Sveriges bredaste utbildning i digital marknadsföring
YH-utbildningen för dig som vill jobba med sökmarknadsföring, digital annonsering, innehållsmarknadsföring, medieplanering och kampanjkoordination i digitala medier.
Utbildningen fokuserar på att förstå det digitala ekosystemet i sin helhet. Sedan ett par år tillbaka är internet den största marknadsföringskanalen i Sverige och som digital marknadsförare idag och framåt är det extremt viktigt att förstå hur de digitala kanalerna samverkar och driver varandra. Utbildningen hette tidigare Onlinemarknadsförare.
Alla viktiga kanaler
Som en av få utbildningar i Sverige går vi igenom hela det digitala marknadsföringslandskapet och täcker in alla digitala tekniker och kanaler som behövs för att kunna driva trafik, försäljning och konvertering i digitala medier. Detta kommer ställa stora krav på dig som student då branschen är under ständig utveckling. Utbildningen erbjuder dessutom, dig som student, ett första steg in i arbetslivet.
Fördjupad kunskap om hur man marknadsför i digitala mediekanaler
Under ett och ett halvt år kommer du tränas och utbildas inom verktygen, begreppen och strategierna som används inom digital marknadsföring.
Detta innefattar bland annat:
- Sökmotoroptimering/SEO – arbeta, analysera och styra de parametrar som påverkar det organiska och lokala sökresultatet.
- SEM/PPC – Planera och utföra annonskampanjer i sökmotorer, innehålls- och displaynätverk och sociala medier. Exempelvis Google Sök, Facebook, Youtube, Google Shopping, m.fl.
- Google Ads & Analytics – branschverktyg inom annonsering och webbanalys, branschcertifieringar ingår.
- Digital annonsering – kanaler och köpmodeller för digital annonsering
– Affiliate marketing, Display advertising, Programmatic advertising / Real-time bidding. - CRO/konverteringsoptimering och webbanalys – analys och effektivisering av marknadsföring i digitala kanaler, A/B-testning, etc.
- Content marketing, Native advertising och Influencer marketing – innehålls- & spridningsstrategi, branded content, ambassadörer, kanalval, etc.
- Medieplanering och kampanjkoordination – medielandskapet, mediaplan, kanalval/strategi, kostnadsestimat och lönsamhet, campaign management, campaign planning, etc.
Mediemarknaden är digitaliserad
Den snabba tillväxten inom digital marknadsföring har tvingat marknaden till krav på närvaro i digitala medier, såväl inom marknadsföring, kundvård, kommunikation, mobil anpassning, sociala kanaler och inte minst annonsering i digitala kanaler. Tillväxten är självklart i stor utsträckning ett resultat av allt högre efterfrågan på digitala produkter/tjänster, samt allt högre närvaro i digitala kanaler och framförallt mobila enheter som smartmobiler och surfplattor.
Utbildningen kommer ställa krav på dig som student, men i gengäld kommer din spetskompetens att vara hett eftertraktad på arbetsmarknaden.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
Kvalitetsauktoriserad
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.
Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Utbildningen är platsbunden
Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum. Det går inte att läsa på distans. Vissa delkurser kräver att man är på plats hela dagar.
Medieinstitutets Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan
Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
- Onlinemarknadsförare
- Digital Marketing Manager
- SEO/SEM/PPC-konsult
- Marknadskampanjkoordinator digitala medier
- Online Marketing Assistant
- Digital Specialist
- Paid Media Manager
- Social Media Advertising Specialist
- Digital Media Planner
Innehållet i kursplanen nedan kan avvika något mellan olika utbildningsorter.