Vad är SEO och Sprints och AI?

SEO-specialist och tidigare student på Medieinstitutet förklarar SEO och Sprints och AI. Stefan Davidovic läste tidigare på Medieinstitutet. Idag arbetar han som SEO-specialist på Malmöbaserade byrån Buzzlemedia. Här reder han ut vad som innefattas av en SEO och AI.

Vad är din akademiska bakgrund?

– Jag har två olika utbildningar i ryggen, där jag 2020 tog examen efter att ha studerat Content manager på Malmö yrkeshögskola och senaste till Digital Marketing Manager ( tidigare Online marknadsförare) på Medieinstitutet i Malmö. Därifrån tog jag examen 2022. Jag slutförde min praktik hos Buzzlemedia, som är en SEO-byrå baserad i Malmö. Vi arbetar med företag över hela Sverige såväl som internationella.

Vad gör du idag?

– Idag är jag en SEO-specialist hos Buzzlemedia. Där arbetar jag med att analysera och optimera kunders webbplatser och online-innehåll för att förbättra deras sökmotorrankning. Detta inkluderar att utföra sökordsanalyser, skapa och optimera innehåll, arbeta med teknisk SEO, övervaka sökresultat och utvärdera prestanda. För närvarande fokuserar jag på att hjälpa en klient inom konst och tavlor att öka sin synlighet på nätet och attrahera fler kunder till deras webbplats.

Vi strävar alltid mot att kunden ska känna sig trygg, hörd och förstådd genom hela processen. Samtidigt tror vi stenhårt på vår metodik.  

Hur arbetar ni på Buzzlemedia?

– Vi på Buzzlemedia är en SEO-byrå som främst jobbar med att driva organisk trafik till hemsidor men på ett lite annorlunda sätt än en traditionell SEO-byrå. Vi använder oss av något som vi kallar för “SEO-sprints”, där man inte binder sig till ett standardavtal som man betalar löpande varje månad i X antal månader, utan efter en skräddarsydd plan. Vi strävar alltid mot att kunden ska känna sig trygg, hörd och förstådd genom hela processen. Samtidigt tror vi stenhårt på vår metodik.

Vad är en SEO-sprint?

– En SEO-sprint är något som vi själva har tagit fram och utvecklat, och det är en teknik där fokus riktas mot små detaljer på en hemsida. Den optimeras sedan efter rankingsfaktorer som Google anser är viktiga. Det fina med en SEO-Sprint är att det är intensiv sökordsoptimering på kort tid. Därav ordet SEO-sprint. Lägger man ihop alla dessa små detaljer, så har man till slut många optimerade sidor som ökar den generella rankingen för sidan.

Hur har feedbacken varit med SEO-sprints?

– Bara positiv. Jag kan berätta att vi var på en mässa i februari där vi träffade flera CEO:s och marknadsföringschefer för en mängd olika företag. Där berättade vi om SEO-sprints, och responsen var väldigt god. Fördelen med en SEO-sprint är att kunder inte behöver binda sig till långa avtal, som är en tradition i branschen, där man betalar löpande en viss summa varje månad även om man inte gör något på kundens hemsida. Vi vill istället lansera “SEO on demand” – betala för det du behöver.

Hur använder ni AI idag?

– AI-verktyg kan användas för att förbättra och optimera SEO, och är därför väldigt hjälpsamt under en SEO-sprint. En SEO-sprint är ju en kort och intensiv period av optimering där team:et ska identifiera problem och förbättringspotential för att öka dess synligheten. Då kan AI-verktyg användas för att analysera data, övervaka konkurrenternas webbplatser, skapa optimerat innehåll, bland annat.
Vilka egenskaper kännetecknar en bra SEO-specialist?

  • Man är Business Minded
  • Har marknadsföringskompetens om sökmotorer
  • Är analytisk och strategiskt tänkande
  • Kan kommunicera och och samarbeta
  • Har bra tålamod

“Egentligen har jag svårt att se att man kan bli ”fullärd” eftersom vi arbetar i en föränderlig bransch.

Vad rekommenderar du för utbildningar?

– Om man är helt “grön” så hade jag rekommenderat att söka till en utbildning på Medieinstitutet. Det är ett bra första steg, där man får lära sig om marknadsföring som är anpassad för internet.  Vill man utöka det och rikta sig mot SEO eller SEM, så föreslår jag Googles egna utbildningar på “skillshop”. Där ger Google även ut olika certifikat – och det kan vara bra att lära sig från just Google, eftersom det är deras regler som vi måste följa i slutändan för att ranka.

Hur lång tid tar det innan man blir specialist på SEO?

– Jag skulle säga att det helt beror på utbildning, intresse och driv. En SEO-specialist måste ha en förståelse för SEO i stort: Google, länkbyggande, sidstruktur och användarupplevelse. Därefter ska man vara skicklig nog att kunna omsätta kunskapen i handling. Hur lång tid det faktiskt tar bestämmer din utbildning och ditt intresse – men rent generellt två års praktisk erfarenhet.

När är man färdigutbildad?

– Egentligen har jag svårt att se att man kan bli ”fullärd” eftersom vi arbetar i en föränderlig bransch och Google ändrar sina algoritmer typ sexhundra gånger per år. Men en duktig SEO-specialist är den som kan förklara sina intuitioner till oinsatta kunder. Det viktigaste är att du kan koppla klientens affärsmål till SEO-initiativ och förklara hur SEO kommer att bidra till deras resultat. Men även sättet att jobba på, hur man strukturerar arbetet och hur lång tid det tar att utföra olika uppgifter definierar en bra SEO-specialist.

Här kan du läsa mer om YH-programmet Digital Marketing Manager

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata