Lagar och regler inom kommunikation och marknadsföring

Kort YH-kurs 12 veckor 30 Yh-poäng
Distans
Studietakt 50 %. Ansökningsperiod: 18-12-2023--25-02-2024.
Studieperiod: 04-03-2024--24-05-2024.
Distans + Kostnadsfri + CSN
Utbildningsledare: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se

Juridik och etik

Öka din kompetens i att följa grundläggande lagar och regler (GDPR, marknadsföringsrätt, upphovsrätt etc) inom digital kommunikation och marknadsföring.

Mer komplicerade lagar och regler

Trycket från lagstiftningen har ökat, reglerna blivit mer komplicerade och betydligt mer omfattande. Dessutom har branschöverenskommelserna blivit fler. Det är inte lätt att jobba med marknadsföring och kommunikation idag om man inte är på ett företag/organisation som har en egen jurist. Här är en kort kurs som ger dig kunskap om de lagar och regler som gäller.

Målet med kursen

Målet med kursen att ge grundläggande förståelse för de lagar och regler som gäller inom digital kommunikation och marknadsföring. Du ska också kunna identifiera när juridisk hjälp behövs. Syftet med kursen är att du ska kunna ansvara för att kommunikationsinsatser och marknadsföringskampanjer i olika kanaler och sociala kanaler följer de lagar och regler som gäller inom marknadsrätt, upphovsrätt och avtalsrätt, tar hänsyn till etik och integritet och har kunskap om GDPR.

Ur innehållet:

Marknadsföringsrätt:

Gränsdragningen mellan reklam och information, Juridiken kring bloggare och influensers i sociala medier, Påståenden i marknadsföring – Beviskrav, Aggressiva marknadsföringsmetoder, Köperbjudanden – tävlingar och lotterier, Miljöargument i marknadsföring, Hälsopåståenden, Misskreditering och renommésnyltning. Jämförande reklam., Känsliga produkter samt känsliga målgrupper – alkohol, spel, konsumentkrediter, Reklam riktad till barn och svaga målgrupper, Ansvar och påföljder

Upphovsrätt:

Upphovsrätten grunder – ekonomisk rätt och ideell rätt, Verkskategorier – bilder, film, musik, Verkshöjdsbegreppet och skyddstider, Upphovsrättens undantag, Upphovsrätt vs äganderätt, Plagiat och eftergöranden – idéstöld och inspiration, Särskilt om skydd för bilder, Parodier och travestier, Upphovsrättsbrott och påföljder

GDPR, Integritetsskydd och marknadsföring:

Grunderna i GDPR – Personuppgifters påverkan på marknadsrätten, Användningen av personer i reklam – Lagen om namn och bild i reklam, Modellavtal etc

Avtalsrätt:

Grundläggande avtalsrättsliga principer, Avtal och licenser på immaterialrättens område, Bild- och musiklicenser, modellavtal, bransch- och byråavtal.

Teorilektionerna kompletteras med praktiska uppgifter och projekt där kursdeltagarna t ex ska göra bedömningar som t ex behandlar greenwashing, miljöargument i marknadsföring, hälsopåståenden, känsliga målgrupper, diskriminering.

Efter avslutad kurs har du kunskaper i att:

  • Anpassa din kommunikation/marknadsföring till vad som gäller inom marknadsföringsrätten
  • Beskriva och förhålla sig till hur GDPR och integritetsskydd påverkar marknadsföring och kommunikation idag
  • Skapa och använda innehåll som inte bryter mot upphovsrätten
  • Använda avtal och licenser på ett korrekt sätt

Du lär dig att ta ansvar för att företaget/organisationen följer grundläggande lagar och regler inom digital kommunikation och marknadsföring samt kunna identifiera behov av juridisk hjälp.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn

Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Yrkeserfarenhet: 1 år heltid. Dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete med kommunikation och/eller marknadsföring

Upplägg

Kostnadsfri
Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.

På distans
Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN
Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Relaterade utbildningar

Inga relaterade utbildningar hittades

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata