Framtidsbransch

Marketing Automation – ett självklart val

Genom att jämföra olika utbildningar och skolor samt att gå på öppet hus blev studievalet lätt för Mikael Strangnefjord. Här delar han med sig av sina bästa råd och tips till dig som funderar på att studera. 

Du valde att läsa Marketing Automation på Medieinstitutet. Hur kom du fram till att det var utbildningen och skolan för dig?

– Jag arbetade tidigare på ett litet e-handelsföretag med ansvar för marknadsföring och försäljning, men ville ta nästa steg i karriären och kollade runt på vad som var det senaste inom marknadsföring och tech. Ganska snabbt insåg jag att det här var utbildningen jag letade efter. Framförallt för mixen av marknadsföring och teknik, men också för att utvecklingen drivs i den riktningen.

Inför studierna besökte Mikael öppet hus på flera skolor och jämförde olika utbildningar.
– Valet föll snabbt på Medieinstitutet och yh-utbildningen Marketing Automation det är jag väldigt nöjd med, säger Mikael.

Hur ser du på framtidens marknadsföring?
– Jag tror att det vi idag kallar Marketing Automation kommer öka bland företag och såväl fördjupas som breddas av den snabba tekniska utvecklingen. Det händer mycket intressant under begrepp som exempelvis IoT och AI, vilket är superspännande.

Vad vill du arbeta med efter studierna?
– Jag vill arbeta på ett företag som driver utvecklingen inom marknadsföring och tech framåt och där nya idéer välkomnas och en strävan finns att vara bäst. Det är viktigt för mig med en företagskultur där lärande och nyfikenhet uppmuntras och kunskap delas.

Följ Mikaels tips för att få ut det mesta av dina studier
Här kommer Mikaels tips för att hitta rätt utbildning och jobb:

Se inte utbildningen som den enda källan till kunskap, var nyfiken och sök fler perspektiv.
Hitta intressanta events relaterat till dina studier
Prata med personer som är verksamma i branschen och ladda ner artiklar och guider i ämnet.
Om du inte redan har en profil på det professionella nätverket LinkedIn, se till att skaffa en och connecta med folk du träffar. Linkedin är nödvändigt, både för att hålla sig uppdaterad på vad som händer i branschen men också för att söka LIA och såklart senare jobb.

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata