När studenterna får bestämma

Med utbildningar inom webb, media, kommunikation och marknadsföring är Medieinstitutet det självklara valet för många studenter. I centralt belägna lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö undervisar de skarpaste lärarna som dessutom ofta arbetar i branschen.

Att se alla examinerade studenter ute i arbetslivet är det som år efter år triggar Medieinstitutet att skapa de bästa och mest relevanta yrkeshögskoleutbildningarna. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen från skolan. Inte undra på att vi är stolta, säger rektor Maria Olin som har varit med från starten och är en av eldsjälarna på skolan.

Från liten aktör till det självklara valet för många studenter

Man startade sin verksamhet redan 2004 och erbjöd till en början några få utbildningar inom media och kommunikation. Sedan dess har antal utbildningar bara blivit fler och speglar självklart arbetsmarknadens behov. Det betyder att du som student kan räkna med att skaffa jobb i anslutning till din examen. Så många som nio av tio har jobb sex månader efter examen.

Från att ha varit den lilla skolan som ingen kände till är Medieinstitutet idag det självklara valet för många. Framför allt om man vill utbilda sig inom webb, marknadsföring och kommunikation.

– Att vi numera, förutom Stockholm, även finns i både Göteborg och Malmö är en självklar utveckling, säger Maria Olin.

Engagerade och drivna lärare från branschen är A och O

Att ha lärare som samtidigt arbetar ute i branschen garanterar studenterna dagsaktuella kunskaper. Detta är naturligtvis extra viktigt framför allt i medie- och kommunikationsbranschen där utvecklingen går i en rasande fart. Inte sällan är det före detta studenter som kommer tillbaka för att undervisa. Fredrik Winberg som är grundare av 56K digital svarar så här på frågan varför han ibland undervisar på skolan:

– Eftersom jag själv har pluggat på Medieinstitutet tycker jag det är roligt att ge något tillbaka till skolan och bidra med färsk branschkunskap till studenterna. Jag ser det även som en möjlighet att identifiera duktiga talanger som kan bli framtida praktikanter och kollegor.

Den digitala strategen Sara Öhman syns också ofta i de centralt belägna lokalerna i Stockholm. Hon tycker att det är både utmanande och roligt att undervisa.

– Studenterna har fokus på att lära sig yrket och verktygen i detalj. Det är häftigt att få se deras inlärningstakt när det kommer till att konkret kunna utföra uppgifter inom digital marknadsföring, säger hon. Det ställer dessutom höga krav på mig som utbildare att kunna förmedla detaljkunskap.

Från liten till stor – alltid med studenten i fokus

Förutom alla kunniga lärare är det även personalens engagemang som gör att studenterna trivs. Varje klass har en utbildningsledare knuten till sig dit de kan vända sig med frågor och funderingar.

– Trots att vi har vuxit så mycket under de senaste åren kommer vi inte ändra på det personliga tilltalet, säger Maria Olin.

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata