”Framtidens kommunikation kan bli mer lyssna än att titta”

Kommunikationsbyrån Salgado i Uppsala har samarbetat med Medieinstitutet sedan 2014. Här berättar grundaren Charlotte da Silva om hur hon ser på framtiden inom digital kommunikation.

Vad gör Salgado?

– Vi är en digital kommunikationsbyrå med rötterna i sociala medier. Vi hjälper våra kunder att få stenkoll på sin kundresa och att optimera sina marknadsföringsinsatser. Några av delarna vi är experter på är digtial strategi, digitalt content, Paid Social, Dipslay-annonsering, SEM och SEO. Men vi erbjuder även kompetenslyft i form av skräddarsydda utbildningar som vi skapar själva eller i samarbete med till exempel Medieinstitutet.

Hur ser du på framtiden för kommunikationsbranschen?

– Jag tror att den kommer förändras. Det händer mycket med just nu och den digitala marknadsföringen växer starkt mot AI (Artificiell Intelligens). Vi har till exempel datadrivna chatbotar som skapar träffsäkra kunddialoger – helt utan mänsklig kontakt. Det innebär också att de företag som tidigt tar till sig tekniken får ett stort försprång.

Hur ser då framtiden ut för digitala kommunikatörer?

– Det behövs alltid en mänsklig del som har en övergripande förståelse och som kan arbeta strategiskt. Kompetensen att förstå teknikens möjligheter kommer bli mycket efterfrågad. Därför tror jag att det är helt rätt yrkesval.

Hur ser du på Influencer marketing?

– Inom Influencer marketing så ser vi en förflyttning från macro-influencers som till exempel Bianca Ingrosso till micro-influencers (upp till 10 000 följare) och kanske till och med nano-influencers. I de mindre segmenten så sprider man ut riskerna och får en bättre dialog med sina följare.

Vi har även exempel på virtuella influencer. Där man skapar en digital person som kommunicerar med följarna. Ica var en av de första i Sverige men det blev inte lika lyckat som världsfenomenet Lil Miquela.

Har du någon framtidsspaning?

– Idag utgår vi ifrån att alla har en skärm framför sig som de hela tiden tittar i. I framtiden kan det bli mer röststyrt. Mer fokus på att lyssna än att titta. Redan idag har vi Siri och Google som jobbar åt det hållet. Det kan skapa ett helt nytt landskap i frågan om marknadsföring.

Det är en förmån att få påverka och utveckla framtidens kommunikatörer.

Hur samarbetar ni med Medieinstitutet?

– Det har vi gjort till och från sedan 2014, då vi inledningsvis, i flera år i rad, bland annat ansvarade för kurserna i sociala medier för blivande webbkommunikatörer. Idag tar vi hand om hand om några av de korta YH-kurserna på Medieinstitutet. Studenterna är väldigt engagerade och hungriga efter kunskap. Det är en förmån att få påverka och utveckla framtidens kommunikatörer.

Hur är det att bedriva utbildning på distans?

– Det är annorlunda. Man behöver ta ett annat grepp om utbildningen, men det kan vara lika bra som att ses fysiskt. Viktigt att dela upp den digitala gruppen i små bikupor för att få riktigt bra resultat. Det är ett tips till alla som arbetar med utbildning. Efter att pandemin är över kan hybridutbildningar, där vissa moment är fysiska fortsätta vara ett alternativ.

Hur är det att ha studerande på LIA-praktik?

– Vi har tagit emot många LIA-praktikanter genom åren. Vår strategi är att se dem som framtida kollegor. Vi ser det som en rekryteringsprocess med sedvanliga intervjuer, men vi efterfrågar ju inte erfarenhet, så klart. Vi är idag 10 personer och två av dem har gjort sin LIA-period hos oss. En av dem Erika är i dag delägare och produktionschef.

Tips till de studerande som söker LIA?

– Det spelar ingen roll om du tar kontakt via mail eller telefon. Viktigt är dock att du har läst på om företaget och är förberedd. Vi frågar alltid varför de söker LIA hos just oss. Det vill vi att man ska kunna svara på.

Har du några råd till företagen?

– Ska du ta emot en LIA-student så behöver du ha en dedikerad handledare och en vilja att skapa en lärorik period för den studerande. Jag uppmuntrar företag att ta emot LIA-praktikanter. Det ger energi och den studerande kommer ofta med en ny vinkel på verksamheten och har värdefulla insikter. Om du har möjlighet at ta emot en LIA-praktikant ­– gör det!

Läs mer om Salgado här

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories
Vi samarbetar med bland andra
+46 social / 56K Digital / Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /