Få spetskompetens inom digital marknadsföring

Marketing Automation – för dig som vill bli en ledande stjärna på strategier, processer och flöden inom digital marknadsföring.

 

Medieinstitutet är stolt att som den första utbildaren i Europa kunna presentera en av branschen starkt efterfrågad utbildning. Under de senaste 7-10 åren har det växt fram en helt ny plattform för marknadsförare och kommunikatörer i form av tekniska lösningar som samlar in beteendedata, analyserar och aktiverar kommunikation utifrån vem mottagaren är och vart i köpbeslutprocessen som denne befinner sig.

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är en serie marknads och säljdrivande aktiviteter som triggas och drivs av dynamiskt genererad data. MA har sitt ursprung i gränslandet mellan CRM (Customer Relationship Management), epost marknadsföring/DR Dataanalys och tillfällen i köpbeslutprocessen som spelar stor roll (se videon “Moments that Matter”)

Marketing Automation tar sig ofta uttryck genom tex epostutskick, Facebook-annonsering och annan annonsering som satts igång av att du som besökare varit inne på en Webb/e-handels site och kanske lagt något i varukorgen men inte slutfört köpet.

Det strategiska verktyget för Marketing Automation är kundresan, “Customer Journey mapping” vilket fungerar som analysen för att sedan kunna planera och aktivera automatiserade processer.

Arbetsmarknaden

Kompetensen efterfrågas i allt större utsträckning vilket gör att du sticker ut ur mängden och kan på så vis få en bättre start på din yrkeskarriär inom digital marknadsföring. Du kan välja att arbeta som konsult på byråsidan eller på en marknadsavdelning på något spännande företag.

Yrkesrollerna och titlarna som du kan erhålla efter genomförd utbildning kan variera mellan tex. Marketing Automation Specialist, CRM Specialist, Campaign Manager, Data Engineer, Growth Hacker mfl.

En dag på jobbet

Som utbildad inom Marketing Automation så kommer du kunna välja vilken inriktning du skall ha, om du skall bli teknisk specialist på ett eller ett par system, eller om du skall bli generalist och jobba mer med projektledning, arbetssätt och fungera som en korsfunktionell resurs i organisationen för att driva ett datadrivet tankesätt och optimera kundresan i företagets alla touchpoints.

Dina dagar kommer att innehålla möten med kollegor för att diskutera hur ni på ett smart sätt kan strukturera den data ni har och använda den i olika marknadskampanjer. Du kommer att sitta och jobba i programvaror med användargränssnitt där du bestämmer när en marknadsaktivitet skall ske i förhållande till något som användaren gjort i någon kommunikationskanal.

Ditt arbete kommer bla. att bestå av

  • – Analysera data för att hitta beteendemöster i kundresor
  • – Äga information om kundbeteende och kommunicera till dina medarbetare vad data visar om hur kundbeteendet ser ut
  • – Skapa och implementera processer för att förändra beteendet och förbättra resultatet
  • – Handla upp tjänster och system inom Marketing Automation, eller om du är på MA-byrå, leverera tjänster och system
  • – Producera, genomföra och utvärdera automatiserade kampanjer och processer

Du kommer bli en av de viktigaste och mest banbrytande medarbetarna inom marknad och sälj och ses som en hjälte inom många områden.

Utbildningen innefattar bland annat

  • Marketing Technology, en kurs med fokus på tekniska lösningar för Marketing Automation och datadriven marknadsföring.
  • Customer Journey mapping, kursen där du lär dig att jobba med kundresan som strategiskt verktyg för att analysera kunders attityder och beteende och med hjälp av kommunikation påverka kundernas beteende
  • Dataanalys, en kurs där du lär dig att använda den senaste tekniken för dataanalys av beteenden crossfunktionellt över olika kanaler och touchpoints

Läs gärna mer om kunskaper och färdigheter efter avslutad utbildning och titta gärna närmare på utbildningens innehåll.