Därför satsar företagen på nya Frontend-utvecklare

Företagen letar alltid efter skickliga Frontend-utvecklare och det finns goda skäl till det. Med teknik i ständig förändring och nya digitala behov växer efterfrågan på kreativa utvecklare som förstår både kod och användare. Magnus Lindgren berättar om sin resa från systemutvecklare till grundare av techbolaget Newseed.

Magnus Lindgren är systemvetare från Lunds universitet och grundare av techbolaget Newseed sxom hjälper företag att förverkliga sina idéer genom innovativ system- och webbutveckling. Med utmärkelser som Hack for Sweden-vinnare 2021, Årets företagare i Lomma 2022 och DI Gasell 2024, har Newseed etablerat sig som en av landets mest spännande techaktörer.

– Vi har lyckats väl genom åren, men det är hela teamet som står bakom framgångarna, säger Magnus.

Från idé till färdig digital produkt

Sedan starten 2009 har Newseed vuxit till 16 medarbetare och finns i tre städer. Företaget utvecklar webbappar, digitala tjänster och skräddarsydda system åt allt från små startups till globala organisationer.
– Vi tar oss gärna an de svåra projekten – innovation och produktutveckling är det som driver oss, berättar Magnus.

Han beskriver branschen som både rolig och krävande:
– Det är jätteroligt, men man måste vara beredd på att lära sig nya saker hela tiden. Nya ramverk, nya verktyg – utvecklingen står aldrig still.

Frontend handlar om kommunikation – inte matte

För den som funderar på att söka utbildningen Frontend Developer vill Magnus slå hål på en vanlig myt:
– Nej, du behöver inte vara bra på matte. Frontend handlar om kommunikation – om att förstå hur människor tänker och skapa gränssnitt som känns naturliga. Det kräver logiskt tänkande och kreativitet, inte matematiska formler.

Han beskriver branschen som både utmanande och otroligt givande:
– Man måste vara nyfiken och beredd att lära sig nya ramverk, verktyg och tekniker hela tiden. Men just det är charmen – det blir aldrig tråkigt. En bra Frontend Developer bygger inte bara snygga sidor – de förstår hur användaren upplever dem. Det är det som gör skillnaden mellan okej och fantastiskt.

– Det roligaste är variationen. Vissa projekt handlar om att bygga smarta gränssnitt, andra om att skapa helt nya digitala produkter. Som Frontend Developer lär du dig hela tiden något nytt – det är ett yrke i ständig utveckling, säger Magnus.

AI förändrar – men ersätter inte

AI påverkar hela IT-branschen, men Magnus är tydlig:
– AI kommer inte ersätta utvecklare, men det förändrar hur vi arbetar. Duktiga Frontend Developers som kan kombinera mänsklig förståelse med nya verktyg kommer alltid att vara eftertraktade.

Han uppmanar nya studerande att se AI som ett verktyg, inte ett hot:
– Lär dig använda det. De som förstår både människa och maskin kommer vara de mest eftertraktade utvecklarna i framtiden.

Vi tar LIA på allvar – det är vår viktigaste rekryteringsväg

Magnus sitter i ledningsgruppen för Fullstack-utbildningen på Medieinstitutet och har ett stort engagemang för utbildning och kompetensförsörjning.
– Vi har en medveten strategi att ta emot så många LIA-studenter som vi har handledare till. Det ska vara meningsfullt för båda parter. Många av våra anställda började faktiskt som LIA-studenter eller examensarbetare.

För honom handlar praktikperioden om att bygga relationer:
– När du gör din LIA-praktik som Frontend Developer hos oss lär vi känna varandra. Det blir en naturlig rekryteringsväg. Även om vi inte kan anställa alla, rekommenderar vi ofta vidare till andra företag i branschen.

Så lyckas du som student

Magnus råd till den som söker LIA eller första jobbet som frontendutvecklare är tydligt:
– Var ute i god tid och ha ett välgjort CV, så kan vi matcha dig mot rätt projekt. Det viktigaste är att du visar engagemang och nyfikenhet. Och knyt kontakter – det är ofta vägen in i branschen.

Han betonar också vikten av att förstå användaren:
– En frontendutvecklare behöver kunna tänka som en människa, inte bara som en kodare. Det handlar om att skapa gränssnitt som kommunicerar och känns naturliga att använda.

Man kommer misslyckas – men det är en del av jobbet

Magnus avslutar med ett råd som gäller både studier och arbetsliv:
– Det är svårt att vinna över någon som aldrig ger upp. I skolan får man ofta göra om tills det blir rätt. I arbetslivet finns sällan en enda sanning – man måste våga misslyckas, lära sig och fortsätta framåt. Aldrig ge upp. Ändra och ta nya tag.


Vill du bli en av dem som formar framtidens digitala upplevelser?

Utbildningen Frontend Developer ger dig verktygen för att skapa nästa generations webbplatser, appar och digitala tjänster – där teknik möter kreativitet.
👉 Läs mer här

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / Techpilots / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata