Marketing Automation

Yh-utbildning 2 år 400 Yh-poäng
Stockholm
80 veckor heltid varav 24 veckor LIA / Praktik
Ansökningsperiod 15 feb-15 maj 2020. Skolstart hösten 2020.
Utbildningsledare: Krister Widell krister@medieinstitutet.se
Ansökningsperiod 15 feb-15 maj 2020

Få spetskompetens inom digital marknadsföring

För dig som vill bli ledande på strategier, processer och flöden inom digital marknadsföring.

Medieinstitutet är stolt att som den första utbildaren i Europa kunna presentera en starkt efterfrågad utbildning. Under de senaste 7-10 åren har det växt fram en helt ny plattform för marknadsförare och kommunikatörer i form av tekniska lösningar som samlar in beteendedata, analyserar och aktiverar kommunikation utifrån vem mottagaren är och vart i köpprocessen denne befinner sig.

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är en serie marknads- och säljdrivande aktiviteter som triggas och drivs av dynamiskt genererad data. MA har sitt ursprung i gränslandet mellan CRM (Customer Relationship Management), epostmarknadsföring/DR Dataanalys och tanken om tillfällen i köpbeslutprocessen som spelar stor roll (se videon “Micro Moments”)

Marketing Automation tar sig ofta uttryck genom t.ex. epostutskick, Facebook-annonsering och annan annonsering som satts igång av att du som besökare varit inne på en webb/e-handelssite och kanske lagt något i varukorgen men inte slutfört köpet.

Det strategiska verktyget för Marketing Automation är kundresan, “Customer Journey mapping” vilket fungerar som analysen för att sedan kunna planera och aktivera automatiserade processer.

Arbetsmarknaden

Kompetensen om kundresan efterfrågas i allt större utsträckning vilket gör att du sticker ut i mängden och kan på så vis få en bättre start på din yrkeskarriär inom digital marknadsföring. Du kan välja att arbeta som konsult på byråsidan eller på en marknadsavdelning på något spännande företag.

Utbildningen innefattar bland annat

  • Marketing Technology, en kurs med fokus på tekniska lösningar för Marketing Automation och datadriven marknadsföring.
  • Customer Journey mapping, där du lär dig att jobba med kundresan som strategiskt verktyg för att analysera kunders attityder och beteende och med hjälp av kommunikation påverka kundernas beteende
  • Dataanalys, en kurs där du lär dig att använda den senaste tekniken för dataanalys av beteenden crossfunktionellt över olika kanaler och touchpoints

Kompetenser

  • Analysera data för att hitta beteendemöster i kundresor
  • Äga information om kundbeteende och kommunicera till dina medarbetare vad data visar om hur kundbeteendet ser ut
  • Skapa och implementera processer för att förändra beteendet och förbättra resultatet
  • Upphandla tjänster och system inom Marketing Automation, eller om du är på MA-byrå, leverera tjänster och system
  • Producera, genomföra och utvärdera automatiserade kampanjer och processer

Du kommer att bli en av de viktigaste och mest banbrytande medarbetarna inom marknad och sälj och kommer kanske att ses som en hjälte inom många områden.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av tio får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Marketing Automation Specialist
  • Marknadsförare
  • Digital marknadsförare
  • Digital marknadsföringskonsult
  • Customer Marketing Specialist
  • CRM Marketing Specialist

Innehåll

Marketing Automation

400 Yh-poäng

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling.

Marknadsföring

35p / 7v

Den studerande skall få grundläggande kunskap i marknadsföring och framför allt digital marknadsföring.  Kursen ger den studerande grunderna i onlinemarknadsföring, planering, genomförande och strategiskt arbete.

Marketing technologies

35p / 7v

Kursens mål är att den studerande ska kunna använda olika verktyg för att skapa och exekvera marknads och säljdrivande kommunikation med data som resurs.

Webbteknik

30p / 6v

Kursblocket skall ge den studerande tekniska kunskaper i hur Internet fungerar och hur en webbplattform är uppbyggd. Den studerande får även kunskaper i JavaScript/jquery samt en orientering i olika språk och plattformar server-side samt förståelse för SQL databaser.

Datadrivna strategier och metoder

30p / 6v

Kursen syftar till att ge den studerande fördjupade kunskaper inom datadriven marknadsföring och marketing automation och dess roll inom organisationer och samhället i stort.

Den studerande får kunskaper i hur personaliserad marknadsföring fungerar där den data som genereras i olika kanaler fungerar som bränsle för att driva marknads och säljrelaterad kommunikation. Kursen behandlar metoder för både B2C och B2B processer.

Projektledning

20p / 4v

Kursen Projektledning skall ge en inledning till olika modeller att arbeta med projekt och ett projekts olika faser och beståndsdelar. Kursen tar upp projektformen som ett arbetssätt och behandlar bl.a. projektplanering och organisation, projektmedlemmar, olika roller, gruppdynamik, målstyrning, tidsplanering, ett projekts olika faser och hur de olika faserna dokumenteras och redovisas.

LIA 1

50p / 10v

Den studerande ska erhålla en introduktion till branschen, men också kunna utföra relevanta arbetsuppgifter utifrån de kunskaper som hen fått fram till LIA1 startar. Hen ska få en inblick i den egna yrkesrollen, men även relaterade yrkesroller. Hen får möjlighet att knyta kontakter och orientera sig inför LIA2.

Dataanalys

40p / 8v

Kursen syftar till att den studerande skall få djupgående kunskap i analys av data som genereras i marknads och säljprocesser och som är viktigt beslutsunderlag för planering och utvärdering av aktiviteter.

Testning och konverteringsoptimering

20p / 4v

Den studerande skall erhålla färdigheter i att genomföra relevanta tester av de flöden som sätts upp med hjälp av den Martech som används inom Marketing Automation och datadriven marknadsföring. Den studerande skall ha förståelse för när man ska utföra ett test, relevanta verktyg och metoder för testet. Den studerande skall kunna genomföra test och dra slutsatser som kan kommuniceras i organisationen.

Juridik

20p / 4v

Kursen syftar att ge den studerande nödvändiga kunskaper om regelverk och lagstiftning som påverkar marknadsföring i digitala kanaler.

Kursen innefattar även regler om profilering och förslag till ny dataskyddsförordning, IAB Europe OBA Framework, ramverk och regelverk avseende intressebaserad annonsering behandlas.

Examensarbete

40p / 8v

Examensarbetet kännetecknas av komplexitet och omfattning. Projektet ska syfta till att den studerande fördjupar sig i ett eller flera delmoment/områden/kurser som utbildningen omfattar. Den studerande utformar och genomför ett examensprojekt med handledare och utvärderare från branschen med mångårig erfarenhet inom området. Projektet uppmuntras till att innefatta ett skarpt företag/organisation.

LIA 2

70p / 14v

Under LIA 2 ska den studerande också knyta viktiga kontakter inför anställning efter slutförd utbildning. Då den studerande ska kunna applicera alla inhämtade kunskaper och färdigheter från den skolförlagda delen och tidigare arbetsplatsförlagda delen av utbildningen är det därför avgörande att när den studerande startar LIA 2 har hen kunskaper och färdigheter från kursblocken:

– Marknadsföring
– Juridik
– Marketing Technologies
– Datadrivna strategier & metoder
– Webbteknik
– Projektledning
– Dataanalys
– Testning och konveteringsoptimering
– Examensarbete
– LIA 1

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet för Marketing Automation

  • Engelska B/6, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
  • Svenska B/2, eller motsvarande dokumenterad kunskap.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Reell kompetens

Saknar du formella meriter för grundläggande behörighet eller särskild behörighet som till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan?

Medieinstitutet kan göra en bedömning av din reella kompetens. Det vill säga om du har tillgodogjort dig motsvarande kunskap i arbetslivet, eller på något annat sätt. Om du är formellt behörig så kommer din reella kompetens inte att bedömas.

Ansökan om reell kompetens kan gälla både grundläggande och särskild behörighet. Vill du söka via reell kompetens, läs mer här>>

Fri kvot

Om du inte uppfyller behörighetskraven, finns ändå möjlighet att bli antagen till en av våra utbildningar. Medieinstitutet kan anta sökande som bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för.

Om du vet med dig att du inte uppfyller behörighetskraven varken genom formella meriter eller reell kompetens är det viktigt att du uppger detta i din ansökan så att vi kan bedöma den på rätt sätt. Vill du söka via fri kvot, läs mer här>>

Terminstider

Terminstider
Marketing Automation (Stockholm)

År 2017-2019
VT 201815/1 – 22/623 veckor115 poäng
HT 201813/8 – 11/122 veckor110 poäng
VT 201914/1 – 26/415 veckor75 poäng

År 2018-2019
HT 201827/8 – 11/820 veckor100 poäng
VT 201914/1 – 21/623 veckor115 poäng
HT 201912/8 – 10/122 veckor110 poäng
VT 202013/1 – 24/415 veckor75 poäng

År 2019-2021
HT 20199/9 – 10/118 veckor90 poäng
VT 202013/1 – 19/623 veckor115 poäng
HT 202017/8 – 8/121 veckor105 poäng
VT 202111/1 – 14/518 veckor90 poäng

LIA-perioder

Marketing Automation
År 2018-2020
LIA 1 25/3 – 28/5 2019 10 veckor
LIA 2 20/1 – 17/4 2020 14 veckor

År 2018-2020
LIA 1 23/3 – 29/5 2019 10 veckor
LIA 2 8/2 – 14/5 2020 14 veckor

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Hitta din YH-utbildning

Medieinstitutets YH-utbildningar är kostnadsfria och berättigar till CSN. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hitta din favorit.
Vi samarbetar med bland andra
Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Doberman / F&B Factory / Fröjd / Google / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Är du behörig?

Här nedan reder vi ut hur det ligger till med de olika behörighetskraven och vilka alternativ du har om du saknar några delar. Javisst, även om du inte uppfyller de formella kraven så har du faktiskt en möjlighet att komma in på din favoritutbildning.
Till våra Mi Stories

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories