Planera, producera och distribuera
Alla har en historia att berätta. Podcastproduktion är något av det mest lustfyllda du kan arbeta med. Här är YH-programmet som ger dig spetskunskaper i bland annat manus, inspelning, redigering, marknadsföring och publicering.
Från idé till färdigt avsnitt
YH-programmet Podcastproduktion ger dig specialiserade kunskaper om manus, inspelning, redigering och publicering. Du får också spetskunskap inom den journalistiska arbetsprocessen. Dessutom får du kompetens inom angränsande kompetensområden som projektledning, marknadsföring och införsäljning. Kort sagt, allt du behöver för att arbeta som en podcastproducent.
Några av de största i Sverige är: Alex & Sigges Podcast, Historiepodden, Gynning och Berg, Fredagspodden, Skärringer & Nessvold.
Vad är en podcast?
En podcast (podd, poddradio, poddsändning) är en serie ljudavsnitt som vanligtvis distribueras via ett RSS-flöde. Du kan lyssna när du vill i din mobil, dator eller surfplatta. Några av de kändaste poddarna i Sverige är Alex & Sigges Podcast, Historiepodden, Gynning och Berg, Fredagspodden med Amanda Schulman och Hannah Widell. Nästan alla stora företag och organisationer använder även podcast i sin kommunikation.
Vad gör en podcastproducent?
En Podcastproducent ansvarar för en hel produktion från ax till limpa, från manus till redigering och distribution. Du behärskar dramaturgi, talmanus och intervjuer, samt har kompetens inom inspelningsteknik, ljudläggning och ljudteknik. Du kan också analysera lyssnarstatistik och marknadsföra produktioner, liksom att handskas med kunder.
Ett otroligt kreativt arbete. Det är magiskt att få sätta sina egna idéer i verket, Pär Fontander, radiolegend
Vad lär man sig?
Du får lära dig flera olika discipliner. Från korta reklaminslag till långa reportageserier. Från idé, programledarmanus, musikläggning och redigering till färdig podd. Du får också yrkespraktisk kompetens i att arbeta journalistiskt med produktion, redigering och metoder för berättande inom ljudproduktion. Du lär dig att tillämpa svensk lag gällande yttrande- och tryckfrihet, upphovsrätt och personuppgifter. Kort sagt. Du lär dig allt du behöver för att kunna arbeta professionellt med podcastproduktion.
Tillväxten i branschen är stor och det saknas kompetens för att möta efterfrågan – som bara kommer växa”, säger Jenny Frisk, Innehållschef på Utbildningsradion.
Arbetslivet har satt upp följande kompetenskrav för att arbeta med Podcastproduktion
- Med ljud berätta och förmedla historier utifrån dramaturgiska uppbyggnadsmetoder i olika genrer
- Självständigt och med helhetsansvar utveckla, planera, producera och distribuera podproduktion
- Planera, leda och arbeta i projekt inom poddproduktion
- Utifrån journalistiska grunder och regler göra etiska övervägande om källkritik och publicering
- Att självständigt hantera podcastuppdrag i branschaktuella programvaror
- Kompetens för att redigera ljudmaterial till en sammanhållen produktion
- Presentera, pitcha och sälja in projekt samt producera utifrån en beställning
- Arbeta med arbetsmiljö och hållbarhet inom poddcastbranschen
Marknaden för podcast växer rekordsnabbt
Podcast står för den högsta tillväxten av alla mediekategorier, konstaterar IAB 29 mars 2022 i sin IRM-rapport. Det fattas många podcastproducenter i Sverige och framförallt i Stockholm. Behovet kommer vara stort under flera år framåt. Ett av de större företagen Acast med 40.000 poddar börsnoterades 2021 har haft en tillväxt på 73%, förra året omsätter bolaget nu över 1 miljard kr.
– Den starka trenden med ambitiöst berättande och välproducerat innehåll från såväl produktionsbolag som mediehus kommer att fortsätta växa”, säger Acasts vd, Ross Adams till DN.
Yrkesrollen i framtiden?
Yrkesrollen i framtiden kräver snabba, tekniskt och konstnärligt skickliga hantverkare med känsla för innehåll och en grundläggande journalistisk förståelse. Det är superviktigt att kunna arbeta tillsammans med andra i kreativa projekt med en beställare mot deadline. Som producent leder du ibland stora team med dramatiker, kompositörer, regissörer, skådespelare och ljuddesigner. Rekryteringsbehovet är stort och allt från Sveriges Radio till stora reklambyråer letar efter nya kollegor som kan genomföra en produktion från idé till färdigt program. Här är utbildningen som ger dig spetskompetens.
Yrkesroller efter examen
- Podcastproducent
- Podcastredigerare
- Podcastresearcher
- Podcastspecialist
- Podproduktionsspecialist
- Podreporter
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.
Utbildningen är platsbunden till Stockholm
Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum i Stockholm. Det går inte att läsa på distans.
Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Flera välkända företag har varit med att ta fram utbildningen.
Sveriges Radio, Massa media, SMT Radio, Monopol Media, Naudio AB, Alaska Film & TV AB, Filt AB, Third Ear Studio, Tredje Statsmakten Media, Beppo Ljudproduktion AB, Sveriges Utbildningsradio AB, Aftonbladet, Studio Olga, PodMe AB, Bauer Media Group, Sveriges Radio, Spotify, Expressen, Perfect Day Media AB, Qast AB, Munck Studios AB, Acast, OTW, Spoon.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Medieinstitutets Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan.
Artiklar om Podcast
Träffa Leif Jitelius är podcastansvarig på produktionsbolaget Hajp.