Digital marknadsföring i ständig förändring

Gustav Palm är en av de tongivande SEO-specialisterna i Sverige. Han sitter även i ledningsgruppen för YH-programmet Digital Marketing Manager på Medieinstitutet. Hur ser han på utbildningen, utmaningarna och framtiden?

Vem är du?

– Jag heter Gustav Palm och utbildade mig från början till journalist. När jag var klar med studierna var jag freelance ett tag innan jag och min bror startade bolaget Bröderna Palm. Tanken var att jag skulle skriva och han skulle bygga hemsidor. Men vi insåg snabbt att vi inte kunde leverera på den tekniska nivån vi önskade. Det visar vikten av en utbildning.

Hur kom du in på marknadsföring?

– Efter äventyret med Bröderna Palm blev jag erbjuden jobb på marknadsavdelningen på en bank. Och det var där jag lärde mig digital marknadsföring. Minns tydligt när de sa till mig att jag var duktig på att skriva, men att jag inte var ensam om det. De uppmanade mig att hitta något som gjorde mig unik – mitt hemliga vapen. Ganska snart hittade jag SEO (Search Engine Optimization). Jag såg tidigt kraften i sökmotoroptimering och vad det kan betyda för ett företags lönsamhet. Efter det fick jag ett större värde på arbetsmarknaden och upptäckte att alla skrek efter specialister. Bitarna föll på plats och jag blev ganska snart SEO-ansvarig på Curious Mind. Tillsammans med Hugo Palm, Max Hänni och dåvarande ägarna på Curious Mind startade vi SearchIntent  i januari 2018.

Vi växer med våra kunder.

Vad sysslar SearchIntent med?

– Vi hjälper företag med deras digitala marknadsföring. Jag vågar påstå att vi har branschens bästa specialister. Vi tar fullt ansvar för att jobbet blir gjort på riktigt. Vi sitter bland annat gärna på plats hos kunden och jobbar gärna i kundens system. Det är något som verkligen uppskattas och vi växer med våra kunder.

Kan man bli fullärd inom SEO?

– Du kan bli väldigt bra men aldrig fullärd. Det krävs mycket erfarenhet och hårt jobb för att utvecklas till en av de bästa. Man måste även ständigt uppdatera sig för att följa med förändringarna i algoritmerna. Det som var effektivt 2015 fungerar inte riktigt idag.

Vilka utmaningar har branschen?

– Skulle säga att de två viktigaste punkterna är att hitta rätt kompetens och att sedan behålla den. Det är för få som vill bli specialister. De flesta vill jobba med alla discipliner, film, SoMe och texter. Multikompetenser är efterfrågade på beställarsidan hos många företag, men på byråsidan vill vi ha specialister.

Branschen växer för varje år, vilket visar på att behovet av ny kompetens ökar.

Ska man satsa på digital marknadsföring som yrke?

– Jag rekommenderar alla som har intresse av kommunikation att satsa på digital marknadsföring. Det är ett riktigt framtidsyrke och det förändras varje dag. Branschen växer för varje år, vilket visar på att behovet av ny kompetens ökar.

Sitter du med i någon ledningsgrupp?

– Jag sitter i ledningsgruppen för YH-programmet onlinemarknadsförare i Stockholm. Jag har varit ledamot i ett år.

Tar ni emot LIA-praktikanter?

– Varje termin tar vi emot minst en praktikant från Medieinstitutet. Nästan alla på Searchintent har studerat på Medieinstitutet och nästan hälften av dem har gått Onlinemarknadsförare. Yh-programmen är enligt min mening bättre än de traditionella utbildningarna på att förbereda de studerande på verkligheten.

Du får en bred och gedigen grundpalett för att bli digital marknadsförare.

Vad lär man sig på YH-programmet Onlinemarknadsförare?

– Man får goda grundkunskaper i verktygen, begreppen och strategierna som används inom digital marknadsföring. Du får en bred och gedigen grundpalett för att bli digital marknadsförare. Du får dessutom två fantastiska praktikperioder. Jag tycker även att det är smått magiskt att lärarna är yrkesverksamma, vilken är en stor fördel. Man får kunskapen direkt från de som verkligen vet.

Vilka personer passar för utbildningen?

– Det är ingen lätt utbildning. Branschen har mognat sedan det glada 90-talet och det krävs engagemang för att lyckas. Du behöver inte vara programmerare, men måste ha lätt för att ta till dig ny teknik. Du bör ha hög datorvana för att klara av utbildningen. Du måste även ha felfri svenska och ha goda kunskaper i engelska. Du verkar i gränslandet mellan marknadsföring och det tekniska. De verkar i symbios och du måste gilla båda bitarna.

De får en oerhörd bekräftelse och får jobba med andra likasinnade.

Är det värt jobbet, är det ett roligt jobb?

– Det är ett jätteroligt jobb. De vi har anställt utvecklas i en rasande takt och har fantastiskt kul på jobbet. De får en kick när de ser att de ökar försäljningen åt våra kunder. Är du bra på ditt jobb blir du bekräftad varje dag och får jobba med andra likasinnade. Världens bästa jobb?

Kan man förbereda sig på något sätt innan studierna?

– Man är alltid välkommen att läsa vår nybörjarguide i SEO som finns här på searchintent.se Det finns även massor av bloggar och forum att grotta ner sig i. Det är även bra om man följer utvalda byråer och intressanta företag på sociala medier. Notera och kolla vilket innehåll som de delar. Du behöver lägga mycket tid på att utbilda dig själv. Viktigt att vara i informationsbubblan hela tiden.

Tips till de som studerar?

  • Bygg nätverk med dina klasskompisar
  • Knyt kontakter med de som är i branschen
  • Gå på event, prata med folk
  • Ha gärna ett eget projekt vid sidan om. Då kan du direkt prova det du lär det på lektionerna.
  • Var aktiv på lektionerna. Du har ett unikt tillfälle att träffa gästföreläsare och intressanta lärare.

Lever du efter någon devis?

– Skulle i så fall vara “Let’s kill the day.” Med det menar jag att man ska ta tjuren vid hornen – Gör ditt bästa och få ut maximalt av varje dag, var inte rädd för det svåra.

Här kan du läsa mer om YH-programmet Digital Marketing Manager

 

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata