En kort och viktig kurs som bland annat lär dig hur man bygger varumärke och kommunicerar hållbarhet. Vi går igenom etik, lagar och regler samt hur man uppfyller CSRD-direktivet.
Kursen ger följande kompetenser
Efter avslutad utbildning har du följande kompetenser
- Du kan självständigt utarbeta en plan för hållbarhetskommunikation
- Du kan ta ansvar för att följa upp hållbarhetskommunikationen samt göra utvärdering och hållbarhetsrapporter
Behåll din konkurrenskraft
2023 fanns det cirka 45 000 yrkesverksamma kommunikatörer och marknadsförare i Sverige (SCB). För att fortsätta vara attraktiv på marknaden är det superviktigt att kunna och förstå hållbarhetskommunikation. Kommunikatörer med kunskaper inom hållbarhetskommunikation behövs inom samtliga sektorer i samhället.
Vad lär man sig på kursen?
Kursen är uppdelad i fem moment:
1. Grunder och teorier om hållbarhet
2. Grunder i Intern och Extern kommunikation
3. Varumärket och hållbarhet
4. Etik, lagar och regler
5. Utvärdering och hållbarhetsrapportering
Lärare Anna Wikmundt
Anna H. Wikmundt, en visionär ledare inom digital transformation och affärsutveckling. Hon har framgångsrikt byggt och lett innovativa organisationer och drivit tillväxt genom strategiska initiativ, avancerade digitala lösningar och banbrytande teknikplattformar. Hon har expertis att utveckla och implementera effektiva affärsstrategier och har även en gedigen meritlista i att säkra finansiering och skapa högpresterande team. Hennes motto är ” You are never more than you team” men inspireras också av professor Stein Kleppestos ”Fail fast, fail forward” som metod för att lyckas fortsätta förbli relevant i en alltmer föränderlig värld. ”
CSRD-direktivet
Behovet av att kommunicera hur företag arbetar med hållbarhet ökar markant i samband med EUs Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD-direktivet) ska implementeras i svenska företag. Syftet med direktivet är att öka tillgången till information om hur företag påverkar människor och miljö samt hur företag påverkas av hållbarhetsfrågor. Företagen kommer att behöva lämna mer omfattande information kopplad till hållbarhet än vad dagens rapportering kräver.
Färdigheter efter kursen
Efter avslutad utbildning med godkänt resultat kan du:
- Göra omvärldsanalys och vet hur hållbarhet påverkar varumärket
- Göra en kommunikationsplan- och strategi för hållbarhet
- Analysera målgrupper
- Formulera mål och budskap
- Planera kanaler och kanalval
- Använda modeller och verktyg för hållbarhetskommunikation
Flexibelt upplägg
Kursen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle. Kursen går med fördel att kombinera med att arbeta då den går på halvfart
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.