Social, Content & Influencer Marketing

Kort kurs 12 veckor 30 Yh-poäng
Distans
12 veckor
Utbildningsstart: 21 september
Frågor: kurs@medieinstitutet.se

Lär dig digital marknadsföring

En komprimerad YH-kurs som lär dig de viktigaste verktyg, kanaler och arbetsmetodiker som används inom digital marknadsföring.

Sociala medier, innehållsmarknadsföring och Influencer Marketing är discipliner som ständigt utvecklas och snabbt växer i betydelse. Att effektivt kunna föra en dialog med sin målgrupp i dessa kanaler är för många företag idag det viktigaste marknadsföringsredskapet.

Utvecklingen går extremt snabbt

Samtidigt går utvecklingen inom området mycket snabbt vilket kräver ständig kompetenspåfyllnad inom optimering, analys och handhavande i system och verktyg för publicering och annonsering. Efterfrågan på denna kompetens är stor och växande i hela landet. Idag använder 8 av 10 företag Facebook i sin marknadsföring, 6 av 10 Instagram och 2 av 10 Youtube.

Du får spetskompetens

  1. Utbildningen lär dig att utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som står till buds inom marknadsföring i sociala medier, innehållsmarknadsföring, annonsering, och influencer marketing.
  2. Du lär dig att ta fram en plan för vilka målgrupper, kanaler och vilket innehåll som ska prioriteras för att nå uppsatta mål och hur innehåll ska anpassas till mål, målgrupp och kanal.
  3. Du lär dig hur man arbetar med influencers, vilka förväntningar och krav som kan ställas såväl som vilka kostnader detta medför.
  4. Du får en grundläggande förståelse för skillnaden mellan sociala medier och andra kanaler och lär sig nyckeltal och metoder för att mäta framgång i sociala medier.

Flexibelt upplägg

Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom marknadsföring och går att kombinera med arbete. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle.

En kväll i veckan ordnar Medieinstitutet dessutom ”Öppet hus” en timme över nätet. Då diskuteras och besvaras aktuella frågor – Ett viktigt inslag för att skapa en social kontext. Diskussioner kursdeltagare emellan är särskilt betydelsefullt vid distansutbildning.

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Efter genomförd utbildning

Efter genomförd utbildning kommer du ha färdigheter i att:

  • Att kombinera ett företags organiska flöden i olika sociala medier med annonsering
  • Publicering och annonsering på social medier
  • Att skapa målgruppslistor
  • Att bygga Community på Facebook
  • Att använda adminsektionerna för Facebook Business manager
  • Att analysera och dra slutsatser av statistik utvunnen genom användning av sociala medier
  • Skapa ett relevant innehåll som får antalet prenumeranter/följare i de sociala kanalerna att växa
  • Identifiera för målgruppen relevanta Influencers

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Minst Godkänt eller betyget E i engelska 6 eller motsvarande kunskaper.
  • Dokumenterad yrkeserfarenhet inom marknadsföring omfattande minst ett år på heltid (arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande).

Upplägg

Upplägg

Kursen  är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam. Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning.

  • Lektion: 2 tim/vecka
  • Handledartid: ½ tim/vecka per individ/grupp
  • ”Öppet hus”: 1 tim/vecka
  • Fysiska träffar: 2 heldagar (16 tim)

Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Lektioner liksom de fysiska träffarna är planerade till Stockholm, där flertalet av de tilltänkta föreläsarna, flera med särskild ämnes- och/eller distanspedagogisk kompetens, har sin bas. Stockholm har också goda kommunikationer med hela landet.

Ansökan

Utbildningsstart: 21 september
Frågor om antagningen skickar du till kurs@medieinstitutet.se

Med din ansökan ska du bifoga följande dokument:

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Dokument som styrker yrkeserfarenhet inom marknadsföring i minst 1 år (arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande). Endast ett CV räcker inte.
  • Eventuella andra kompletteringar och tillägg
Vi samarbetar med bland andra
Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / F&B Factory / Fröjd / Google / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories