Det finns många styrkor med podcast

Karin Londré var tidigt ute med podd, driver krimpodden Mord Mot Mord och har jobbat med framgångsrika poddar för bland annat Storytel, Spotify, ICA och UR. Hon har även turnerat runt i Sverige med livepoddar och nu är hon en uppskattad lärare på Medieinstitutets Podcastprogram. Här delar hon med sig av goda råd och nyttiga tips.

Vem är du?

– Jag är journalist i grunden och började redan som ivrig 21-åring att skriva om klubbarna i Göteborg för Djungeltrumman, som tidningen hette. Efter det flyttade jag till Stockholm och blev redaktör på Nöjesguiden, sen gjorde jag en sväng på Sveriges Radio som researcher och producent för Morgonpasset.

När började du med podd?

– Efter att jag lämnat journalistiken blev jag PR-konsult på en byrå som heter 500 Stockholm och parallellt startade jag en krimpodd som heter Mord Mot Mord, som vi drivit i sju års tid och nu gör tillsammans med Podplay. Jag tog med mig podderfarenheten till mitt byråjobb och började göra poddar som kommunikationskampanjer – bland annat för ICA, Stora Journalistpriset och IKEA Museum.

Jag tog med mig podderfarenheten till mitt byråjobb och började göra poddar

Vad kallar du dig?

– 2016 tackade jag ja till att bli utvecklingschef på Filt och började arbeta med att utveckla och pitcha poddar till en mängd olika typer av beställare – allt från Spotify, Podme, Storytel och UR, till Skanska, SLU och Permobil. Sedan april 2024 är jag dock min egen och jobbar med podd, PR och innehållsproduktion. Exakt vad jag kallar mig är… en svår fråga att svara på.

Vad vill du göra i framtiden?

– Jag har precis gått in i ett frilansliv och ska verkligen försöka dra nytta av det, att vara fri i mitt arbetsliv och använda det både för att göra roliga saker och ha ett roligt liv utanför jobbet. Det känns otroligt kul att ha ett så varierat jobb som jag har just nu, men en bra bit in i framtiden är jag säkert anställd igen. Då hade jag gärna jobbat med kommunikation inom media eller kultursektorn.

Vad är du mest stolt över?

– Det är nog de stora livepoddsturnéer vi gjort med Mord Mot Mord. Vi fyllde bland annat Scalateatern och Lisebergsteatern och det är verkligen otroligt att möta lyssnarna live och känna att vi har en stark relation till dem och de har en stark relation till oss. Det är som en reunion med människor man inte träffat förut, men som alla på något sett är ens vänner.

Ja. Jättekul, för det finns så många styrkor.

Är podd roligt?

– Ja. Jättekul, för det finns så många styrkor. Man kommer nära folk. Man når dem i deras vardag, och blir en del av deras liv. Det är visserligen svårt att få folk att börja lyssna på något, men när man har deras intresse kan man verkligen djupdyka i ett ämne. Vi går mot kortare avsnitt i allmänhet, men även då kan det röra sig om 20 uppmärksamma minuter man har med sin publik, och på den tiden hinner man mycket.

Vilken del tycker du är mest intressant?

–Jag gillar utvecklingsdelen på alla sätt. Jag älskar att springa på en historia och känner att det är något som man kan bygga en podd på. Och därifrån, att ta något från idéstadiet, hitta finansiering och sätta igång en produktion och till slut kunna lyssna på något färdigt. När jag gör bra grejer känner jag att jag bidrar till det svenska ljudlandskapet, och det är helt otroligt roligt.

Utbildningen går igenom allt från produktion och inspelning, redigering och berättande, till pitch, projektledning, finansiering och marknadsföring.

Är det en svår utbildning?

– Den är väldigt bred, och det kanske är en utmaning för vissa. Utbildningen går igenom allt från produktion och inspelning, redigering och berättande, till pitch, projektledning, finansiering och marknadsföring. Verkligen allt. Att komma ut i arbetslivet med så bred kunskap och förståelse för branschen är fantastiskt.

Vad kan man jobba med efter utbildningen?

– Oj, väldigt mycket: som reporter, klippare, producent eller tekniker på allt från Sveriges Radio till produktionsbolag, mediehus eller kommunikationsavdelning. Eller frilansa inom flera olika roller – det beror helt enkelt på hur man vill använda det man lär sig och den erfarenheten man får.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en marknad i förändring, man får inte glömma att det är en väldigt ung bransch. Vi kommer just nu ur en period, där det har slängts mycket pengar på branschen och det har avtagit lite, men poddlyssnandet växer fortfarande och podd är den kanal där annonsmarknaden växer mest. Branschen har helt enkelt definitivt inte peakat ännu.

Det finns plats för många olika typer av personer.

Hur ska man vara som person för att lyckas inom podd?

– Det finns plats för många olika typer av personer. Det behövs nördiga journalister som kan gräva. Det behövs starka berättare som kan ta med sig lyssnarna in i spännande historier. Det behövs starka projektledare och vassa tekniker och klippare. Men grunden är väl att man ska vilja jobba och vara öppen för att lära sig saker inom många olika typer av projekt, på många olika typer av arbetsplatser. Och var lite ödmjuk när du börjar! Du kan få jobba med dina drömprojekt, men det kan ta en stund och en hel del samlad erfarenhet att ta sig dit.

Har du några råd till de som ska studera?

– Gå in med inställningen att människor vill väl och gör så gott de kan. Försök vara en blandning mellan avslappnad och uppstyrd. Kan även lägga till:

• Var öppen för alla kurser, inte bara de som du bestämt i förväg är roliga.
• Ta tillfället att drömma lite innehållsmässigt.
• … men ha en förståelse för att du kanske måste omvärdera dina bästa idéer för att de ska funka i ute i verkligheten.
• Ställ alla frågor om branschen du har till dina föreläsare – försök förstå hur det du lär dig faktiskt ser ut ute i den riktiga världen.
• Ansträng dig på din LIA-plats. Var öppen, arbeta hårt och gör dig själv lite oumbärlig. Var hjälpsam. Blir du omtyckt så får du mycket gratis.

Här kan du läsa mer om YH-programmet Podcastproduktion

 

 

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata