Gaming som mediekanal

Kort YH-kurs 12 veckor 30 Yh-poäng
Distans
Studietakt 50 %, halvfart.
Studieperiod: 27-Oct--16-Jan. Ansökan stänger 22 okt, 2025.
Utbildningsledare: Alma Fazlic alma.fazlic@elevera.org
Distans + Kostnadsfri + CSN
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00). antagning@medieinstitutet.se

Ta din marknadsföring till nästa nivå

Lär dig utnyttja gaming som en effektiv marknadsföringskanal och nå svåråtkomliga målgrupper. Den här kursen ger dig de verktyg och insikter som behövs för att skapa riktade kampanjer mot de som tillbringar mer tid med att spela än på traditionella medier.

Gaming är en av världens snabbast växande och mest dynamiska mediekanaler. Spelbranschen erbjuder enorma möjligheter för annonsering och marknadsföring, men många företag använder inte denna kanal till sin fulla potential. Här får du chansen att lära dig hur du effektivt når den svårnådda målgruppen som tillbringar mer tid på gaming än på traditionella medier.

Lär dig om gaming-ekosystemet och målgrupper

Den här kursen ger dig en djupare förståelse för gamingvärldens unika egenskaper, målgrupper och trender. Du lär dig om de olika aktörerna inom gaming, från spelutvecklare till plattformar och användare. Du får också kunskap om hur man skapar innehåll som engagerar gamingpubliken genom att anpassa tonalitet och budskap för att passa deras preferenser.

Skapa och optimera annonskampanjer

Du kommer att lära dig om de olika annonseringsmöjligheterna inom gaming, och hur du utvecklar effektiva kampanjer anpassade för olika plattformar och målgrupper. Kursen ger också insikter i användningen av AI för att skapa skräddarsytt innehåll och optimera annonsering. Du får verktygen för att genomföra datadriven analys och utvärdering av dina kampanjer och resultat.

Praktisk erfarenhet och projektarbete

Teorilektionerna kompletteras med praktiska uppgifter. Även ett projektarbete ingår där du får möjlighet att utveckla en strategi för en marknadsföringskampanj inom gaming. Du får också lära dig hur man samarbetar med spelutvecklare och plattformar för att maximera räckvidd och engagemang.

För vem

Kursen är skräddarsydd för dig som har minst 1 års dokumenterad erfarenhet av marknadsföring eller marknadskommunikation.

Efter avslutad kurs har du kompetens att:

  • Självständigt navigera i gaming-industrin och dess ekosystem, identifiera trender och affärsmöjligheter samt samarbeta med olika aktörer och plattformar.
  • Utveckla och implementera marknadsföringsstrategier som engagerar gamingpubliken
  • Skapa och anpassa innehåll för olika gamingmålgrupper och plattformar
  • Använda AI och datadrivna metoder för att optimera och utvärdera kampanjerna.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn

Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaperEngelska 6
  • Yrkeserfarenhet: 1 år heltid. Dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete inom marknadsföring/marknadskommunikation.

Många av våra kurser har fler sökande än antal platser. För att antagningen ska bli rättvis sker då urvalet efter en förutbestämd process.

De sökande som är behöriga rangordnas efter antalet sammanlagda poäng i urvalsprocessen och antas i turordning. Den sammanlagda poängen i urvalsprocessen består av den poäng som tilldelas utifrån din yrkeserfarenhet och tidigare meriterande utbildning.

Du får 1 poäng för 1 månads meriterande eftergymnasial utbildning som du kan styrka med intyg. Det ges max 10 poäng i denna kategori.

Du får poäng för varje (helt) år du har arbetat inom yrkeserfarenhetskravet för kursen. Yrkeserfarenheten ska styrkas med intyg och det ges max 30 poäng i denna kategori

Upplägg

Upplägg

Kostnadsfri

Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.

På distans

Kursen bedrivs på distans med ett utbildningspass per vecka. Kursen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN

Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Ansökan

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / Techpilots / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata