När studenterna får bestämma
Med utbildningar inom webb, media, kommunikation och marknadsföring är Medieinstitutet det självklara valet för många studenter. I centralt belägna lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö undervisar de skarpaste lärarna som dessutom ofta arbetar i branschen.
Att se alla examinerade studenter ute i arbetslivet är det som år efter år triggar Medieinstitutet att skapa de bästa och mest relevanta yrkeshögskoleutbildningarna. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen från skolan. Inte undra på att vi är stolta, säger rektor Maria Olin som har varit med från starten och är en av eldsjälarna på skolan.
Från liten aktör till det självklara valet för många studenter
Man startade sin verksamhet redan 2004 och erbjöd till en början några få utbildningar inom media och kommunikation. Sedan dess har antal utbildningar bara blivit fler och speglar självklart arbetsmarknadens behov. Det betyder att du som student kan räkna med att skaffa jobb i anslutning till din examen. Så många som nio av tio har jobb sex månader efter examen.
Från att ha varit den lilla skolan som ingen kände till är Medieinstitutet idag det självklara valet för många. Framför allt om man vill utbilda sig inom webb, marknadsföring och kommunikation.
– Att vi numera, förutom Stockholm, även finns i både Göteborg och Malmö är en självklar utveckling, säger Maria Olin.
Engagerade och drivna lärare från branschen är A och O
Att ha lärare som samtidigt arbetar ute i branschen garanterar studenterna dagsaktuella kunskaper. Detta är naturligtvis extra viktigt framför allt i medie- och kommunikationsbranschen där utvecklingen går i en rasande fart. Inte sällan är det före detta studenter som kommer tillbaka för att undervisa. Fredrik Winberg som är grundare av 56K digital svarar så här på frågan varför han ibland undervisar på skolan:
– Eftersom jag själv har pluggat på Medieinstitutet tycker jag det är roligt att ge något tillbaka till skolan och bidra med färsk branschkunskap till studenterna. Jag ser det även som en möjlighet att identifiera duktiga talanger som kan bli framtida praktikanter och kollegor.
Den digitala strategen Sara Öhman syns också ofta i de centralt belägna lokalerna i Stockholm. Hon tycker att det är både utmanande och roligt att undervisa.
– Studenterna har fokus på att lära sig yrket och verktygen i detalj. Det är häftigt att få se deras inlärningstakt när det kommer till att konkret kunna utföra uppgifter inom digital marknadsföring, säger hon. Det ställer dessutom höga krav på mig som utbildare att kunna förmedla detaljkunskap.
Från liten till stor – alltid med studenten i fokus
Förutom alla kunniga lärare är det även personalens engagemang som gör att studenterna trivs. Varje klass har en utbildningsledare knuten till sig dit de kan vända sig med frågor och funderingar.
– Trots att vi har vuxit så mycket under de senaste åren kommer vi inte ändra på det personliga tilltalet, säger Maria Olin.