Podcastproduktion – En kreativ bransch som växer snabbt

Leif Jitelius är podcastansvarig på produktionsbolaget Hajp. Han tycker att podcast är livet och rekommenderar alla att prova på och skaffa en gedigen utbildning. Det krävs kompetens och kvalitet för att nå ut och få spridning.

Har du alltid hållit på med podd?

– Haha, så ung är jag inte. Jag är i grunden journalist, eller etermediajournalist, som det så fint heter. Ett av mina första jobb var på radio NRJ, så jag var med redan när reklamradion körde i gång 1993. Det var direkt rakt in i hetluften. Sedan trummade det på via en hel del bolag och program. I slutet av 90-talet upptäckte jag att jag saknade lite av grunderna och läste journalistik på Poppius Journalistskola. Samtidigt arbetade jag parallellt på Radio Stockholm. Det var en annan sorts frihet att plötsligt jobba inom public service med P3 och P4. Lärde mig väldigt mycket där.

När började du med Podd?

– Oj. Det första steget in var nog när jag klippte korta online-filmer åt en massa online-tidningar. Jag gjorde voice over och ljudpåläggningar vilket var otroligt kul. Sedan köpte jag egen utrustning och fokuserade enbart på ljudproduktioner. Blev redan från start sponsrad av diverse företag och åkte bland annat på mycket festivaler. För några år sedan började jag samarbeta med vänner från gamla Radio City och deras bolag Hajp – nu är jag här och sedan dess så kör vi poddar ihop.

Vilka podprogram producerar Hajp?

– Vi på Hajp producerar bland annat Bilsnack med Magnus Samuelsson och Svenska folkets historia med Anders Lundin. Men vi gör också Utveckling pågår, en podd för byggbranschen samt Installatörspodden och Rörpodden åt Säker vatten. Dessutom Framtidens drivkraft som ligger under Business Arena talks åt Bonnier… för att nämna några.

Podcast – Det första delen av namnet är faktiskt Apples musikspelare iPod och den andra är slutet av Broadcasting (lägg ut).

Är det någon skillnad på podcast och radio?

– Egentligen inte. Ska nog säga att en podd är ett inspelat radioprogram. Ordet podcast kommer från två sammanslagna ord. Den första delen är faktiskt namnet på Apples musikspelare iPod och den andra är slutet av Broadcasting. Vill även tillägga att man visst kan göra livepoddar, med fantastiskt resultat.

Hur är framtiden för podcast?

– För ett gäng år sedan spådde man att rörligt content var framtiden. Alla sa att det var viktigt att man kunde titta på content. Men icke. En podd har fördelen att man kan köra bil, vara ute och gå eller jobba när man lyssnar. Man behöver inte ha näsan vid skärmen. Det ger mycket större frihet. Det är därför det finns så många som vill arbeta med podcast. Det stora utbudet gör att kraven på kvalitet och innehåll har ökat. Lyssnarna stänger av om det är dåligt producerat. Det behövs kompetens och kunskap för att göra bra program.

Podden används av väldigt många företag för att få ut sina budskap både internt och externt.

Ökar podcast även kommersiellt?

– Podden används av väldigt många företag för att få ut sina budskap både internt och externt. Vi har sett en stor kommersiell ökning och även att många stora organisationer använder poddar för att kommunicera med sin personal eller målgrupp.

Är podcast bara för masskommunikation?

– Det finns nästan en podd för alla. Vi har breda underhållande poddar, men mer intressant är de smala intressepoddarna. Vi är så stressade i dagens läge och väljer saker som ligger oss varmt om hjärtat. Finns därför många småpoddar som har några hundra lyssnare, men de lyssnarna är hängivna, kunniga och väldigt intresserade. När reklammakarna fattar det så har vi tusentals nya arenor att spela på.

Gillar man content så är podcast rena himmelriket. Det är även väldigt givande att jobba så tätt med kunderna eller kollegorna.

Hur är det att jobba med podcast?

– Magiskt och roligt. Gillar man content så är podcast rena himmelriket. Det är även väldigt givande att jobba så tätt med kunderna eller kollegorna. Det är otroligt kreativt. Du väljer vinkel sedan är det bara att köra. Det får plats med allt från reklam till radioteater. Men man får inte tumma på kvaliteten. Jag jobbar för Hajp och de är fullblodsproffs, helt fenomenala. De skapar alltid en grym ljudbild och håller deadline.

Kan vem som helst starta en podd?

– Det är enkelt att starta en podd, utrustningen är relativt billig. Men du måste veta hur du ska hantera den och hur du lägger upp ditt innehåll. Gör du på fel sätt är det väldigt svårt att få rätt lyssnare.

Har du några tips?

– Om du har en vilja att höras och sprida en historia- så kör! Ska du syssla med livepodd måste du vara van och vass med micken. Det är mycket som kan störa och dra ner intresset. Ska du programleda så är det så klart en fördel att ha ordets gåva. Att du kan variera rösten och ha rätt tonalitet. Men gör du rätt så finns det stora marknadsandelar att hämta. Tänk; hög kvalitet på produktionen, en inspirerande programledare och en bra historia, så kan din karriär gå snabbt. Ett bra tips är att gå en utbildning och lära dig från grunden.

Behövs det mer folk i branschen?

– Ja, det finns mängder med plats för nya talanger. Finns så enormt mycket att prata om som folk älskar. Det går att starta en podd med saker som du ser runt omkring dig precis nu. Pelargonpodden, elsparkcykelpodden, fruktpodden… Och ja, du kommer att få några hängivna lyssnare. Det finns luft för alla och mediet utvecklas hela tiden. Bollen rullar och den är faktiskt ganska liten fortfarande.

Man ska tycka att det är kul att prata, och gärna vara kreativ. Man ska vara nyfiken.

Vilken person passar för yrket?

– Man ska tycka att det är kul att prata, och gärna vara kreativ. Man ska vara nyfiken. Bra om man har flera olika intresseområden. Sedan har vi de journalistiska greppen som man måste vara villig att lära sig. Är inte programledarrollen din påse så kan du sköta tekniken och efterredigeringen. Det finns en plats för alla.

Orkar man prata hela tiden?

– Finns statistik som säger att den ideala längden för en podd är runt 23 minuter, sedan stänger folk ner. Antagligen för att man är framme vid jobbet. Men så länge ämnet är intressant, kör på. Har du inget mer att säga så håll tyst och avsluta. Enkelt. Livet är kul, det behöver inte vara så seriöst. Men man ska alltid hantera allt med respekt.

Livet är kul, det behöver inte vara så seriöst. Men man ska alltid hantera allt med respekt.

Är det trevliga kollegor?

– Vi är fyra personer som jobbar här på Hajp, men vi träffar väldigt många intressanta människor, allt från inhyrda skådespelare till högt uppsatta företagsledare. Vi är otroligt seriösa men det är viktigt att ha roligt och bli inspirerad.

Sitter man alltid inne och jobbar?

– Händer väldigt ofta att vi tar med oss utrustningen ut på stan, vilket ibland gör det roligare och mer levande. Ljud kan vara knepigt, får inte vara för tyst och inte för mycket ljud. Det ska vara levande. Inte tvärtyst och eko.

Ljud kan vara knepigt, får inte vara för tyst och inte för mycket ljud. Det ska vara levande.

Är det stressigt?

– Jobbar man med egen podd, så får man ta det lite lagom, men inte för lagom. Viktigt att poddarna kommer ut kontinuerligt. Är man anställd så kan det vara lite kort till nästa deadline. Men det där är trevligt också. Jag personligen gillar när det händer saker.

Rekommenderar du att jobba med podcast?

– Alla dagar i veckan. Det är kul och händelserikt hela tiden. Att podda är fantastiskt, utan tvekan. Bara att hoppa på tåget. Jag gick radioskolan innan jag hade satt mig framför en mick. Det är jag väldigt tacksam för idag.

Här kan du läsa mer om YH-programmet Podcastproduktion

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /