Det är enkelt att ansöka till din utbildning
Så här sker ansökan och antagning till utbildningarna. Tänk på att det finns olika sätt att bli behörig.
Så här går ansökan till!
- Välj utbildning
Läs på ordentligt om Medieinstitutet utbildningar och välj sedan vilken du vill söka. Alla våra YH-utbildningar är kostnadsfria. - Samla ihop ansökningshandlingar
Med din ansökan ska du bifoga följande dokument:
• Gymnasiebetyg
• Arbetsprov om det anges• Du som ansöker om reell kompetens ska även bifoga kompetenskartläggning, läs mer här
• Du som ansöker till Lärarassistent med digital kompetens ska även bifoga arbetsgivarintyg som styrker din särskilda behörighet. - Skicka ansökan
Ansökan görs digitalt på apply.yh-antagning.se. Se till att fylla i alla fält korrekt för att undvika fel som kan uppstå senare i processen. Bifoga de ansökningshandlingar som efterfrågas. - Bekräftelse på ansökan
När din ansökan är mottagen bekräftar systemet att den är inskickad. När Medieinstitutet behandlat din ansökan får du information om detta via mail eller sms. Läs igenom informationen och följ instruktionerna – det kan till exempel handla om att du måste komplettera din ansökan eller anmäla dig till behörighetsgivande prov. - Urvalsprov/Särskilt prov
Ansökningarna behandlas löpande. Om du är behörig till utbildningen kallas du automatiskt till ett urvalsprov när din ansökan bedömts. I vissa fall när det är många sökande till en utbildning kallas alla sökande till urvalsprov, så att ingen ska missa att göra provet under tiden ansökningarna behandlas. Läs instruktionerna om vad som gäller för just det prov som du kallts till. - Antagning till utbildningarna
Antagningsbesked skickas ut 18 juni för de utbildningar som startar hösten 2021.När antagningsbesked skickas ut får du reda på om du blivit antagen eller om du fått en reservplats. Om du inte är behörig till den utbildning du sökt kommer ditt antagningsbesked att ange det istället.Du som blivit antagen har 5 dagar på dig att svara på ditt antagningsbesked. Om du inte tackar ja går platsen vidare till första reserv och du förlorar din plats. - Sen anmälan
Sen anmälan betyder att sista ansökningsdag har passerat, men att vi tar emot ansökningar till reservplatser.Sena anmälningar antas i turordning, det innebär att vi erbjuder alla som är behöriga plats i den ordning ansökningarna kommer in till oss. Tänk därför på att ladda upp de betyg/intyg som krävs för att styrka din behörighet så fort som möjligt. När utbildningen är helt full tar vi bort möjligheten att göra en sen anmälan. - Digitalt upprop
Alla antagna kallas till ett digitalt upprop två veckor innan utbildningsstart. Kallelsen kommer till den e-post du uppgett i din ansökan. Om du inte besvarar uppropet förlorar du din plats.