Hållbarhetskommunikation

Kort YH-kurs 12 veckor 30 Yh-poäng
Distans
Studietakt 50 %, halvfart
Studieperiod: 9 seo-29 nov. Ansökan stänger 25 aug. 2024.
Utbildningsledare: Jonathan Burns jonathan.burns@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se
Distans + Kostnadsfri + CSN

En kort och viktig kurs som bland annat lär dig hur man bygger varumärke och kommunicerar hållbarhet. Vi går igenom etik, lagar och regler samt hur man uppfyller CSRD-direktivet.

Kursen ger följande kompetenser

Efter avslutad utbildning har du följande kompetenser

  • Du kan självständigt utarbeta en plan för hållbarhetskommunikation
  • Du kan ta ansvar för att följa upp hållbarhetskommunikationen samt göra utvärdering och hållbarhetsrapporter

Behåll din konkurrenskraft

2023 fanns det cirka 45 000 yrkesverksamma kommunikatörer och marknadsförare i Sverige (SCB). För att fortsätta vara attraktiv på marknaden är det superviktigt att kunna och förstå hållbarhetskommunikation. Kommunikatörer med kunskaper inom hållbarhetskommunikation behövs inom samtliga sektorer i samhället.

Vad lär man sig på kursen?

Kursen är uppdelad i fem moment:

1. Grunder och teorier om hållbarhet

2. Grunder i Intern och Extern kommunikation

3. Varumärket och hållbarhet

4. Etik, lagar och regler

5. Utvärdering och hållbarhetsrapportering

Lärare Anna Wikmundt

Anna H. Wikmundt, en visionär ledare inom digital transformation och affärsutveckling. Hon har framgångsrikt byggt och lett innovativa organisationer och drivit tillväxt genom strategiska initiativ, avancerade digitala lösningar och banbrytande teknikplattformar. Hon har expertis att utveckla och implementera effektiva affärsstrategier och har även en gedigen meritlista i att säkra finansiering och skapa högpresterande team. Hennes motto är ” You are never more than you team” men inspireras också av professor Stein Kleppestos ”Fail fast, fail forward” som metod för att lyckas fortsätta förbli relevant i en alltmer föränderlig värld. ”

CSRD-direktivet

Behovet av att kommunicera hur företag arbetar med hållbarhet ökar markant i samband med EUs Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD-direktivet) ska implementeras i svenska företag. Syftet med direktivet är att öka tillgången till information om hur företag påverkar människor och miljö samt hur företag påverkas av hållbarhetsfrågor. Företagen kommer att behöva lämna mer omfattande information kopplad till hållbarhet än vad dagens rapportering kräver.

Färdigheter efter kursen

Efter avslutad utbildning med godkänt resultat kan du:

  • Göra omvärldsanalys och vet hur hållbarhet påverkar varumärket
  • Göra en kommunikationsplan- och strategi för hållbarhet
  • Analysera målgrupper
  • Formulera mål och budskap
  • Planera kanaler och kanalval
  • Använda modeller och verktyg för hållbarhetskommunikation

Flexibelt upplägg

Kursen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle. Kursen går med fördel att kombinera med att arbeta då den går på halvfart

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn

Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
    Engelska 6
    Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
  • 2 års yrkeserfarenhet inom kommunikation. Ska styrkas med arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande.

Upplägg

Studieperiod

Lämna en intresseanmälan så får du information om när kursen startar och när du kan ansöka.

Kostnadsfri

Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.

På distans

Kursen bedrivs på distans med ett utbildningspass per vecka. Kursen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN

Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Relaterade utbildningar

Inga relaterade utbildningar hittades

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata