Sökmarknadsföring SEO & SEM

Kort kurs 40 Yh-poäng
Distans
Flexibelt upplägg - utbildningens längd kan variera
Utbildningsstarter och datum (se Upplägg) - nästa start 10 december
Kostnad: 0 kr

Lär dig optimera och marknadsföra via sökord

En kort YH-kurs som lär dig hantera verktyg, system och arbetsmetoder som finns inom sökoptimering och sökmarknadsföring.

Synlighet i sökmotorer är idag en självklarhet. De flesta köpbeslut påbörjas med en sökning på Google. Kompetens att marknadsföra sig i sökmotorer är nödvändig.  Specifikt efterfrågas färdigheter i att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads och förbereda Google Analytics samt att analysera, estimera och optimera insatser inom både SEO och SEM.

Både organisk och köpt trafik

Kursen omfattar både organisk trafik, dvs hur man lyckas erhålla trafik som är kostnadsfri och hur man annonserar på sökmotorer dvs du lär dig att skapa effektiva annonser för rätt sökord till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Du får även möjligheten att certifiera sig i annonsplattformen Google Ads.

Synlighet är en självklarhet

Synlighet i sökmotorer är idag en självklarhet. De flesta köpbeslut påbörjas med en sökning på Google. Kompetens att marknadsföra sig i sökmotorer är nödvändig både på marknadsavdelningar och på byråsidan.

Google är navet

Specifikt efterfrågas färdigheter i att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads och förbereda Google Analytics samt att analysera, estimera och optimera insatser inom både SEO och SEM.

Stor efterfrågan

Efterfrågan på denna kompetens är stor och växande i hela landet, dock med viss överrepresentation i Stockholmsområdet. Sök står nu för ca en tredjedel av de totala reklaminvesteringarna och förväntas växa med 9% i år (IRM).

”Jag ser ett stort behov bland våra kunder” Martin Winberg, 56K digital.

Kursen ger dig kompetens att

  • Analysera, estimera och optimera marknadsföringinsatser i sökmotorer.
  • Bedriva marknadsföring i sökmotorer med hjälp av branschledande verktyg, system och arbetsmetoder inom digital marknadsföring.
  • Föreslå förbättringar för att öka affärsnyttan på en webbplats

Flexibelt upplägg

Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma inom marknadsföring och går att kombinera med arbete. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

 Certifiering inom digital marknadsföring

Certifiering inom digital marknadsföring

Effektiv digital marknadsföring är idag livsviktigt för nästan alla företag. Men den digitala marknadsplatsen förändras blixtsnabbt, vilket kräver kontinuerlig kompetensutveckling. Studerande på den här utbildningen erbjuds därför en kostnadsfri marknadsförings-certifiering som sker i samarbete med IAB Sweden Academy.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Efter avslutad kurs har du färdigheter i

  • Att skapa en HTML-sida som är optimerad för sökmotorer
  • Lägga till de element i HTML och CSS som förbättrar synligheten i sökmotorer
  • Att skapa bra strukturer på rubriker, ingresser och texter och framgångsrik inlänkning
  • Att skapa en plan för nytt och uppdaterat innehåll på hemsidor
  • Att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads
  • Konkurrent- och omvärldsanalys via Google Ads för maximal synlighet
  • Att installera och förbereda Google Analytics för analys av trafikdata på webbplatser
  • Att analysera och tolka rapporter och mätvärde ur Google Analytics
  • Att förstå och tolka värden i Google Ads

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Minst Godkänt eller betyget E i engelska 6 eller motsvarande kunskaper.
  • Dokumenterad yrkeserfarenhet inom marknadsföring omfattande minst ett år på heltid (arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande).

Upplägg

Alla kurser har samma innehåll men startar på olika tider.

Har du redan sökt denna korta kurs utan att komma in? Då är du välkommen att söka igen – du behöver inte bifoga ditt betyg igen.

Kurs 1
Start 21 september
Kurslängd 15 veckor
Slut 31 december

Kurs 2
Ansökningsperiod: 23 okt-12 nov 2020 (sen anmälan till 30 nov).
Start 10 december
Kurslängd 15 veckor
Slut 19 mars

Kurs 3
TBA

Kursen  är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam. Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning.

Upplägget kan komma att variera mellan de olika starterna – ett exempel på upplägg är:

  • Lektion: 2 tim/vecka
  • Handledartid: ½ tim/vecka per individ/grupp

Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller även studieuppgifter i form av filmade föreläsningar och projekt.

Ansökan

Ansökningsperiod: 23 okt-12 nov 2020 (sen anmälan till 30 nov).
Start 10 december
Kurslängd 15 veckor
Slut 19 mars

Frågor om antagningen skickar du till kurs@medieinstitutet.se

  • Med din ansökan ska du bifoga följande dokument:
    Slutbetyg från gymnasium
  • Dokument som styrker yrkeserfarenhet inom marknadsföring i minst 1 år (arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande). Endast ett CV räcker inte.
  • Eventuella andra kompletteringar och tillägg

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories
Vi samarbetar med bland andra
Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / F&B Factory / Fröjd / Google / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /