Podcastproduktion

Yh-program 1,5 år 330 Yh-poäng
Stockholm
Studietid: Heltid. 100 %.
Terminsstart aug 2025. Ansökningsperiod: 3 feb-4 maj, 2025.
Utbildningsledare: Nils Carlberg nils.carlberg@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se

Planera, producera och distribuera

Alla har en historia att berätta. Podcastproduktion är något av det mest lustfyllda du kan arbeta med. Här är YH-programmet som ger dig spetskunskaper i bland annat manus, inspelning, redigering, marknadsföring och publicering.

Från idé till färdigt avsnitt

YH-programmet Podcastproduktion ger dig specialiserade kunskaper om manus, inspelning, redigering och publicering. Du får också spetskunskap inom den journalistiska arbetsprocessen. Dessutom får du kompetens inom angränsande kompetensområden som projektledning, marknadsföring och införsäljning. Kort sagt, allt du behöver för att arbeta som en podcastproducent.

Några av de största i Sverige är: Alex & Sigges Podcast, Historiepodden, Gynning och Berg, Fredagspodden, Skärringer & Nessvold.

Vad är en podcast?

En podcast (podd, poddradio, poddsändning) är en serie ljudavsnitt som vanligtvis distribueras via ett RSS-flöde. Du kan lyssna när du vill i din mobil, dator eller surfplatta.  Några av de kändaste poddarna i Sverige är Alex & Sigges Podcast, Historiepodden, Gynning och Berg, Fredagspodden med Amanda Schulman och Hannah Widell. Nästan alla stora företag och organisationer använder även podcast i sin kommunikation.

Vad gör en podcastproducent?

En Podcastproducent ansvarar för en hel produktion från ax till limpa, från manus till redigering och distribution. Du behärskar dramaturgi, talmanus och intervjuer, samt har kompetens inom inspelningsteknik, ljudläggning och ljudteknik. Du kan också analysera lyssnarstatistik och marknadsföra produktioner, liksom att handskas med kunder.

Ett otroligt kreativt arbete. Det är magiskt att få sätta sina egna idéer i verket, Pär Fontander, radiolegend

Vad lär man sig?

Du får lära dig flera olika discipliner. Från korta reklaminslag till långa reportageserier. Från idé, programledarmanus, musikläggning och redigering till färdig podd. Du får också yrkespraktisk kompetens i att arbeta journalistiskt med produktion, redigering och metoder för berättande inom ljudproduktion. Du lär dig att tillämpa svensk lag gällande yttrande- och tryckfrihet, upphovsrätt och personuppgifter. Kort sagt. Du lär dig allt du behöver för att kunna arbeta professionellt med podcastproduktion.

Tillväxten i branschen är stor och det saknas kompetens för att möta efterfrågan – som bara kommer växa”, säger Jenny Frisk, Innehållschef på Utbildningsradion.

Arbetslivet har satt upp följande kompetenskrav för att arbeta med Podcastproduktion

  • Med ljud berätta och förmedla historier utifrån dramaturgiska uppbyggnadsmetoder i olika genrer
  • Självständigt och med helhetsansvar utveckla, planera, producera och distribuera podproduktion
  • Planera, leda och arbeta i projekt inom poddproduktion
  • Utifrån journalistiska grunder och regler göra etiska övervägande om källkritik och publicering
  • Att självständigt hantera podcastuppdrag i branschaktuella programvaror
  • Kompetens för att redigera ljudmaterial till en sammanhållen produktion
  • Presentera, pitcha och sälja in projekt samt producera utifrån en beställning
  • Arbeta med arbetsmiljö och hållbarhet inom poddcastbranschen

Marknaden för podcast växer rekordsnabbt

Podcast står för den högsta tillväxten av alla mediekategorier, konstaterar IAB 29 mars 2022 i sin IRM-rapport. Det fattas många podcastproducenter i Sverige och framförallt i Stockholm. Behovet kommer vara stort under flera år framåt. Ett av de större företagen Acast med 40.000 poddar börsnoterades 2021 har haft en tillväxt på 73%, förra året omsätter bolaget nu över 1 miljard kr.

– Den starka trenden med ambitiöst berättande och välproducerat innehåll från såväl produktionsbolag som mediehus kommer att fortsätta växa”, säger Acasts vd, Ross Adams till DN.

Yrkesrollen i framtiden?

Yrkesrollen i framtiden kräver snabba, tekniskt och konstnärligt skickliga hantverkare med känsla för innehåll och en grundläggande journalistisk förståelse. Det är superviktigt att kunna arbeta tillsammans med andra i kreativa projekt med en beställare mot deadline. Som producent leder du ibland stora team med dramatiker, kompositörer, regissörer, skådespelare och ljuddesigner. Rekryteringsbehovet är stort och allt från Sveriges Radio till stora reklambyråer letar efter nya kollegor som kan genomföra en produktion från idé till färdigt program. Här är utbildningen som ger dig spetskompetens.

Yrkesroller efter examen

  • Podcastproducent
  • Podcastredigerare
  • Podcastresearcher
  • Podcastspecialist
  • Podproduktionsspecialist
  • Podreporter

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Auktoriserat utbildningsföretag

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.

Utbildningen är platsbunden till Stockholm

Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum i Stockholm.  Det går inte att läsa på distans.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Flera välkända företag  har varit med att ta fram utbildningen.

         
Sveriges Radio, Massa media, SMT Radio, Monopol Media, Naudio AB, Alaska Film & TV AB, Filt AB, Third Ear Studio, Tredje Statsmakten Media, Beppo Ljudproduktion AB, Sveriges Utbildningsradio AB, Aftonbladet, Studio Olga, PodMe AB, Bauer Media Group, Sveriges Radio, Spotify, Expressen, Perfect Day Media AB, Qast AB, Munck Studios AB, Acast, OTW, Spoon.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.


Medieinstitutets Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan.

Artiklar om Podcast
Träffa Leif Jitelius är podcastansvarig på produktionsbolaget Hajp.

Träffa Per Fintander som delar han med sig av råd till dig som funderar på att starta din egen podcastkarriär.

Innehåll

Podcastproduktion

330 Yh-poäng

Examensarbete

20p / 4v

Kursens syfte är att den studerande ska lösa ett sammansatt yrkesrelaterat problem genom att tillämpa och kombinera förvärvade kunskaper, färdigheter och kompetenser. Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk manus, inspelning, redigering och publicering. Examensarbetet presenteras muntligt och skriftligt.

Format: Branded content

10p / 2v

Kursens syfte är kunna skapa branded content för podcast, dvs innehåll beställt av företag och organisationer efter deras kommunikationsbehov. Målet är att den studerande ska förstå skillnaden mellan en redaktionell podcast och en branded content podcast och förstå att kundens önskemål styr till skillnad från i ett redaktionellt sammanhang.

Format: Dokumentär - långt format

30p / 6v

Kursens syfte är att bygga vidare på reportagekursen och utveckla dramaturgi och berättande så historien håller i ett längre format, från 20-60 minuter eller som en dokumentärserie i flera avsnitt. Målet är att den studerande har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att göra en ljuddokumentär ihop med en producent.

Format: Fiktivt berättande

10p / 2v

Kursens syfte är ge en praktisk introduktion till den växande världen av ljuddrama som kan vara allt från en inläst fiktiv text till ett komplett drama med flera skådespelare, regissör, casting, producent, manusförfattare, musikskapare, ljudläggning och mixning. Målet är att den studerande ska få prova på det fiktiva ljudberättandet.

Format: Reportage med musik och ljudläggning - kort format

20p / 4v

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter för att komma på idé, spela in, redigera, ljud- och musiklägga ett färdigt poddreportage, dvs 3-10 min ljud med intervjupersoner i miljö och egna speakers Målet är att den studerande har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att göra ett reportage som kan användas i en redaktionell podcast eller ett radioprogram.

Format: Samtalspodcast

20p / 4v

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter för att skapa ett format för en samtalspodcast, göra körschema, skriva programledarmanus, spela in och redigera materialet till en färdig podd. Målet är att den studerande har tillräckliga kunskaper för att kunna ta ett uppdrag som producent eller klippare för en existerande samtalspodcast eller skapa en egen.

Introduktionskurs: Podcastformat och grundläggande ljudberättande

10p / 2v

Syftet med kursen är att ge en introduktion till poddvärlden.

Journalistiska arbetsmetoder och mediekunskap

20p / 4v

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter för att behärska grunderna i den journalistiska arbetsprocessen med förståelse för helhet och detaljer i yrkesrollen som Podproduktionsspecialist.

Kompetensportfölj, entreprenörskap och branschkunskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

LIA 1

50p / 10v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Podproduktionsspecialist. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom arbete med manus, inspelning, redigering och publicering.

LIA 2

50p / 10v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Podproduktionsspecialist. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom arbete med manus, inspelning, redigering och publicering.

Ljudredigering

25p / 5v

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter för att berättarmässigt hantera redigering av ljud med förståelse för helhet och detaljer i yrkesrollen som Podproduktionsspecialist. Målet med kursen är att den studerande utvecklar grundläggande och specialiserad yrkespraktisk kompetens i att hantera programvaror för redigering och metoder för berättande.

Pitch, finansiering och juridik

20p / 4v

Kursens syfte är kunna skapa presentationsmaterial i form av programförslag och budget för en podcastidé och kunna pitcha detta för en beställare. Kursen ger också grunderna i hur finansiering med sponsring och reklam av en podcast fungerar och ett business case för en sponsrad podcast som visar riskerna och när den börjar gå med vinst. Kursen ger också en överblick över juridiken man behöver kunna för att producera eller ge ut en podcast.

PR och marknadsföring av podcast

10p / 2v

Kursens syfte är kunna grundläggande marknadsföring och PR för en podcast både i teorin och hur man gör ljud och videotrailers för sociala medier och aktuella podcastplattformar.

Projektledning, arbetsmiljö och hållbar produktion

15p / 3v

Kursens syfte är att förbereda den studerande för att självständigt planera och driva projekt, med förståelse för grupprocesser, ledarskap, arbetsmiljö och hållbarhet. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom projektledning av podproduktion inom olika genrer.

Studio, reportageteknik och livesändning

10p / 2v

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter för att spela in ljudmaterial för intervjuer i miljö och i studio och själv köra en liveradiosändning. Målet är inte att kunna konfigurera och koppla ihop studioutrustning utan att kunna använda en fungerande studio. Målet för intervjuinspelningar i miljö är att kunna spela in med bra hörbarhet i rösterna samtidigt som känsloyttringar och miljöljud tillåts ta plats.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

  • Engelska 6.
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
  • Medieproduktion 1 eller motsvarande dokumenterad kunskap.
    Om du saknar betyg i Medieproduktion 1 eller dokumenterad motsvarande kunskap men uppfyller övrig behörighet kommer du att kallas till ett behörighetsprov i Medieproduktion 1.

Arbetsprov:

Du ska också bifoga ett arbetsprov till din ansökan. Se instruktioner under Arbetsprov.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du ansöka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Terminstider/LIA

Terminstider

År 2023-2024
Start              Slut               Veckor           YHP
2023-08-14     2024-01-12     22           110
2024-01-15     2024-06-28     24           120
2024-08-05     2024-12-20     20           100

År 2024-2025
Start              Slut               Veckor           YHP
2024-08-12   2025-01-10   22                  110
2025-01-13   2025-06-27   24                  120
2025-08-04   2025-12-19   20                  100

LIA-perioder

För aktuella perioder för Lärande i arbete (praktik), vänligen kontakta respektive utbildningsledare.

Arbetsprov

Inget arbetsprov behövs för Sen anmälan

Arbetsprov HT 2024

Beskriv hur du vill göra en Podcastserie.

1. Skriv ner din idé med namn på podden och en beskrivning av tema och innehåll.

2. Ge exempel på tre avsnitt med namn på avsnitten och en kortfattad beskrivning av innehållet.

3. Spela in en trailer/spot där du gör reklam för din kommande Podd. Du ska använda din egen röst.

• Trailern”ska vara 30 sekunder lång.
• Idé och exempel på avsnitt ska var på högts en A4-sida. Där kan du även addera en länk till din trailer som en MP3-fil om du har lagt upp den på exempelvis Soundcloud. Alternativt kan du skicka in den som en MP3-fil med bitrate 128 till 192 kbps (kilo bit per sekund). Max 30 MB.

Vi ser fram emot din kreativa idé.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Skicka in din e-postadress så får du tips och råd samt även information när ansökan öppnar för utbildningarna
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här
Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata