Digital Content Designer

Yh-utbildning 2 år 400 Yh-poäng
Göteborg | Malmö | Stockholm
80 veckor heltid varav 26 veckor LIA / Praktik
Ansökningsperiod: 10 feb–2 maj 2021. Utbildningen startar hösten 2021.
Utbildningsledare Stockholm: Dave Sitwell dave@medieinstitutet.se
Utbildningsledare Göteborg: Patrick Stenholm Patrick@medieinstitutet.se
Utbildningsledare Malmö: Alexander Johansson alexander@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Stängt i juli. Tel: 020–10 33 80 (ons och fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se

Design och layout för innehåll i digitala kanaler

För dig som vill förstå den digitala interaktionen samt få kompetens att designa innehåll som engagerar.

Idag är det ett måste för en designer att kunna formge med det digitala som huvudplattform och över flera digitala kanaler.

Lär dig formge morgondagens digitala content

Utbildningen lär dig visuell formgivning och kommunikation för att skapa sömlös design och kommunikation i det digitala, vare sig det är rörlig bild, text eller form. Teori varvas med mycket praktiskt lärande både i grupp och individuellt. Fokus ligger på att formge, producera och kommunicera innehåll och budskap genom design i den digitala mediemixen.

Exempel på innehåll i utbildningen:

  • Responsiv design/mobil design – webbdesign med krav på mobil anpassning och responsivitet för olika enheter, skärmar, krav och möjligheter.
  • Motion design – produktion och formgivning av rörlig bild i alla dess former – animation, video, text, bild, ljud, med mera för olika plattformar med krav på interaktivitet.
  • App-design – utforma och layouta appar för Googles och Apples plattformar. Google Material Design och iOS Human Interface Guidelines.
  • Grafisk design och produktion – layout, typografi, bildspråk, färglära, skissteknik, kreativ skapande, produktionsprocess, från brief till presentation etc.
  • Datadriven design och användarvänlighet/UX – anpassa design och form efter målgrupp och kanal med fokus på användaren och beteendet.
  • Designa content – förstå, skapa, styra och utveckla grafiskt innehåll i digitala kanaler.
  • Grafiska verktyg – Adobe Creative Cloud; Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects, Premier Pro, Animate, etc. Balsamiq, Adobe XD, med mera.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Auktoriserat utbildningsföretag

9 av tio får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Vi följer riktlinjerna från FHM

Utbildningen genomförs utifrån de riktlinjer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Digital Content Designer
  • Webbdesigner
  • Digital Designer
  • Interaktionsdesigner
  • Grafisk designer – mobila plattformar
  • Motiondesigner

Innehåll

Digital Content Designer

400 Yh-poäng

Produktion för flera plattformar (GBG/Malmö)

50p / 10v

Endast i Göteborg/Malmö: 50 YHP

Kursens syfte är att behandla produktion för flera plattformar i yrkesrollen som Digital Content Designer. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för att producera design och innehåll oberoende av plattform och kanal.

Kommunikation och content för digitala plattformar

25p / 5v

Kursens syfte är behandla contentbaserad kommunikation för digitala medier och hur Content Marketing påverkar den grafiska och kreativa produktionsprocessen.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om kommunikation i teorin samt förmåga att skapa contentbaserad kommunikation för digitala medier.

Grafisk design för digitala plattformar

35p / 7v

Kursens syfte är att behandla skapandet av grafisk form, illustration och layout genom digitala tekniker i yrkesrollen som Digital Content Designer.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för att arbeta med  grafisk design för digitala plattformar.

Design och produktion för webb och onlinekanaler

30p / 6v

Stockholm: 30 YHP
Göteborg/Malmö: 25 YHP

Kursens syfte är att behandla formgivning och produktion för webb och onlinekanaler från skiss till färdig designmall.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för att producera webbdesign från skiss till färdig designmall.

Kreativa produktionsprocesser

15p / 3v

Stockholm: 20 YHP
Göteborg/Malmö: 15 YHP

Kursens syfte är att behandla hur arbete i en produktionsmiljö ofta präglas av korta deadlines och begränsade budgetar. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i kreativa metoder och redskap för att kunna arbeta effektivt i kreativa produktionsteam.

Praktisk marknadsföring (GBG/Malmö)

15p / 3v

Endast i Göteborg/Malmö

Kursens syfte är att behandla kundens affärsnytta och hur detta påverkar form och innehåll.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om marknadsföring i teorin och hur det praktiskt appliceras på form, innehåll, paketering och leverans som i slutändan ska leda till affärsnytta för slutkunden.

Teknik för produktion av rörligt innehåll (GBG/Malmö)

30p / 6v

Endast i Göteborg/Malmö: 50 YHP

Kursens syfte är att behandla rörlig bild i den digitala medieproduktionen.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för videoproduktion för bl.a. Youtube och webbplatser samt onlinevideos för content marketing.

Lärande i Arbete (LIA) 1

50p / 10v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Digital Content Designer.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom design, produktion och kommunikation för digitala plattformar.

Examensarbete

40p / 8v

Kursen syfte är att den studerande självständigt ska planera och genomföra ett projekt inom design, produktion och kommunikation för digitala plattformar genom att tillämpa och kombinera förvärvade kunskaper, färdigheter och kompetenser.

Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk design, produktion och kommunikation för digitala plattformar på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling.

Lärande i Arbete (LIA) 2

80p / 16v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Digital Content Designer.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom design, produktion och kommunikation för digitala plattformar.

Praktiskt projektarbete

25p / 5v

Stockholm: 20 YHP
Göteborg/Malmö: 25 YHP

Kursens syfte är att den studerande självständigt men med möjlighet till handledning och kontinuerliga avstämningar ska planera och skapa en prototyp för ett projekt inom design och kommunikation för digitala plattformar.

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Rörlig grafik och visuella effekter för digitala storbildskärmar (STHLM)

40p / 8v

Endast i Stockholm, 40 YHP

Kursens syfte är att behandla rörlig bild i den digitala medieproduktionen.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för produktion av rörlig grafik och animering för digitala storbildsskärmar

 

Film som kommunikationsverktyg (STHLM)

25p / 5v

Endast i Stockholm, 25 YHP.

Kursens syfte är att behandla video i den digitala medieproduktionen.
Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för videoproduktion för bl.a. Youtube och webbplatser samt onlinevideos för content marketing.

Produktion för digitala plattformar (STHLM)

25p / 5v

Endast i Stockholm, 25 YHP.

Kursens syfte är att behandla produktion för digitala plattformar i yrkesrollen som Digital Content Designer. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som används för att producera design och innehåll oberoende av plattform och kanal.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet för Digital Content Designer

  • Engelska 6, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
  • Svenska 2, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
  • Digitalt skapande 1, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
    Behörigheten gäller främst kunskaper i Adobe Photoshop, Adobe Illustrator och Adobe InDesign samt grafisk design.

    • Om du saknar betyg i Digitalt skapande 1 eller dokumenterad motsvarande kunskap men uppfyller övrig behörighet kommer du att kallas till ett behörighetsprov i Digitalt skapande 1.
    • Vänta inte med att lämna in din ansökan! Du kan komplettera din ansökan med arbetsprover fram till 2 maj – genom att lämna in din ansökan tidigt får du möjlighet att göra behörighetstest och få återkoppling på din dokumentation i god tid.

Grundläggande behörighet för samtliga Yh-utbildningar

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du söka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot.  Läs mer här>>

Arbetsprov

Del 1. Typsnitt
Välj ut det typsnitt som du tycker bäst om. Skriv en kort beskrivning av typsnittet och varför du valde just det. Du ska även skapa en bild av och med ditt valda typsnitt. Lämna in som pdf.

Del 2. Digital affisch och instagramkampanj
Skapa en digital affisch till en av Sveriges nationalparker. Du bestämmer själv syfte och målgrupp. Utifrån din digitala affisch ska du sedan skapa minst två förslag på hur inlägg till en instagramkampanj skulle kunna se ut för samma nationalpark. Du får gärna använda rörligt i din affisch. Motivera din design. Lämna in som pdf eller rörligt (mp4 eller mov-fil).

Del 3. Kreativt porträtt av någon du beundrar
Gör ett digitalt porträtt i valfri teknik av någon du beundrar. Du ska inte använda ett foto på personen, det viktiga är inte hur personen ser ut utan hur du uppfattar hen. Här kan du ta ut svängarna rejält. Använd inte ord. Lämna in som pdf eller rörligt (mp4 eller mov-fil).

För att räknas som ett inlämnat arbetsprov måste du lämna in alla tre delar. Om arbetsprovet ej lämnas in enligt instruktion bedöms det ej i urvalet.

Utbildningen Digital Content Designer tillämpar stegvis urval.

Steg 1 Den sammanlagda poängen i steg 1 består av den poäng du tilldelas på arbetsprovet samt den poäng som tilldelas utifrån dina betyg i de gymnasiekurser som ingår i den särskilda behörigheten.

Steg 2 De 75 behöriga sökande med högst sammanlagd poäng i steg 1 kallas till särskilt prov. Den sammanlagda poängen i steg 2 består av den poäng du uppnår på det särskilda provet samt dina poäng från steg 1. Kallas du inte till särskilt prov i steg 2 behåller du din poäng från steg 1 som din sammanlagda poäng i urvalsprocessen.

Det innebär att om du är behörig till utbildningen men inte lämnar in arbetsprov, kommer din chans att få en plats på utbildningen att vara liten.

 

Terminstider

Terminstider
Digital Content Designer (Stockholm)

År 2019-2021
HT 2019 2/9 – 10/1 19 veckor 95 poäng
VT 2020 13/1 – 19/6 23 veckor 115 poäng
HT 2020 17/8 – 8/1 21 veckor 105 poäng
VT 2021 11/1 – 7/5 17 veckor 85 poäng

År 2020-2022
HT 2020 31/8 – 8/1 19 veckor 95 poäng
VT 2021 11/1 – 18/6 23 veckor 115 poäng
HT 2021 16/8 – 14/1 22 veckor 110 poäng
VT 2022 17/1 – 6/5 16 veckor 80 poäng

År 2021–2023
Termin 1, 30/8, 2021 – 14/1, 2022, 22 veckor, 100 poäng
Termin 2, 17/1 – 17/6, 2022, 22 veckor, 110 poäng
Termin 3, 15/8, 2022 – 13/1, 2023, 22 veckor, 110 poäng
Termin 4, 16/1 – 5/5, 2023, 16 veckor, 80 poäng

Digital Content Designer (Göteborg)

År 2019-2021
HT 2019 2/9 – 10/1 19 veckor 95 poäng
VT 2020 13/1 – 19/6 23 veckor 115 poäng
HT 2020 17/8 – 8/1 21 veckor 105 poäng
VT 2021 11/1 – 7/5 17 veckor 85 poäng

År 2020-2022
HT 2020 31/8 – 8/1 19 veckor 95 poäng
VT 2021 11/1 – 18/6 23 veckor 115 poäng
HT 2021 16/8 – 14/1 22 veckor 110 poäng
VT 2022 17/1 – 6/5 16 veckor 80 poäng

År 2021–2023
Termin 1, 30/8, 2021 – 14/1, 2022, 22 veckor, 100 poäng
Termin 2, 17/1 – 17/6, 2022, 22 veckor, 110 poäng
Termin 3, 15/8, 2022 – 13/1, 2023, 22 veckor, 110 poäng
Termin 4, 16/1 – 5/5, 2023, 16 veckor, 80 poäng

Digital Content Designer (Malmö)

År 2020-2022
HT 2020 31/8 – 8/1 19 veckor 95 poäng
VT 2021 11/1 – 18/6 23 veckor 115 poäng
HT 2021 16/8 – 14/1 22 veckor 110 poäng
VT 2022 17/1 – 6/5 16 veckor 80 poäng

År 2021–2023
Termin 1, 30/8, 2021 – 14/1, 2022, 22 veckor, 100 poäng
Termin 2, 17/1 – 17/6, 2022, 22 veckor, 110 poäng
Termin 3, 15/8, 2022 – 13/1, 2023, 22 veckor, 110 poäng
Termin 4, 16/1 – 5/5, 2023, 16 veckor, 80 poäng

LIA-perioder

Stockholm

År 2020-2022
LIA 1 12/4 – 18/6 2021, 10 veckor
LIA 2 10/1 – 29/4 2021, 16 veckor

År 2021-2023
.           Start                Slut                  Veckor YHP
LIA 1. 2022-04-11     2022-06-17     10        50
LIA 2. 2023-01-09     2023-04-28     16        80                                                                     

Göteborg

År 2019-2021
LIA 1, 6/4 – 12/6, 2020, 10 veckor
LIA 2, 18/1 – 7/5, 2021, 16 veckor

År 2020-2022
LIA 1, 5/4 – 11/6, 2021, 10 veckor
LIA 2, 10/1 – 29/4, 2021, 16 veckor

År 2021-2023
.           Start                Slut                  Veckor YHP
LIA 1. 2022-04-04     2022-06-12     10        50
LIA 2. 2023-01-09     2023-04-28     16        80

Malmö
År 2020-2022
LIA 1 12/4 – 18/6, 2021, 10 veckor
LIA 2 10/1 – 29/4, 2022, 16 veckor

År 2021-2023
.           Start                Slut                  Veckor YHP
LIA 1. 2022-04-11     2022-06-17     10        50
LIA 2. 2023-01-09     2023-04-28     16        80

Intresseanmälan

Ingresseanmälan till digital content designer

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här
Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /