Digital analys – lär dig verktygen

Kort YH-kurs 16 veckor 60 Yh-poäng
Distans
75 %.
Studieperiod: 26 aug--13 dec, 2024. Ansökan är stängd.
Distans + Kostnadsfri + CSN
Utbildningsledare: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se

Spåra, analysera och hitta förbättringsområden

En kort YH-kurs som lär dig att samla in, analysera och presentera digitala data med hjälp av program som till exempel Google Analytics och Data Studio.

Det har blivit viktigare än någonsin att kunna hantera de verktyg som finns för digital analys. Behovet att kunna kartlägga och analysera hur kunder rör sig i de digitala kanalerna har vuxit med den digitala närvaron som idag en självklar del inom marknadsföring.

Målet med kursen?

Den här kursen innehåller det som krävs för att arbeta med dataanalys på ett systematiskt sätt. Du får kunskaper i att samla in, analysera och presentera digitala data med hjälp av branschledande program.

Efter avslutad utbildning har du kompetenser att:

Bedriva analysarbete i en datadriven organisation med hjälp av ledande branschverktyg, använda sig av ChatGPT för att halvera tidsåtgången med analys, presentera attraktiva dashboards som förklarar en organisations nyckeltal samt välja rätt modeller inom Machine Learning för att använda företags insamlade data.

Kursen ger dig kompetens att:

  • Sätta upp tag management system utifrån en mätplan så att korrekt information samlas in
  • Skicka insamlad data till molntjänster där multipla datakällor kan sammanfogas
  • Självständigt genomföra hela analysresan från insamling till presentation av resultat
  • Hantera analysverktyg en Google Analytics 4/Matomo Analytics samt Adobe Analytics, skriva frågeställningar i SQL, filtrera via RegEX samt presentera via Looker och Tableau
  • Att förstå ansvarsrollen för analytiker i en datadriven verksamhet
  • Samla in data för att skapa modeller i Machine Learning

Flexibelt upplägg

Kursen vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet inom marknadsföring. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn

Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

 

Upplägg

Kostnadsfri
Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam. Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN
Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Minst Godkänt eller betyget E i engelska 6 eller motsvarande kunskaper.
  • Yrkeserfarenhet: 1 år heltid.
    Typ av yrkeserfarenhet: Dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med analys och/eller digital marknadsföring.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Relaterade utbildningar

Inga relaterade utbildningar hittades

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata