Därför ska du studera Marketing automation
Mikael Strangnefjord tog examen från YH-utbildningen Marketing Automation 2019 och är redan nu två år senare senior Marketing-specialist på Bonnier News. Här berättar han varför det är ett coolt arbete i en framtidsbransch.
Vad gjorde du innan studierna?
– Jag är faktiskt utbildad dietist, men har aldrig arbetat som det. I stället började jag efter universitetet hjälpa en vän med marknadsföring. Jag gillade det väldigt mycket och ville verkligen fortsätta inom området. Jag var 32 när jag hoppade på utbildningen Marketing Automation på Medieinstitutet. Så det är aldrig för sent att byta bana.
Varför valde du den här utbildningen?
– Jämförde med andra marknadsutbildningar och Marketing Automation på Medieinstitutet var en helt ny utbildning som verkade ligga i framkant. Intressant hur man kan använda teknik och data för att automatisera och skala upp marknadsföringen.
Varför valde du Medieinstitutet?
– Den verkade professionell. Medieinstitutet ordnade även halvdag där man fick träffa lärare och utbildningsledare. Kände att jag fick stort förtroende för skolan och sökte. Vilket jag är glad för idag.
Hur var utbildningen??
– Motsvarade verkligen alla mina förväntningar. Mycket ansvar, men jämfört med universitetet var det inte lika stressigt. Det fanns tid över att reflektera och gå på events och självstudier. Vilket är viktigt om man satsar på en snabb karriär.
Hur var lärarna?
– En av sakerna som var väldigt bra med Yrkeshögskoleutbildningarna är att lärarna är yrkesverksamma. Vi fick träffa många spännande föreläsare med olika specialkompetenser. Det är väldigt positivt att man får en uppdaterad bild av vad som händer i branschen just nu. Man får även en möjlighet att knyta kontakter med föreläsarna, vilket är bra när man söker praktik eller jobb.
Hur var klassen?
– Det var en väldigt stor mix av ålder, bakgrunder och erfarenheter. Några har jag fortfarande kontakt med, faktum är att jag faktiskt jobbar ihop med en klasskamrat idag. Relationer under studietiden har en tendens att följa med en under hela livet.
Var gjorde du praktik?
– Jag tog tidigt kontakt med en konsultbyrå som heter Avaus och startade min praktik där redan innan LIA. Jag fick fast anställning redan under utbildning. Eftersom Avaus även erbjöd tjänster inom analys, strategi och datorutveckling, fick jag förmånen att lyssna på många smarta människor och kunde bredda min kompetens och nyfikenhet. Det var lyckosamt.
Var gärna en brygga mellan avdelningarna.
Är du färdigutbildad nu?
– Haha. Lärandet tar aldrig slut. Man måste vara nyfiken på att lära sig nytt. Branschen står inte stilla. Se gärna utanför den specifika rollen som Marketing automation-specialist. Tänk på hur man kan jobba datadrivet inom andra områden än marknadsföringen. Företagen ser gärna att man är aktiv och det är viktigt att man vill samarbeta med analys- och utveklarteam. Var gärna en brygga mellan avdelningarna.
Är Marketing automation roligt?
– Det finns mycket konstiga fördomar kring yrket, Nej man sitter inte bara framför skärmen och tar emot beställningar. Rollen kräver att man är socialt kompetent, speciellt på stora företag. Man sitter på specialistkunskap och det handlar om att visa upp det. Ibland får man driva projekt för att jobba mer datadrivet i andra delar av organisationen. Det innebär mycket möten och samarbeten med andra team i företaget.
Rekommenderar du skolan?
– Ja det gör jag verkligen. Så länge man går in för studierna och praktiken har man ett garanterat jobb. Jag tror att Marketing Automation är framtiden eftersom fokus ligger på på hur man kan utnyttja data och tekniska möjligheter. Jobbmöjligheterna ser dessutom mycket ljusare ut än för andra marknadsutbildningar som också ser ljusa ut.
– Marketing Automation är inte längre en het nyhet utan något som är en självklarhet inom alla större företag. Det är ett roligt arbete där du får jobba med en mix av data, teknik och marknadsföring. Du jobbar i en framtidsbransch.
Här kan du läsa mer om YH-utbildningen Marketing Automation