Digital Analytics/Digital analytiker

Yh-program 1,5 år 320 Yh-poäng
Malmö | Stockholm
64 v heltid varav 20 v LIA-praktik
Ansökan är stängd
Utbildningsledare Stockholm: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se
Utbildningsledare Malmö: Stefan Persson stefan@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (ons och fre: 10.00-12.00. Stängt i juli) antagning@medieinstitutet.se

Analysera beteendet i digitala mediekanaler

Lär dig att mäta, analysera och rapportera data och insikter för att testa och optimera den digitala upplevelsen

De flesta företag och organisationer tar idag datadrivna beslut och låter användarnas beteende stå i centrum för utvecklingen. Här är utbildningen som ger dig spetskompetens inom det snabbt växande analysområdet.

Aktuella kunskaper

Webbanalys är idag ett måste för företag. De senaste åren har dock utvecklingen gått fort. Därför är det en självklarhet att de studerande får ta del av den senaste uppdateringarna av Adobe analytics och Google Analytics 4. Branschen kräver idag en större kunskap inom den tekniska biten av analys. Du får därför även kunskap om  JavaScript, BigQuery, databaser och Python.

Mäta, analysera och optimera det digitala landskapet

Vi mäter inte bara vad användaren gör på webbplatsen, vi vill också kunna se beteendet i appar, operativsystem, offline, playtjänster, speltjänster, etc.
Detta ställer krav på att man kan hantera en mängd olika verktyg/data, tjänster och kompetenser för att kunna:

  • Mäta beteende – kunna samla in data.
  • Analysera datan – ta ut viktigt mätetal, KPI:er, mätplan, målsättning, attribution, etc.
  • Kommunicera, visualisera och rapportera data för flera olika målgrupper och göra data begripligt för mottagaren.
  • Testa upplevelsen och beteendet – konverteringsoptimering för att kunna utföra A/B-tester, multivariata tester, etc.
  • Planera, konfigurera och utföra testning i digitala plattformar för att optimera det digitala beteendet.
  • Hantera data i databaser. Kunna implementera och modifiera kod och script i digitala plattformar. Utveckla och implementera spårning i olika digitala plattformar.
  • Ta fram slutsatser och resonemang inom analys utifrån statistiska begrepp och olika mätmetodiker
  • Läs gärna mer i Kursplanen om utbildningens olika kurser och innehåll.

Tre viktiga områden

Utbildningen kombinerar tre viktiga områden för yrkesrollen:

  • Digital analys –  utbildningen fördjupar sig i verktyg som t.ex. Google Analytics, Adobe Analytics, Hotjar, Google Tag Manager, Google Optimize, Data Studio, BigQuery, Klipfolio, etc.
  • Webbteknik – den tekniska kompetensen om hur de olika kanalerna och datainsamlingen fungerar är nödvändig för att kunna utföra de relevanta spårningar som krävs. Utbildningen fokuserar därför på områden som HTML, JavaScript och SQL.
  • Datadriven organisation – förståelse för hur företaget och organisation måste byggas för att kunna ta rätt beslut vid rätt tillfälle för rätt person. Utbildningen fördjupar sig i bl.a. digitalt affärsmannaskap, statistik och mätmetodik, rapportering och visualisering, konverteringsoptimering, etc.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Auktoriserat utbildningsföretag

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Utbildningen är platsbunden

Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum.  Det går inte att läsa på distans. Vissa delkurser kräver att man är på plats hela dagar.

Efter examen kommer du bland annat kunna arbeta som:

  • CRO-konsult
  • Digital Analytiker
  • Digital strateg
  • Konverteringsoptimerare
  • Marknadsanalytiker
  • Webbanalytiker

Innehåll

Digital Analytics/Digital analytiker

320 Yh-poäng

Digital Analys

55p / 11v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla fördjupade färdigheter inom de verktyg, system och arbetsmetodiker som krävs för att bedriva mätning- och analysarbete i yrkesrollen som digital analytiker.

Examensarbete

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk mätning, analys, bearbetning och visualisering av data på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Konverteringsoptimering och testning

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg och arbetsmetodiker som krävs för att bedriva testnings- och optimeringsarbete i yrkesrollen som Digital analytiker.

LIA 1

35p / 7v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom mätning, analys, bearbetning och visualisering av data.

LIA 2

65p / 13v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom mätning, analys, bearbetning och visualisering av data.

Skriftspråk och databashantering

60p / 12v

Målet med kursen är att den studerande ska kunna tillämpa skriptspråk och databashantering inom digital analys i yrkesrollen som Digital analytiker.

Statistik och mätmetoder

15p / 3v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i olika mätmetodiker och hur dessa appliceras inom arbete med mätning, analys, bearbetning och visualisering av data, samt utveckla färdigheter inom relevanta branschverktyg.

 

Visualisering och rapportering

30p / 6v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om vem i organisationen som behöver vilken data för att ta rätt beslut och färdigheter i de verktyg och arbetsmetodiker som krävs för att kunna presentera och visualisera data i yrkesrollen som Digital analytiker.n.

Kursplan Digital analytiker (Malmö)

320p / 64v

Digital analytiker (Malmö) 320 Yh-poäng 
Affärsmannaskap och Digital transformation 15p / 3v
Digital marknadsföring 20p / 4v
Examensarbete 25p / 5v
Kompetensportfölj och entreprenörskap 10p / 2v
Konverteringsoptimering och testning 20p / 4v
Lärande i Arbete (LIA) 1 50p / 10v
Lärande i Arbete (LIA) 2 50p / 10v
Presentation och visualisering av data 20p / 4v
Statistik och mätmetodik 15p / 3v
Webbanalys med branschcertifiering 50p / 10v
Webbteknik 40p / 8v
Digital analys – implementation & kampanjanalys 20p / 4v
Digital analys – verktyg, system & struktur 35p / 7v
Skriptspråk & databashantering 40p / 8v

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.
2. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.

Särskild behörighet

  • Matematik 2/B, eller motsvarande dokumenterad kunskap
  • Engelska 6/B, eller motsvarande dokumenterad kunskap

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du söka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Terminstider/LIA

Terminstider Stockhom

2022-2023
Start              Slut               Veckor           YHP
2022-08-15   2023-01-13   22                  110
2023-01-16   2023-06-23   23                  115
2023-08-07   2023-12-15   19                  95

Terminstider Malmö

År 2021–2022
Termin 1, 16/8, 2021 – 14/1, 2022, 22 veckor, 110 poäng
Termin 2, 17/1 – 24/6, 2022, 23 veckor, 115 poäng
Termin 3, 8/8 – 16/12, 2022, 19 veckor, 95 poäng

År 2022–2023
Start              Slut               Veckor           YHP
2022-08-15   2023-01-13   22                  110
2023-01-16   2023-06-23   23                  115
2023-08-07   2023-12-15   19                  95

LIA 

Stockholm
År 2022-2024
.              Start              Slut                Veckor YHP
LIA 1.    2023-02-27   2023-04-14      7        35
LIA 2.    2023-09-11   2023-12-08      13      65

Malmö
År 2021-2022
.           Start                Slut                  Veckor YHP
LIA 1. 2022-05-16     2022-09-02     10        50
LIA 2. 2022-09-26     2022-12-02     10        50

År 2022-2024
.            Start              Slut                     Veckor YHP
LIA 1.  2023-04-17   2023-06-23       10        50
LIA 2.  2023-10-09   2023-12-15       10        50

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-postadress så meddelar vi dig när ansökan öppnar 2021
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här
Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotlight / Stendahls / the amazing society / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /