Få spetskompetens inom digital marknadsföring
För dig som vill bli ledande på strategier, processer och flöden inom digital marknadsföring.
Medieinstitutet är stolt att som den första utbildaren i Europa kunna presentera en starkt efterfrågad utbildning. Under de senaste 7-10 åren har det växt fram en helt ny plattform för marknadsförare och kommunikatörer i form av tekniska lösningar som samlar in beteendedata, analyserar och aktiverar kommunikation utifrån vem mottagaren är och vart i köpprocessen denne befinner sig.
◊ Distanssäkrad utbildning
Om behov uppstår kan vi erbjuda alla våra teoretiska utbildningar på distans i höst. Du kommer då följa undervisningen online och behöver inte befinna dig i ett klassrum. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Läs mer här
Vad är Marketing Automation?
Marketing Automation är en serie marknads- och säljdrivande aktiviteter som triggas och drivs av dynamiskt genererad data. MA har sitt ursprung i gränslandet mellan CRM (Customer Relationship Management), epostmarknadsföring/DR Dataanalys och tanken om tillfällen i köpbeslutprocessen som spelar stor roll (se videon “Micro Moments”)
Marketing Automation tar sig ofta uttryck genom t.ex. epostutskick, Facebook-annonsering och annan annonsering som satts igång av att du som besökare varit inne på en webb/e-handelssite och kanske lagt något i varukorgen men inte slutfört köpet.
Det strategiska verktyget för Marketing Automation är kundresan, “Customer Journey mapping” vilket fungerar som analysen för att sedan kunna planera och aktivera automatiserade processer.
Arbetsmarknaden
Kompetensen om kundresan efterfrågas i allt större utsträckning vilket gör att du sticker ut i mängden och kan på så vis få en bättre start på din yrkeskarriär inom digital marknadsföring. Du kan välja att arbeta som konsult på byråsidan eller på en marknadsavdelning på något spännande företag.
Utbildningen innefattar bland annat
- Marketing Technology, en kurs med fokus på tekniska lösningar för Marketing Automation och datadriven marknadsföring.
- Customer Journey mapping, där du lär dig att jobba med kundresan som strategiskt verktyg för att analysera kunders attityder och beteende och med hjälp av kommunikation påverka kundernas beteende
- Dataanalys, en kurs där du lär dig att använda den senaste tekniken för dataanalys av beteenden crossfunktionellt över olika kanaler och touchpoints
Kompetenser
- Analysera data för att hitta beteendemöster i kundresor
- Äga information om kundbeteende och kommunicera till dina medarbetare vad data visar om hur kundbeteendet ser ut
- Skapa och implementera processer för att förändra beteendet och förbättra resultatet
- Upphandla tjänster och system inom Marketing Automation, eller om du är på MA-byrå, leverera tjänster och system
- Producera, genomföra och utvärdera automatiserade kampanjer och processer
Du kommer att bli en av de viktigaste och mest banbrytande medarbetarna inom marknad och sälj och kommer kanske att ses som en hjälte inom många områden.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
9 av tio får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.
Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel
Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
- Marketing Automation Specialist
- Marknadsförare
- Digital marknadsförare
- Digital marknadsföringskonsult
- Customer Marketing Specialist
- CRM Marketing Specialist