser

Utbildningen omfattar marknadsföring och marknadskommunikation och hur detta appliceras i företag. Du får också kunskaper och färdigheter inom olika typer av mediekanaler – vilka kanaler, verktyg och metodiker som finns och hur de används. Utbildningen inkluderar också planering, strukturering och produktion för olika mediekanaler. Utbildningen varvar teori med projekt så att du effektivt ska kunna genomföra, budgetera och följa upp projekt i olika produktionsled.

Vad gör en marknadskoordinator

En marknadskoordinator samlar in och sammanställer marknadsinformation och koordinerar sälj- och marknadsinsatser. Relaterade uppgifter är att stödja produktionsavdelningar med presentationer och material, att planera och ordna events och koordinera insatser inom PR mm.

Insatser som produktionsledare är vanliga inslag framför allt på byråsidan. Med ökande närvaro på sociala medier och digitala kanaler krävs också kompetens inom digital marknadsföring. En marknadskoordinator får idag ofta ansvar för sociala medier, nyhetsbrev och att uppdatera hemsidan med text och enklare grafik. Färdighet i Photoshop och InDesign är ofta ett krav. Marknadskoordinatorn förväntas också kunna följa upp trafik från sökmotorer och digitala kampanjer med hjäp av bland annat Google Analytics.

I utbildningen Marknadskoordinator ingår

  • Marknadsföring – marknadsföring och marknadskommunikation i teorin och hur detta appliceras i företag och på marknaden. Utbildningen ger den studerande grunderna i marknadsföring, marknadsplanering och marknadsstrategiskt arbete.
  • Mediekanaler – olika typer av mediekanaler. Vilka kanaler, verktyg och metodiker som står till buds och hur man använder dem effektivt.
  • Medieproduktion – planera, strukturera och genomföra produktioner för olika mediekanaler. Grafisk produktion – skapa grafiskt material för både digitala kanaler och tryck.
  • Projekthantering och produktionsledning – medverka och driva projekt effektivt, budgetera och följa upp ett projekt i olika produktionsled. Förståelse för projektekonomi och intäkts- och kostnadskalkylering i ett projekt/produktion.

Yrkesroll med stor efterfrågan

Marknadskoordinator/marknadsassistent är den vanligaste yrkesrollen på ett företags marknadsavdelning. På byråsidan jobbar marknadskoordinatorn även med projekt- och produktionsledning.

Många marknadskoordinatorer verkar i olika roller på olika typer av byråer. Många gånger är de produktionsledare på reklambyrå/kommunikationsbyrå eller koordinerar PR-insatser på PR-byrå. Eventbyråer växer kraftigt och behöver också denna kompetens.

Marknaden för digitala marknadsföringstjänster växer där digitala mediebyråer fortsätter växa, men även andra typer av byråer med behov av bred marknadsföringskompetens som t.ex. traditionella mediebyråer.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Marknadskoordinator
  • Marknadsassistent
  • Marknadsförare, säljare
  • Marknadsförare, analytiker
  • Marknadskommunikatör
  • Marknadsföringskonsult

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Innehåll

Marknadskoordinator

300 Yh-poäng

Examensarbete

30p / 6v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kompetens inom
marknadsföring och marknadskommunikation och kunna bedriva ett projekt från idé/brief till färdigt resultat och rapport.

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling.

LIA 1

50p / 10v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter inom
planering, produktion och koordination inom marknads- och
försäljningsärenden i yrkesrollen som marknadskoordinator.
När kursen LIA 1 startar ska den studerande ha majoriteten av kunskaper
och färdigheter från kursblocken:
– Marknadsföring
– Mediekanaler
– Medieproduktion
– Projekthantering och produktionsledning
– Kompetensportfölj och entreprenörskap

LIA 2

50p / 10v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kompetens inom planering, produktion och koordination inom marknads- och försäljningsärenden i yrkesrollen som marknadskoordinator.
När kursen LIA 2 startar ska den studerande ha kunskaper, färdigheter och kompetenser från kursblocken:
– Marknadsföring
– Mediekanaler
– Medieproduktion
– Projekthantering och produktionsledning
– Kompetensportfölj och entreprenörskap

Marknadsföring

30p / 6v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper för marknadskommunikation i teorin och hur det praktiskt appliceras i dagens mediemix.

Mediekanaler

60p / 12v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i vilka kanaler, verktyg och metodiker som finns inom marknadskommunikation och hur man använder dessa effektivt.

Medieproduktion

60p / 12v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kompetens att kunna beställa och producera olika typer av innehåll för olika mediekanaler.

Projekthantering och produktionsledning

30p / 6v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i att medverka och driva projekt och marknadsinsatser effektivt, budgetera och följa upp insatserna i olika produktionsled.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet för Marknadskoordinator

Ingen särskild behörighet för utbildningen till Marknadskoordinator.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Reell kompetens

Saknar du formella meriter för grundläggande behörighet eller särskild behörighet som till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan?

Medieinstitutet kan göra en bedömning av din reella kompetens. Det vill säga om du har tillgodogjort dig motsvarande kunskap i arbetslivet, eller på något annat sätt. Om du är formellt behörig så kommer din reella kompetens inte att bedömas.

Ansökan om reell kompetens kan gälla både grundläggande och särskild behörighet. Vill du söka via reell kompetens, läs mer här>>

Fri kvot

Om du inte uppfyller behörighetskraven, finns ändå möjlighet att bli antagen till en av våra utbildningar. Medieinstitutet kan anta sökande som bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för.

Om du vet med dig att du inte uppfyller behörighetskraven varken genom formella meriter eller reell kompetens är det viktigt att du uppger detta i din ansökan så att vi kan bedöma den på rätt sätt. Vill du söka via fri kvot, läs mer här>>

Terminstider

Marknadskoordinator (Stockholm)

År 2018-2019
HT 2018 10/9 – 11/1 18 veckor 90 poäng
VT 2019 14/1 – 21/6 23 veckor 115 poäng
HT 2019 12/8 – 20/12 19 veckor 95 poäng

År 2019-2020
HT 2019 19/8 – 10/1 21 veckor 105 poäng
VT 2020 13/1 – 26/6 24 veckor 120 poäng
HT 2020 10/8 – 18/12 19 veckor 95 poäng

LIA-perioder

Marknadskoordinator
År 2018-2019
LIA 1 18/3 – 24/5, 2019, 10 veckor
LIA 2 7/10 – 13/12, 2019, 10 veckor

År 2019-2020
LIA 1 16/3 – 22/5, 2020 ,10 veckor
LIA 2 5/10 – 11/12, 2020, 10 veckor

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Hitta din YH-utbildning

Medieinstitutets YH-utbildningar är kostnadsfria och berättigar till CSN. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hitta din favorit.
Vi samarbetar med bland andra
Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Doberman / F&B Factory / Fröjd / Google / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Är du behörig?

Här nedan reder vi ut hur det ligger till med de olika behörighetskraven och vilka alternativ du har om du saknar några delar. Javisst, även om du inte uppfyller de formella kraven så har du faktiskt en möjlighet att komma in på din favoritutbildning.
Till våra Mi Stories

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories