Martech Operations - Lär dig att integrera teknologi i marknadsföringsprocessen för att effektivisera dina kampanjer, förbättra kundupplevelsen och öka din konkurrenskraft.
I den digitala eran har marknadsföring och teknologi blivit intimt sammanflätade. För att effektivt hantera denna symbios krävs en ny typ av kompetens inom så kallad Martech (marketing technology). Den här kursen är utformad för dig inom marknadsföring och IT som strävar efter att bygga broar mellan de två områdena.
Vad betyder Martech?
Martech, eller marknadsföringsteknologi, har blivit en avgörande komponent för moderna företags framgång. Genom att integrera teknologi i marknadsföringsprocessen kan företag effektivisera sina kampanjer, förbättra kundupplevelsen och öka sin konkurrenskraft på marknaden.
Vikten av kompetens
Kompetens för att hantera teknologi för marknadsföring kommer bli en av de viktigaste faktorerna för företag att lyckas hävda sin konkurrens, inte i framtiden, utan redan idag. I denna kurs kommer du att utveckla färdigheter för att välja, konfigurera och använda marknadsföringsteknologi för att samla in och strukturera kunddata samt aktivera kommunikation via olika kanaler. Du kommer också att lära dig om Reverse ETL som en integrationsmetod för kunddata.
Utbildningsmoment:
- Hur teknologilandskapet gällande teknologi för hantering av kunddata ser ut och hur de samverkar
- Kunskaper i integrationsteknologi för hantering av kunddata
- Hur kunddata kan samlas in till olika system för kommunikation
- Hur kunddata kan struktureras och göras tillgänglig i olika tekniska lösningar
- Att förstå hur arkitekturen för marknadsföringsteknologi ser ut och kunna beställa tjänster och teknologi relaterat till att hantera kunddata
- Hur AI Kan användas för att analysera och förbättra marknads och säljprocesser
Reverse ETL och andra integrationsplattformar för att kunna få data ut ur olika system och göra den tillgänglig och användbar i andra system
Kursen ger följande färdigheter
Efter avslutad kurs ska den studerande ha en övergripande kompetens att självständigt kunna välja teknologi för insamling och strukturering av kunddata samt förmåga att använda den.
Kunna välja, konfigurera och använda teknologi för datainsamling, strukturering av kunddata och möjligheter att aktivera kommunikation via olika kanaler10.
Kunna hantera databaser för kunddata, kunna skapa en struktur på kunddatan
Teknologi som tex kunddataplattformar och Integrationsplattformar för integration av kunddata
Teknisk förståelse och problemlösning
Flexibelt upplägg
Kursen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle. Kursen går med fördel att kombinera med att arbeta då den går på halvfart
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.