Succé för Frontend-klassens arbete med öppen källkod
Våren 2023 fick distansklassen Front End Developer i uppdrag att arbeta med öppen data från Arbetsförmedlingens plattform JobTech Development. Målet var att ta fram nya effektiva och användarvänliga applikationer. Klassen fick bara två veckor på sig, men resultatet överträffade till och med beställarens höga förväntningar.
Hur startade uppdraget?
Under kursen React under ledning av läraren Sebastian Tegel, fick klassen i uppdrag att ta fram smarta och användarvänliga tjänster med hjälp av den öppna datan från JobTech Development. Alla lyckades bra men en grupp stod ut extra mycket och det var teamet som bestod av: Jenny Weller, Evelina Norlin och Nani Dam.
Målet med projektet?
– Målet var att matcha relaterade yrken baserat på utbildningstitel och utbildningsbeskrivning. Vi skulle använda JobTech för att hämta relaterade yrken och bygga vår applikation med hjälp av Arbetsförmedlingens designsystem, säger Nani Dam.
– Målet var inte bara att ta fram en bra produkt, fokus låg även på att resultatet skulle vara användarvänligt och snyggt, berättar Evelina.
– Vi satte även upp egna mål med utgångspunkt i en applikation som vi själva skulle ha nytta av, då vi är tre personer som alla kommer från helt olika bakgrunder, men som hittat till Medieinstitutets frontend-utbildning, säger Jenny och fortsätter, våra egna mål med projektet var:
• Kunna söka på nyckelord
• Enkelt att använda
• Visuellt inbjudande
• Yngre målgrupp
• Lista våra svar
• Lista de vanligaste kompetenserna för yrket
• Få en sammanfattning om yrket
• Kunna gå vidare och läsa mer om yrket
• Kunna söka utbildningar
• Kunna koppla samman utbildningar med yrken
– Jag tycker att tiden var en utmaning. Endast 2 veckor för ett större projekt är ganska lite tid. Jenny Weller
Vilken var den största utmaningen med projektet?
– Den största utmaningen var att implementera Arbetsförmedlingens designsystem i vår applikation eftersom vi inte hade erfarenhet av liknande arbete tidigare, säger Nani.
– Det var även svårt att jobba mot flera olika api:er (JobTech och SCB), att förstå hur dessa var uppbyggda och att knyta ihop data från olika databaser på ett snyggt och förståeligt sätt, säger Evelina.
– Jag tycker även att tiden var en utmaning. Endast 2 veckor för ett större projekt är ganska lite tid. Dessutom fick vi använda oss av ett designsystem för första gången. Det var lite klurigt i början med att få både egen layout samt funktionalitet på plats, men ganska snabbt gick det väldigt smidigt, säger Jenny.
Hur arbetade ni med projektet??
– För att nå vårt mål utarbetade vi tillsammans ett flödesschema som beskrev hur applikationens funktioner skulle fungera. Dessutom diskuterade vi i gruppen hur vi skulle vilja att applikationen såg ut om vi själva skulle använda den, säger Nani.
– I projektet jobbade vi agilt, vilket förenklat betyder att vi hade dagliga avstämningar samt att vi tidigt i projektet försökte bryta ner hela arbetet i små pusselbitar för att göra arbetsprocessen mer greppbar och strukturerad, säger Evelina.
Följde ni planen?
– Nej, med en vecka till deadline bestämde vi oss för att bygga ut appen med sökfunktion och möjlighet att filtrera utbildningar och bygga ihop det med vår yrkes-sök. Sagt och gjort, appen blev betydligt större än tänkt, men alla i teamet fick använda och träna på de olika React-koncept vi gått igenom i kursen och vi fick till en fungerande app till redovisningen! Det var möjligt tack vare bra teamwork och framför allt bra kommunikation i teamet, säger Jenny.
Det var fantastiskt roligt! Kul att göra något med verklighetsförankring och att tänka på en riktig kund som användare! Gav definitivt mersmak, Jenny Waller
Hur var det att jobba i riktiga projekt?
– Det är jätteroligt! Skoluppgifter får mycket mer mening när man faktiskt jobbar med något som en kund/företag kan ha nytta av på riktigt, säger Evelina.
– Att arbeta på riktiga projekt ger en mer verklighetstrogen erfarenhet och möjligheten att tillämpa de kunskaper vi har lärt oss, inflikar Nani.
– Det var fantastiskt roligt! Kul att göra något med verklighetsförankring och att tänka på en riktig kund som användare! Gav definitivt mersmak, skrattar Jenny.
Reaktioner från Arbetsförmedlingen?
Arbetsförmedlingen skrev ner krav och specifikationer på de tjänster och funktioner som de ville ha. De studerande analyserade och anpassade sedan sina lösningar för att möta och vidareutveckla dessa.
– Representanter från Arbetsförmedlingen var på plats under slutpresentationen och de tyckte att de studerande hade gjort lösningar som vida överträffade deras förväntningar. Efter varje presentation fick de studeranden detaljerad feedback och mycket handlade om att grupperna hade hittat tjänster som AF själva inte tänkt på, berättar Nils Carlberg som är utbildningsledare för klassen.
Vi älskar öppna data och källkoder. Riktiga projekt i samarbete med kunden är en av styrkorna med yrkeshögskoleutbildningar, säger Nils.
Kommer du använda något liknande case till nästa klass?
– Vi har nu tagit fram en modell som vi kommer använda framöver. Vi synkar uppdragsgivarnas behov med våra kursplaner. Dessutom ser vi så klart till att beställaren gör en grundlig presentation av företaget och önskade tjänster. Vi har några nya riktigt spännande projekt på gång. Vi älskar öppna data och källkoder. Riktiga projekt i samarbete med kunden är en av styrkorna med yrkeshögskoleutbildningar, berättar Nils, entusiastiskt.
– Jag vill även säga att Arbetsförmedlingen hade en riktigt bra support. Grupperna luftade sina problem i klassen för att se om de hade en lösning internt, sedan samlades frågorna ihop och skickades till Arbetsförmedlingen som återkopplade snabbt, avslutar Nils Carlberg.
Hade ni någon programmeringsvana innan utbildningen?
Många av de som studerar YH-programmet Front end Developer har liten eller ingen programmeringsvara innan. Att det gick så här snabbt och var så lyckat är ett tydligt bevis på att det går att bli en riktigt bra programmerare utan en massa förkunskaper.
– Jag kunde lite HTML och CSS, men inte mer än att ’make it work’, avslöjar Jenny.
– Jag hade byggt några hemsidor i WordPress och gått en online-utbildning, men kände mig helt som en nybörjare när jag började utbildningen, säger Evelina Norlin.
Jag sökte utbildningen eftersom jag kände att jag ville byta karriär, men jag ville undvika att spendera alltför många år i skolbänken innan jag kunde komma ut på arbetsmarknaden. Nani Dam
Vad lär man sig på utbildningen?
– Vi har lärt oss lite av varje, allt från design till backend. Fokus hittills har dock varit på utveckling i javaScript och ramverk som React och vue.js, svarar Evelina.
– Vi lär oss allt från html, CSS, JavaScript, TypeSccript, aktuella ramverk, testning, arbetsmetodik, baskunskaper gällande grafik, basic UX… med andra ord, en bred utbildning som ger allt man behöver inom yrkesrollen som Frontend, säger Jenny.
– På frontend-utbildningen lär man sig en mängd viktiga färdigheter och kunskaper för det kommande arbetslivet. Man lär sig bland annat HTML för att strukturera webbinnehåll, använda CSS för att skapa stil och layout på webbsidor samt att bli skicklig i JavaScript för att lägga till interaktivitet. Dessutom lär man sig att förstå versionshantering, responsiv webbdesign, sammanfattar Nani.
Skulle du rekommendera andra att gå samma utbildning?
– Ja om de vill bli Frontend-utvecklare, säger Nani Dam.
– Tempot på utbildningen är högt. Men vill du bli Frontend-utvecklare och gillar att ha mycket att göra så rekommenderar jag absolut utbildningen, säger Evelina Norlin, bestämt.
– Rekommenderar definitivt om man är intresserad av Frontend. Att plugga det på distans har fungerat väldigt bra, både för föreläsningar, grupparbeten samt vid redovisningar och presentationer, avslutar Jenny Waller.
Här kan du läsa mer om YH-programmet Front End Developer på Medieinstitutet