Stort grattis till Lovisa som vann Folkets röst i PrintPower Award 2025!

Lovisa Fock, som studerar på YH-programmet Digital Content Designer vid Medieinstitutet, var en av finalisterna i årets PrintPower Award och tog dessutom hem Folkets röst. Här berättar hon bland annat om tankarna bakom sitt vinnande bidrag.

PrintPower Award är en prestigefylld tävling där studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor utmanas att tolka ett aktuellt tema. Tio finalister väljs ut av en jury – och en av dem röstas fram av allmänheten. Årets tema var Mänskliga rättigheter.

Hej Lovisa, stort grattis till både finalplatsen och vinsten i Folkets röst – vilken bedrift!
– Tack! Det var verkligen jättekul. Mina vänner och familj har har varit väldigt peppande. Även mina klasskamrater som var på plats under eventet var en riktigt hejarklack när finalisterna presenterades. Stort tack till dem också.

Vad tänkte du när du hörde årets tema – Mänskliga rättigheter?
– Det är såklart ett oerhört viktigt och ständigt aktuellt ämne, och det är så mycket som ryms inom mänskliga rättigheter. Just därför tog det tid att hitta exakt vilken av alla delar jag ville lyfta fram. Jag ville bidra med något meningsfullt, som känns.

Vilka idéer hade du i början?
– Jag tänkte nog först på barn som lever i krig och fattigdom, och mycket på kvinnors rättigheter – särskilt med tanke på hur världen ser ut idag. Men jag såg inte en tydlig bild framför mig på hur jag kunde illustrera det på ett kraftfullt och unikt sätt. Min kreativa process funkar så att jag tänker länge, vrider och vänder på uppgiften – och sen, när idén väl kommer, då går själva skapandet snabbt.

Hur kom du fram till temat för ditt bidrag – Dolda hinder?
– Jag ville lyfta något som ofta glöms bort. Ett ämne som inte alltid syns, men som påverkar många och som är oerhört viktigt. Dolda hinder handlar om att det som är enkelt för vissa, kan vara ett hinder för andra. Jag vill att de som ser affischen ska förstå hur samhället ser ut ur en annan synvinkel – för någon som inte kan röra sig fritt i ett samhälle som inte alltid är tillgänglighetsanpassat. Alla ska kunna röra sig fritt och ha lika möjligheter att delta i samhället. Om vi inte gör samhället mer tillgängligt, berövar vi i praktiken människor deras rättigheter.

I affischen finns detaljer som skeva ekrar och ojämna trappsteg?
– Det var ett medvetet val. Om allt varit symmetriskt hade affischen kanske inte väckt lika mycket uppmärksamhet. Jag ville att det skulle skava lite, att man stannar upp och funderar. Tänkte också att man inte behöver visa allt, betraktaren får själv läsa in resten av bilden. Hantverket skulle vara enkelt, men idén stark – man ska förstå budskapet direkt.

Färgvalet är väldigt uttrycksfullt
– Tack, jag ville använda starka färger som sticker ut, men som ändå harmonierar. Färgerna dök faktiskt upp i mitt huvud ganska tidigt i processen.

Har du varit med i liknande tävlingar tidigare?
– Nej, det här var faktiskt första gången. Men kanske inte den sista!

Varför valde du att studera till Digital Content Designer?
– Min pappa har jobbat med reklam i hela mitt liv, så jag har varit i kontakt med branschen sedan jag var liten. Men det tog tid innan jag själv insåg att det var det jag ville göra. Jag började faktiskt med att läsa sociologi, sen jobbade jag som marknadsassistent – och då kände jag direkt: det här är min grej. När jag hittade programmet på Medieinstitutet föll allt på plats.

Vad får man lära sig på utbildningen?
– Väldigt mycket! Det är en bred utbildning där man får testa allt från illustration och reklam till webbdesign och trycksaker. Det bästa är att man får arbeta praktiskt med det man lär sig teoretiskt och att vi får göra praktik på riktiga företag. Det ger så mycket att få testa sina kunskaper i verkligheten.

Hur har din erfarenhet som elitfotbollsspelare format dig i arbets-och studielivet?
–  Jag är en vinnarskalle som inte ger upp. Sporten har lärt mig mycket värdefullt som; samarbete, kommunikation och att ta emot och ge feedback på ett konstruktivt sätt. Det gäller att vara både strukturerad och spontan för att få ihop livet.

Vad vill du jobba med i framtiden?
– Jag är fortfarande nyfiken på mycket, men UX-design och varumärkesbyggande är något jag verkligen fastnat för. Det är kul att man designar inom ramarna när det kommer till UX-design. Man är inte helt fri och det är en utmaning som är jättekul. Det är spännande och utmanande att jobba utifrån användarna hela tiden och designa bra och samtidigt behålla användarvänligheten.

Och slutligen – vad vill du säga till någon som funderar på att söka Digital Content Designer?
– Kör! Om du är kreativ och gillar att skapa så är det här en fantastisk utbildning.

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata