Få spetskompetens inom digital marknadsföring
Marketing Automation- för dig som vill bli ledande på strategier, processer och flöden inom digital marknadsföring.
Under de senaste 7-10 åren har det växt fram en helt ny plattform för marknadsförare och kommunikatörer i form av tekniska lösningar som samlar in beteendedata, analyserar och aktiverar kommunikation utifrån vem mottagaren är och vart i köpprocessen denne befinner sig.
Vad är Marketing Automation?
Marketing Automation är en serie marknads- och säljdrivande aktiviteter som drivs av dynamiskt genererad data. MA har sitt ursprung i gränslandet mellan CRM (Customer Relationship Management), epostmarknadsföring/DR Dataanalys och tillfällen i köpbeslutprocessen (se videon “Micro Moments”)
Marketing Automation tar sig ofta uttryck genom t.ex. epostutskick, Facebook-annonsering och annan annonsering som satts igång av att du som besökare varit inne på en webb/e-handelssajt och kanske lagt något i varukorgen men inte slutfört köpet.
Det strategiska verktyget för Marketing Automation är kundresan, “Customer Journey mapping” vilket fungerar som analysen för att sedan kunna planera och aktivera automatiserade processer.
Arbetsmarknaden
Kompetensen om kundresan efterfrågas i allt större utsträckning vilket gör att du sticker ut i mängden och kan på så vis få en bättre start på din yrkeskarriär inom digital marknadsföring. Du kan välja att arbeta som konsult på byråsidan eller på en marknadsavdelning på något spännande företag.
Utbildningen innefattar bland annat
- Marketing Technology, en kurs med fokus på tekniska lösningar för Marketing Automation och datadriven marknadsföring.
- Customer Journey mapping, där du lär dig att jobba med kundresan som strategiskt verktyg för att analysera kunders attityder och beteende och med hjälp av kommunikation påverka kundernas beteende
- Dataanalys, en kurs där du lär dig att använda den senaste tekniken för dataanalys av beteenden crossfunktionellt över olika kanaler och touchpoints
Kompetenser
- Analysera data för att hitta beteendemöster i kundresor
- Äga information om kundbeteende och kommunicera till dina medarbetare vad data visar om hur kundbeteendet ser ut
- Skapa och implementera processer för att förändra beteendet och förbättra resultatet
- Upphandla tjänster och system inom Marketing Automation, eller om du är på MA-byrå, leverera tjänster och system
- Producera, genomföra och utvärdera automatiserade kampanjer och processer
Du kommer att bli en av de viktigaste och mest banbrytande medarbetarna inom marknad och sälj och kommer kanske att ses som en hjälte inom många områden.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
9 av tio får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.
Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Utbildningen sker i klassrum förutom en klass som är på distans
Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum i Stockholm. Det är endast den renodlade distansutbildningen som ges på distans.
Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
- Marketing Automation Specialist
- Marknadsförare
- Digital marknadsförare
- Digital marknadsföringskonsult
- Customer Marketing Specialist
- CRM Marketing Specialist