UX och tillgänglighet för digitala designers

Kort YH-kurs 12 veckor 30 Yh-poäng
Distans
Studietakt 50 %, halvfart
Studieperiod: 22 sep-12 dec, 2025. Ansökningsperiod: 12 maj-15 aug, 2025.
Utbildningsledare: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se
Distans + Kostnadsfri + CSN

Kursen ger en djup förståelse för användarupplevelse (UX) och tillgänglighet inom digital design. Du lär dig att skapa intuitiva användargränssnitt och förstå hur användarupplevelsen påverkar designbeslut.

0Efterfrågan på kompetens inom tillgänglighet är mycket stor och högst relevant med tanke på det tillgänglighetsdirektiv som träder i kraft 2025. Både användarupplevelse och tillgänglighet är avgörande för framgång inom digital design, oavsett om det gäller företag i privat sektor eller organisationer i offentlig sektor.

Digitala produkter och tjänster

Enligt Statistiska Centralbyrån har över 30% av befolkningen i Sverige en funktionsnedsättning, vilket understryker vikten av god tillgänglighet i alla digitala lösningar. Digitala produkter och tjänster behöver vara anpassade för användare i alla åldrar och med olika behov.

Vilka kompetenser ger kursen?

Kursen syftar till att ge dig en djup förståelse för användarupplevelse (UX) och tillgänglighet inom digital design. Genom teoretiska kunskaper och praktiska övningar kommer du att utveckla färdigheter och kompetenser som är nödvändiga för att skapa digitala produkter och tjänster som är användarvänliga och tillgängliga för en bred publik.

Vad lär man sig på kursen?

Du lär dig att skapa och utvärdera digital design med fokus på användarupplevelse och tillgänglighet. Du lär dig att tillämpa användarcentrerade metoder genom hela designprocessen och anpassa designbeslut för att möta olika användares behov, inklusive personer med olika funktionsnedsättningar. Efter kursen kan du skapa intuitiva användargränssnitt och förstå hur användarupplevelsen påverkar designbeslut. Självk lart lär du dig att hantera relevanta AI-verktyg.

Utbildningsmoment:

  • Introduktion till användarcentrerad design och UX-grunder
  • Tillgänglighetsprinciper och standarder för digital design
  • Metoder för användarresearch och användartestning
  • Skapande av intuitiva användargränssnitt och förståelse för användarflöden
  • Tillämpning av tillgänglighetsprinciper i designprocessen
  • Optimering av interaktionen mellan användare och digitala produkter
  • Praktiska övningar och fallstudier inom UX och tillgänglig design.
  • Relevanta verktyg för produktionsprocessen

Flexibelt upplägg

Kursen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle. Kursen går med fördel att kombinera med att arbeta då den går på halvfart

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn

Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
    Engelska 6
  • 1 år heltid. Dokumenterad erfarenhet av arbete med digital design. Ska styrkas med arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande.

Upplägg

Studieperiod

Lämna en intresseanmälan så får du information om när kursen startar och när du kan ansöka.

Kostnadsfri

Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.

På distans

Kursen bedrivs på distans med ett utbildningspass per vecka. Kursen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN

Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Ansökan

Denna kurs har en planerad start hösten 2025. I slutet av juni ger Myndigheten för yrkeshögskolan slutgiltiga besked om vilka kurser som får klartecken att starta. Men du kan redan nu anmäla dig och ladda upp dina dokument. Om kursen blir beviljad omvandlas din anmälan till en ansökan. Varmt välkommen!

Relaterade utbildningar

Inga relaterade utbildningar hittades

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata