Marknad och försäljning står inför stora förändringar
Snart är det märkliga året 2020 slut. I mars blev Sverige digitalt och studier och arbeten började skötas på distans. Hur kommer pandemin påverka Sveriges digitala kommunikation i framtiden? Örnulf Klang som är marknads- och informationschef på Medieinstitutet spår stora förändringar redan under 2021.
Hur ser du på dagens digitala annonsering?
– Det är ganska tydligt att annonskriget håller på att trappas upp. Vi är många som slåss om annonsutrymmet på Facebook, Instagram, Youtube och Linkedin. Vi kommer därför att få se fler snäva målgrupper och annonser som är stenhårt riktade till en liten grupp människor med specialintressen. Vi är visserligen rejält reklamtrötta men information om saker vi gillar kommer vi alltid att vara mottagliga för, säger Örnulf Klang.
Hur ska vi förhålla oss till Google?
– Syns du inte, finns du inte. Google ändrar ständigt sina algoritmer och därför måste man mer aktivt än tidigare bevaka sina sökplaceringar. Många företag är väldigt bra på att spetsa sin SEO och köpta sökordsmarknadsföring, men långt ifrån alla. Jag är mindre nöjd med att Google premierar talspråk i skrift och vad de kallar övergångsord, vilket håller på att urvattna hur det svenska språket används på nätet.
Kommer det nya yrkesroller i framtiden?
– Företagen sitter i dag på enorma mängder data om sina kunders beteenden, men få vet hur de ska använda dem på ett effektivt sätt. Det öppnar för nya yrkesroller som till exempel Market Research Analysts, Growth Hacker och andra roller som inte finns i dag.
Har Content marketing spelat ut sin roll?
– Absolut inte. Innehållsmarknadsföringen är effektiv och kommer att fortsätta ta stora bitar av marknadsbudgeten. Det märks särskilt inom B2B, där man äntligen fått upp ögonen och börjat modernisera sin kundresa. Enligt den årliga rapporten från Content Marketing Institute, angav 93 % av de mest framgångsrika B2B-företagen att de satsar på Content marketing.
Var AI bara en fluga?
– Haha. nej. Eftersom det är svårt att analysera all datainformation har vi under flera års tid använt oss av AI, Artificiell intelligens. För tre år sedan var det ett modeuttryck, i dag är det en vardaglig nödvändighet. Ju mer tid vi tillbringar på nätet, desto bättre blir programmen på att analysera oss och kan träffa mitt i prick. Marketing automation är ett av dessa spännande områden som av naturliga skäl växer explosionsartat. Företagen som ligger längst fram här kommer att fortsätta att öka sitt försprång.
Är Facebook fortfarande störst?
– Vi postar 30 procent färre inlägg på Facebook i dag än för tre år sedan, enligt den årliga studien Svenskarna och Internet. Vårt behov av att lägga upp bilder på katt i hatt, kvällspromenader eller måltider har minskat betydligt. Facebook är fortfarande den dominerande giganten, men kanalen tappar kraftigt i lyskraft, medan Instagram, Youtube och Linkedin ökar. Här är frågan vilken som är nästa stora plattform? Röststyrd kommunikation som liknar Siri och Google-assistenten?
Den digitala kommunikationen måste vara underhållande, utbildande och ultrasnabb
Vilket är det bästa sättet att nå sin målgrupp på nätet?
–Våra krav på innehållet i sociala medier ökar. Det ska vara snabbt, underhållande och av hög kvalitet. Det mest effektiva sättet att nå ut är i dag genom film. Via Youtube når du 99 procent av alla personer mellan 11 och 26 år i Sverige och faktiskt så många som 56 procent av dem som är födda på 40-talet.
– Intresset för rörlig bild märks inte minst på den ökade mängden webbinarier och livesändningar som sköljer över oss. Men jag tror att det kommer att öka ännu mer under 2021. Tyvärr tummar många på kvaliteten. Bara för att man har en kamera kan man inte producera film som folk vill se. Mitt råd är att ta hjälp om du inte är kvalificerad.
Hur ser framtiden ut för E-handeln?
– Pandemin slog hårt mot vissa branschen men fick andra att blomstra rejält. De företag som redan har en väl fungerande e-handelssida kan nog se ganska ljust på framtiden. Men de måste fortsätta utveckla sin plattform eftersom världens tredje största företag Amazon nu har tagit ett jättekliv in på den svenska marknaden.
Kommer marknad och försäljning någonsin att samarbeta?
– Tidigare har det varit vattentäta skott mellan marknadsavdelningarna och sälj-enheterna. Marknad vill bygga varumärke medan sälj vill ha in pengar nu. I dagens digitala värld kan de inte vara separerade. Avancerad försäljning sker i dag via till exempel Content marketing och Social selling. Yrkesrollerna smälter samman då marknadsförarna arbetar mot datadrivna mål och säljarna tänker långsiktigt och vårdar varumärket.
Vad tror du om 2021 och framtiden?
– Hur verkligheten ser ut om ett år är det självklart ingen som vet. Men solklart är att det är en smart idé att satsa på kompetenshöjning och utbildning. Den digitala omställningen visade att förändringarna kan ske väldigt snabbt. Den som satsar på att utbilda sig inom det digitala området kommer att bli väldigt eftertraktad på arbetsmarknaden.
Hänger Medieinstitutet med i utvecklingen?
– Vi på Medieinstitutet måste alltid ligga längst fram i utvecklingen. Det är ett krav från myndigheterna, företagen och de studerande. Den kompetens vi ger våra studerande ska vara exakt den som företagen verkligen efterfrågar om något år. Därför erbjuder vi självklart utbildningar inom de digitala områden som förväntas växa extra snabbt.
Här nedan ser du några av dem:
https://medieinstitutet.se/utbildningar/online-marknads-forare/
https://medieinstitutet.se/utbildningar/online-video-producer/
https://medieinstitutet.se/utbildningar/webbkommunikator-sociala-medier/