Radio och podcast är det roligaste du kan jobba med

Pär Fontander är en äkta legendar som startade sin radiokarriär redan 1983. Han var med när allt blev digitalt och podcast såg dagens ljus. Pär tycker självklart att radio och podcast är det roligaste man kan jobba med, och här delar han med sig av råd till dig som funderar på att starta din egen podcastkarriär.

Vem är du?

– Jag har jobbat både med förinspelade och direktsända radioprogram i alla roller som programledare, reporter och producent. Under mina 40 år på Sveriges Radio har jag dessutom arbetat med utbildning. T.ex. var jag kursledare för ett nytt kursprogram som hette ”RADIO 2000”, med fokus på omvandlingen från analog- till digital teknik och hur det skulle påverka produktionsarbetet. Dessutom har jag rest runt till landets 25 radiodistrikt som kursledare för programledare, med fokus på att vara tydlig, levande och personlig.

Vilka radioprogram har du varit delaktig i?

– Oj. Det skulle ta lång tid att räkna upp. Men jag kan nämna att jag bland annat skapade hårdrockprogrammet ROCKBOX som under 5 år sändes varje lördag i P3. Jag var som en enmansorkester där jag intervjuade stora rockartister som t.ex. Eddie van Halen, Ozzy Osbourne, Kizz, Metallica, Gay Moore, Judas Priest, Slayer, Scorpions, etc. I den serien axlade jag alla roller: Gjorde och redigerade intervjuerna, valde musik, skrev manus och ledde programmet. Dessutom var jag ansvarig producent för hela serien.

Idag kan jag hämta önskningarna digitalt i studion på ett par sekunder under direktsändningar

Är det sena nätter?

–  Haha, ibland. Jag har även varit med och utformat och startat programmet Nattliv som idag heter Vaken och sänds 00 – 06 varje natt i P3 och P4. Min idé var att varje natt mot lördag och söndag skulle bygga på lyssnarnas önskemusik, något som pågår än idag. När programmet startade år 2000 fanns inte Grammofonarkivet digitalt, utan då var vi tvungna att före sändning gå ner i arkivet och hämta önskade vinyl och CD för uppspelning i programmet. Idag kan jag hämta önskningarna digitalt i studion på ett par sekunder under direktsändningar, allt efter lyssnarnas önskningar via mejl, sociala medier eller telefon.

Har branschen förändrats?

– Det har utvecklats något enormt. 1983 när jag började på Sveriges Radio var det bandspelare som gällde – både vid reporterintervjuer och i studion. Nu är det helt andra digitala förutsättningar, vilket skapar fantastiska möjligheter. T. ex var jag åren 1992 och 1998 reporter i Spanien, då jag var tvungen att spela in på bandspelare och skicka banden via post i vadderat kuvert till Sveriges Radio. Idag kan man spela in och redigera intervjuer digitalt och mixa med miljö, musik och efterinspelade manus-prator OCH sedan skicka det färdiga inslaget digitalt till redaktionen i Sverige på bara några minuter. Så dagens digitala teknik har öppnat enorma möjligheter för en snabbare och mer levande produktioner.

Ett otroligt kreativt arbete. Det är magiskt att få sätta sina egna idéer i verket.

 Är det världens roligast jobb?

– Ja. Radio och podcast är världens roligaste jobb. Ett otroligt kreativt arbete. Det är magiskt att få sätta sina egna idéer i verket. Att skapa ett eget program är som att måla en tavla: Vad ska programmet handla om? Vilken vinkel ska det ha? Att göra eventuella intervjuer i rätt miljö. Intervjuer som sedan ska redigeras. Skriva ett levande manus därefter. Lägga in eventuell musik som passar journalistiskt eller stämningsmässigt. Och sedan mixa ihop allt till en enhet – ett program. Alla olika delar i produktionen kräver en hel del kunskap, som jag kan leverera.

Vem passar för att hålla på med podcast?

– Man måste ha fantasi, vara kreativ och väldigt nyfiken. Viktigt är att man är social och vill möta människor på deras villkor. Man bör ha en vilja att skapa något. Även att Inte ha förutfattade meningar är en bra egenskap, eftersom man hela tiden lär sig så mycket nytt om det man kanske inte tidigare visste så mycket om. Dessutom bör man vara stresstålig när det handlar om tidspress och direktsändningar.

Man måste ha fantasi, vara kreativ och väldigt nyfiken. Viktigt är att man är social och vill möta människor på deras villkor.

Är det stressigt?

– Det kan vara det, men det finns knep att ta till. Ett av de bättre vid intervjuer är att ägna en liten stund dagen innan, för att ringa till personen som ska intervjuas. Allt för att lära känna varandra en aning och att berätta vad intervjun ska handla om och ungefär vilka frågor man tänkt sig att ställa. Ofta händer det att personen då lägger till fakta som är värdefull och bra att komplettera i den planerade intervjun. Mejla inte bara, utan Ring. Många är av naturliga skäl nervösa innan och under direktsändning, så tänk på att inte prata med sändande programledare eller tekniker i studion ända fram till sändning. Ägna de sista minuterna före sändning åt den du ska intervjua.

Vad man ska tänka på när man gör en pod?

– O,j det är mycket men jag kan dela med mig av några nyttiga tips.

1.     Manus och framförande

– Det måste vara tydligt, levande, berättande och engagerande. När jag skriver manus händer det att jag talar manuset högt för mig själv, samtidigt som jag skriver, allt för att det ska bli talande naturligt även i skriftform. Ett annat bra tips att lära sig skriva levande och engagerande, är att lyssna på sig själv i det inspelade materialet. Det är också ett bra sätt att vänja sig av med eventuella hummanden, harklingar och onödiga tilläggsord som ”liksom”. För många år sedan träffade jag en av de svenska överlevande från Titanic-katastrofen. Då handlade det verkligen om att vara tydlig, levande och rent känslomässigt balanserad i berättandet.

2.     Intervjuteknik.

– Efter 40 år av intervjuer – både direktsända och förinspelade. I stressiga och lugna miljöer kan jag ge mina allra bästa råd vad gäller intervjuteknik. Det handlar om psykologi och förtroende för att få ut det mesta möjliga av samtalet. När man nämner ”psykologi” låter det ganska tungt och komplicerat, men mina tips är pedagogiskt lätta att ta till sig, men inte lika lätta att komma underfund med.

3.     Fånga människor på stan – Enkät

­– En enkät på stan är bland det svåraste som finns vad gäller intervjuer. Att stanna en främmande människa och få ett bra svar på bara några minuter är inte helt lätt. Ett av mina tips är att först titta på människors fötter. Låt de som går stressigt passera, och fokusera istället på de som rör sig lite mer harmoniskt.

4.     Miljö och akustik

– Den omkringliggande miljön är superviktig. Bakgrundsljud kan tillföra produktionen en hel del. Men ”fel” bakgrundsljud kan också förstöra innehållet. Man måste inleda med att berätta var man är och vad det är som eventuellt låter i bakgrunden, annars försöker lyssnare att identifiera miljön innan den hör det talade innehållet. Återigen psykologi. Dessutom vill jag belysa vikten av att använda hörlurar/proppar under hela inspelningen/sändningen. Allt för att lättare kunna välja bort störande miljö och istället hitta den perfekta platsen. Till exempel har jag vid inspelning och direktsändning i Globen – Avicii Arena – fått störningar från spotlights och scenbelysning som påverkar ljudet. Ett annat exempel på stan är trafik från tunga fordon som ger lågfrekvent distorsion i mikrofonen. Jag har räddat många intervjuer med hjälp av hörlurar. På plats utan hörlurar kan ljudet upplevas som naturligt, men i högtalaren hemma låter det konstigt.

5.     Musikpåläggning.

– Musik kan vara nödvändig i program med journalistiskt fokus på själva musiken, som t.ex topplistor eller intervju med musiker som berättar om sin musik och sina låtar. Musik kan också vara stämningshöjande och då är det viktigt att anpassa musiken efter det talade innehållet. Dels genom lagom volym och dels genom att musiken inte tar fokus från talet. Som stämningshöjare är det viktigt att inte välja alltför kända låtar, eftersom vi som människor har en förmåga att förknippa kända populära låtar med egna minnen. Så om vi hör en känd låt som bakgrundsmiljö i ett inslag och minnen dyker upp, så tar det fokus från det talade innehållet i inslaget/programmet.

6.     Viktigt att jobba i produktionsteam.

– Ibland jobbar man i team då det är flera personer inblandade med olika sysslor inom samma produktion. Här gäller det att ha löpande möten, spelar ingen roll hur det sker, utan att det sker. Här ska alla få komma till tals. Viktigt att lyssna på varandra för att utveckla det bästa möjliga av slutproduktionen.

Vilka förkunskap krävs för att bli bra på Podcast?

– Det behövs inga riktiga förkunskaper. Oavsett om du vill syssla med underhållning, kultur, sport eller politik, så kan du göra verklighet av din dröm att nå en stor publik. Det går att lära upp vem som helst som är nyfiken, kreativ och har viljan. Jobbet är roligt eftersom den ena dagen inte är den andra lik. Alla dagar är olika inom samma ram.

Rekommenderar du folk att satsa på en karriär inom podcast?

– Jag rekommenderar absolut att satsa på en karriär inom podcast och radio. Det är ett så enormt stort och brett område. Det finns oändligt mycket spännande och inspirerande saker att göra.  Så kom igen! kör på!

Här kan du läsa mer om YH-programmet Podcastproduktion

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata