Podcastproduktion är så roligt att det inte känns som ett jobb

Sofia Haag arbetar med podcastproduktioner och har egen firma sedan ett år. Hon tycker att det är så roligt, att hon inte ens ser det som ett jobb. Här delar Sofia med sig av sina råd och tips för dig som funderar på att ge dig in i branschen.

Vem är Sofia Haag?

– Haha, stor fråga. Jag har alltid vetat att jag kommer att arbeta med något kreativt. Jag gick YH-utbildningen webbkommunikatör på Medieinstitutet och tog examen 2021. Det är ganska exakt 3 år sedan.

Vad arbetar du med idag?

– Idag driver jag eget, som kreativ konsult och podcastproducent sedan 9 månader. Företaget heter Sofia Haag AB och jag hjälper mina kunder med bland annat Sociala medier och klipper poddar, gör reaseach, har hand om bokning av gäster, klippning. Jag klipper även video. Allt från ax till limpa, kan man säga.

Vilka produktioner har du arbetat med?

– Oj det är många, både små och stora , men jag kan nämna: Ekonompodden (en podcast för Sveriges ekonomer)
. Top of Mind Podcast (om kreatörer på TikTok)
. En timme med (intervjupodd om karriär)
. Under Your Skin (intervjupodd om hälsa)
. Noll till 100 (en podcast om marknadsföring och ehandel)
. Lyckopodden (intervjupodd om lycka och välmående). Livscoacherna (podcast om mindset) och Feminvest podcast (intervjupodd med kvinnliga entreprenörer).

Är det roligt att arbeta med podd?

– Extremt lustfyllt. Har alltid dragits till det. Jag gjorde faktiskt mitt eget radioprogram som slutarbete i gymnasiet. Idag lyssnar jag mycket på poddar och tycker att det är ett utmärkt medie att konsumera. Finns väldigt mycket att välja på i dagens utbud.

Är det svårt att starta eget?

– Nej, men man vara driven och aktiv. På min webbredaktörutbildning hade vi en kurs i podcastproduktion, vilket gjorde att jag vågade ta hand om podcastproduktionen på min senaste anställning. Det är en flexibel bransch. Passar bra som egenföretagare.

Hade podcastutbildningen funnits när jag pluggade så hade jag gått den.

Behövs en utbildning i podcastproduktion?

– Svårt att komma in på stora bolag utan utbildning. Hade podcastutbildningen funnits när jag pluggade så hade jag gått den. Jag hade en kurs i ryggen när jag kastade mig ut. Det krävde mycket engagemang och eget arbete. Det är mycket att lära sig om till exempel tekniken. Ibland måste man rädda en produktion när ljudet inte är på topp. Utbildningen gör att man inte behöver göra de stora misstagen.

Är det många som startar podcast nu?

– Podcast är inte bara två som pratar. Det blir mer och mer en strategisk marknadsföringskanal.  Förändringarnas tid är här. När jag till exempel vill veta mer om någon så lyssnar jag hellre på en podd med den personen än att läsa det på google. Finns mycket dokumentärer där ute.

Finns det några utmaningar för branschen?

– Utmaningar som jag har upplevt är att det är många som vill klippa själva men har liten budget. Alla förstår inte genomslaget och de stora fördelarna med pod. Utmaningen är också att försöka hitta nya sätt att göra podcast på.

Man ska ha en vilja att lyssna och gräva lite djupare.

 

Vilken personlighet passar för podcastproduktion?

– Finns ingen tydlig personlighetstyp. Men det som är genomgående är att man måste vara nyfiken. Man ska ha en vilja att lyssna och gräva lite djupare. Man måste kunna hålla deadline och vara engagerad. Positivt om man är lyhörd och flexibel för kundens tankar och åsikter. En del vill inte ändra något och andra kunder är mer petiga. Till sist så måste man tycka att det är väldigt kul!

Tycker du att podcast är kul?

 

– Jag tycker att det är så otroligt kul. Det känns inte som ett jobb.

Sitt inte tyst. Gå ett steg längre. Gör inte bara uppgiften utan ta initiativ.

Vad tycker du om LIA-praktik?

– LIA är verkligen så viktigt och bra under utbildningen och gör att man får en fot in i branschen och får använda sina kunskaper från utbildningen på en arbetsplats. Och lära sig väldigt mycket. När jag sökte LIA upplevde jag inte att det fanns så många praktikannonser ute som det gör nu, så jag skickade ut förfrågan till alla mina drömföretag och exakt alla jag ville jobba med.

Det handlar ju mycket om tajming och ibland har man tur. Lia-perioden och skolperioden kommer gå så snabbt, så lyssna och ta vara på tiden och våga fråga. Sitt inte tyst. Gå ett steg längre. Gör inte bara uppgiften utan ta initiativ.

Var gjorde du dina LIA-praktiker?

– Jag var bara på små företag under mina tre praktikperioder. Då får man göra massor av olika saker. Är man driven så kan man lära dig väldigt mycket. Men mitt råd är att testa olika bolag, både stora och små. Om du vill starta eget företag eller vill ha en bra LIA. Så är det viktigt att synas och visa sig på exempelvis Linkedin. Man måste arbeta på sitt eget varumärke.

Har du några tips om att söka LIA?

– LIA-praktik är en möjlighet att testa dig fram och se vad du egentligen gillar. Vill du vara bakom micken eller framför? Gillar du att ha en specialistroll, ska du söka dig till stora team på större bolag. Vill du ha mer helhetsansvar så ska du prova mindre bolag.

Rekommenderar du att studera podcastproduktion?

– Jag rekommenderar det absolut. Det är roligt och givande. Sedan beror det ju så klart på vilka poddar man jobbar med. Men jobbar man journalistiskt så finns det massor att lära. Spännande varje dag.

Vad gör du om 10 år?

– Om 10 år hoppas jag ha ett eget produktionsbolag för poddar med en egen studio och kontor. Jag vill fortsätta producera poddar man verkligen lär sig något av och ha ett team som brinner för poddproduktion precis som jag.

Har du några tips till de som ska studera?

  • Ta vara på tiden
  • Nätverka med lärare
  • Lägg till viktiga personer på Linkedin. Man vet aldrig varifrån ens nästa jobb dyker upp.
  • Ta kontakt med folk i branschen

Slutligen så vill jag bara säga en sak när det gäller att ta sig in i branschen,  – Lita på att allt löser sig, för det gör det.

Här kan du läsa mer om utbildningen Podcastproduktion

 

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata