Systemutvecklare .NET

Yh-program 2 år 400 Yh-poäng
Distans
Studietid: Heltid. 100 %.
Terminsstart aug 2025. Ansökningsperiod: 4 feb-4 maj, 2025.
Utbildningsledare: Kommer snart
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se

Utveckla applikationer och mjukvarusystem

Utbildningen till Systemutvecklare .NET ger dig kunskaper i att utveckla och underhålla applikationer och databassystem med .NET och Node.js. Du lär dig att arbeta med API-utveckling, databashantering, DevOps och AI-verktyg för att effektivisera och förbättra arbetsprocesser.

Som systemutvecklare .NET blir du en viktig del av utvecklingen av applikationer och mjukvarusystem, och du får en eftertraktad kompetens på arbetsmarknaden. Den här utbildningen ger dig den praktiska och teoretiska kunskapen för att arbeta med systemutveckling och databashantering i ett växande techlandskap.

Vad du lär dig:

Systemutveckling med .NET och C#: Du lär dig att utveckla och underhålla applikationer och mjukvarusystem baserade på Microsofts .NET-teknologi, och du får även förståelse för Node.js som ett snabbt växande backend-språk.
API-utveckling: Du kommer att kunna skapa API:er med både .NET och Node.js och förstå hur dessa teknologier samarbetar med olika databassystem.
Databashantering: Du får djupa kunskaper om databaser, både SQL och NoSQL, och lär dig att använda teknologier som Entity Framework och MongoDB för att modellera och hantera data.
DevOps och automatisering: Du kommer att arbeta med versionshantering och deployment till molntjänster och få en förståelse för arbetsflöden och automatisering inom systemutveckling.
AI och hållbarhet: Lär dig att använda AI-verktyg för kodgenerering, felsökning och testning samt hur du kan applicera hållbarhetsprinciper i din utveckling.

För vem?

Den här utbildningen passar dig som har grundläggande kunskaper i programmering (t.ex. Programmering 1 och Matematik 2) och vill fördjupa dig inom systemutveckling, särskilt med fokus på .NET-teknologin och backendutveckling.

Yrkesroller efter examen?

  • Backendutvecklare
  • C#-utvecklare
  • Databasutvecklare
  • Systemutvecklare
  • Systemutvecklare .NET

Arbetsmarknaden:

IT-branschen växer snabbt och behovet av systemutvecklare är stort. Enligt Techsveriges rapport är systemutvecklare den mest efterfrågade yrkesrollen inom IT på 3-5 års sikt, och efterfrågan på .NET-kompetens är hög.Behovet av IT-kompetens finns i alla branscher, men behovet är störst i techbranschen, där antalet personer med techkompetens behöver öka med 30% till år 2028, vilket innebär en tillväxt på ytterligare 10 000 personer per år de kommande fyra åren.

Fördelar med utbildningen:

Modern och relevant teknikinriktning: Lär dig att arbeta med de senaste teknologierna och verktygen som används på arbetsmarknaden.
Bra jobbchanser: Efter avslutad utbildning har du kompetens som efterfrågas av företag och organisationer i hela techsektorn.
Erfarenhet genom praktiska projekt: Genom hela utbildningen får du jobba med verkliga projekt och utveckla en portfölj som visar upp dina färdigheter för framtida arbetsgivare.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Auktoriserat utbildningsföretag

Kvalitetsauktoriserad

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Flera välkända företag har varit med att ta fram utbildningen.

Tietoevry, Sopra Steria Sweden, Odd Hill, Nexer group, NewSeed IT Solutions, Exakta ES Sweden, Geshdo, Consid Excelledrate, Payex, Swevo, Djärkne, Appsari AB, Frontwalker Malmö AB, Marknadscheferna, TeqFlo Mid Media, 24HR Malmö AB, Alfa eCare, Carl & son, KAN, Gullers Grupp, Plejd AB, Comprend, Node Hill AB.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.


Medieinstitutets Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan.

Kursplan

Systemutvecklare .NET

400 Yh-poäng

API-utveckling: .NET

30p / 6v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper om API-utveckling och .NET. Den studerande ska kunna designa, skapa, felsöka och testa ett API genom .NET/ C# och Postman. Den studerande ska också kunna hantera när något går fel genom Exceptions och felhantering.

API-utveckling: Node.js

27p / 5.4v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om API-utveckling och kunna skapa ett API genom Node.js samt planera och genomföra större databasdrivna programmeringsprojekt . Den studerande ska också kunna använda verktyg för att testa Node.js applikationer. Den studerande ska ha förståelse för hur Node.js och en NoSQLdatabas kan samarbeta samt ha kunskap om CORS och om Backend med hjälp av Node.js.

Databasteknik

40p / 8v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper om olika typer av databaser och om hantering för dessa genom SQL, MongoDB samt normaliseringsformer. Den studerande ska också kunna modellera samt hämta data från databaser.

DevOps

25p / 5v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om versionshantering med Git kopplat till DevOps och samarbete kring kod med GitHub. Den studerande ska ha kunskaper om deployment till en molntjänst samt om pipelines. Den studerande ska också kunna automatisera en deployment och kunna skapa samt konfigurera releaseprocesser.

Entity Framework

20p / 4v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska efter avslutad kurs ha grundläggande förståelse för Entity Framework (EF), kunna koppla data med EF samt hämta och skriva data till databaser.

Examensarbete

30p / 6v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska lösa ett sammansatt yrkesrelaterat problem genom att tillämpa och kombinera förvärvade kunskaper, färdigheter och kompetenser. Den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk hantering, utveckling och programmering av databaser, webb och applikationer på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Headless CMS

20p / 4v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska efter avslutad kurs ha kunskap om vad ett Content Management System (CMS) och Headless CMS är. Den studerande ska kunna göra API-utrop och installera, hantera och använda CMS samt Headless CMS. Den studerande har förståelse för användningsområdena, olika målgrupper och användare samt känner till för- och nackdelar med CMS och Headless CMS.

Introduktion till C#

25p / 5v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska efter avslutad kurs ha generella kunskaper om objektorienterad programmering i C#, olika applikationstyper samt datatyper inom C#. Den studerande ska också ha förståelse för klasser/objekt, metoder samt förstå skillnaden mellan frontend (javasript) och backend (C#). Den studerande ska efter avslutad kurs dessutom kunna hantera komplexa objektstrukturer och arv samt skriva konsolapplikationer som använder objektorienterad programmering.

JavaScript, HTML och CSS

30p / 6v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper i Git och Fetch samt kunna hantera data. Den studerande ska även behärska parprogrammering och agilt arbetssätt samt att arbeta i sprintar. Efter avslutad kurs ska den studerande också ha förståelse för HTML, CSS, Javascript, felhantering och API-användning.

Kompetensportfölj och hållbar utveckling

10p / 2v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven för yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling inom LIA, studier och kommande arbete. Den studerande ska genom kursen få en allmänkunskap om värdegrund inom branschen och introduktion till AI och hållbar utveckling.

Lärande i arbete 1

50p / 10v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska få förståelse för samt utveckla kunskap om yrkesrollen och de arbetsuppgifter som hör till. Efter genomförd LIA ska den studerande redovisa sina erfarenheter och reflektera över dem både skriftligt och muntligt. Under LIA1 ligger fokus på att den studerande med stöd av en handledare på LIA-platsen ska få lära sig om branschen, yrkesrollen och arbetsuppgifterna. Den studerande ska under handledning utföra arbetsuppgifterna. Den studerande ska förankra och omsätta teoretiska kunskaper från genomförda kurser på programmet till yrkespraktiska färdigheter och kompetenser för yrkesrollen.

Lärande i Arbete 2

70p / 14v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Den studerande ska få fördjupad förståelse för och ökade kunskaper inom yrkesrollen Systemutvecklare .NET Den studerande utvecklar sin förmåga att självständigt arbeta med relevanta och mer komplexa arbetsuppgifter än under tidigare LIA-perioder. Den studerande ska omsätta teorier och erfarenheter från hittills genomförda kurser på programmet till yrkespraktiska färdigheter och på så sätt utveckla specialiserade kunskaper för att kunna ta ansvar och självständigt utföra förekommande arbetsuppgifter på LIA-företaget. Efter avslutad LIA har den studerande kompetens att genomföra självständigt arbete och att självständigt analysera och reflektera över arbetet i yrkesrollen Systemutvecklare.NET.

Systemutveckling och testning och med AI-verktyg

20p / 4v

KURSENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

Kursen syftar till att ge de studerande en förståelse för Artificiell Intelligens (AI) och dess potential att förbättra och effektivisera utvecklingsprocessen vid t ex kodgenering, felsökning och testning. AI kan bidra med att analysera och förbättra säkerheten i kod genom att identifiera potentiella säkerhetshål och därigenom bidra till en mer tillförlitlig systemutveckling. Kursen fokuserar på relevanta AI-tekniker och hur de kan tillämpas på specifika problem inom systemutveckling med fokus på praktiska lösningar.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

  • Matematik 2
  • Programmering 1

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du ansöka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Terminstider

Kommer snart

YH-Flex

Ansökan öppnar i mars 2025

YH-Flex vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program (ca 50 %). Genom att du får tillgodoräkna dina tidigare kunskaper kan du hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen.

Kostnadsfritt
Alla YH-Flexplatser på vår skola är kostnadsfria. Eventuella kostnader för studielitteratur kan förekomma.

CSN?
Ja. Våra långa YH-program och korta YH-kurser berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). OBS. Du får bara CSN för de kurser som du läser, inte för de du får tillgodoräkna dig.

Omställningsstudiestöd?
Du kan självklart ansöka om det nya omställningsstudiestödet. Det är till för dig som är mitt i arbetslivet och vill bredda din kompetens så att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av din lön (upp till ett maxbelopp) dels av ett lån som du kan fylla på med om du vill. Alla våra YH-program och korta YH-kurser berättigar till att ansöka om Omställningsstudiestödet. Läs mer om omställningsstudiestödet här.

Lärare och föreläsare?
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningarnas ledningsgrupper.

LIA-praktik?
I de långa YH-programmen ingår cirka 30 procent praktik på branschföretag. Där får du omsätta dina kunskaper i verkligheten. Har du jobbat länge i branschen och uppfyller det du ska lära dig på dina praktikperioder kan du få tillgodoräkna dig praktiken och slipper genomföra den. Men det är en fantastisk möjlighet att få nya kontakter och bredda ditt branschnätverk. Majoriteten av våra studenter får jobberbjudanden på sina praktikperioder.

Tycker du att det verkar svårt och krångligt?
Skicka dina frågor och funderingar till yh-flex@elevera.org

Så här går det till att ansöka om en YH-Flexplats Distans

  1. Fyll i en kompetenskartläggning. Du hittar den här under. Hittar du inte din utbildning så finns det tyvärr inga YH-Flexplatser på den. Fyll i kartläggningen noga och klicka på klar/skicka in.
  2. Därefter, om du anses ha betydande kunskaper som motsvarar ungefär 50 procent av hela utbildningen, får du besked om du kan söka YH-Flexplats. Det gör du genom att klicka på knappen Ansök här, på utbildningens sida. tänk på att du måste kunna styrka uppgifterna i kompetenskartläggningen med relevanta intyg och betyg.
  3. Det kan också vara så att våra utbildningsledare kontaktar dig för validering, dvs genomgång, bedömning och vilka kurser du behöver komplettera med för att få en fullständig examen.
  4. Har du för få kurser som du kan tillgodoräkna så uppmanas du att lämna in en Sen anmälan om din utbildning fortfarande är öppen.

Kompetenskartläggning Systemutvecklare .NET

Kompetenskartläggningen kommer snart

 


Distansupplägg

Innehåll: Se ovan
YH-poäng: 400Yh-poäng
Längd: 2 år
Studietakt: 100 %, heltid.


Utbildningen

Utöver lärarledda och handledarledda sessioner, innehåller utbildningen liveföreläsningar, flipped classroom, gruppdiskussioner och material för självstudier. Vår distanspedagogik bygger på aktivt deltagande och samarbete mellan dig och utbildarna.

Teknik

För att delta i distansutbildningen behöver du:

  • En modern dator med fungerande kamera helst en laptop (vid fysiska träffar)
  • Hörlurar med mikrofon
  • Tillgång till bredband (minst 10 Mbit/s)
  • En ostörd plats för studier och onlinemöten under dagtid
  • Möjlighet att studera på heltid (upp till 40 timmar per vecka, inklusive lärarledda sessioner, gruppdiskussioner och självstudier)

Fysiska träffar

Det kommer att vara cirka 2-4 obligatoriska träffar/dagar under utbildningen. Dessa träffar planeras i samarbete mellan utbildningsledare och arbetslivet. Exakta datum kommer att meddelas när du har börjat utbildningen. Tänk på att träffarna kanske inte sker i din geografiska närhet samt att övernattning kan komma att vara aktuellt (dessa kostnader (resor/övernattning och uppehälle) bekostar den studerande på egen hand).

Kombinera med jobb?

Utbildningen sker på heltid. Om du har ett extrajobb som inte är nära kopplat till din utbildning, kan du inte räkna arbetet som LIA-praktik. Då måste du vara beredd på att ta tjänstledigt/ledigt för att kunna genomföra LIA-perioderna på heltid.

Självdisciplin

Distansstudier ger stor flexibilitet, men det kräver också att du är bra på att planera din tid. Du måste ha god självdisciplin, kunna planera din tid och hålla koll på viktiga datum för lektioner, tentor och inlämningar.

LIA (Lärande i arbete)

LIA innebär att du gör praktik på en arbetsplats. Tänk på att söka LIA-plats tidigt, gärna redan när du börjar din utbildning. I första hand ansvarar du själv för att ordna en LIA-plats även om du kommer få stöd av din utbildningsledare och skolan i din LIA-process. För att kunna genomföra din LIA behöver du frigöra tid för att vara på din LIA-plats på heltid. Även om utbildningen bedrivs på distans så bör LIA-praktiken helst göras på plats.  Bor du på en liten ort där det saknas företag eller organisation som har din framtida yrkesroll får du vara beredda att veckopendla/flytta.

Grupparbeten

Det förekommer arbete i grupp med gemensamma uppgifter och att det krävs aktivt deltagande i dessa.

Utbildningsledare

Varje YH-program har en utbildningsledare som hjälper och stöttar dig under hela utbildningen, från start till examen. Utbildningsledaren fungerar också som en länk mellan dig och utbildarna.

Ansökan

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata