Analysera beteendet i digitala mediekanaler
Lär dig att mäta, analysera och rapportera data och insikter för att testa och optimera den digitala upplevelsen
De flesta företag och organisationer tar idag datadrivna beslut och låter användarnas beteende stå i centrum för utvecklingen. Här är utbildningen som ger dig spetskompetens inom det snabbt växande analysområdet.
Aktuella kunskaper
Webbanalys är idag ett måste för företag. De senaste åren har dock utvecklingen gått fort. Därför är det en självklarhet att de studerande får ta del av den senaste uppdateringarna av Adobe analytics och Google Analytics 4. Branschen kräver idag en större kunskap inom den tekniska biten av analys. Du får därför även kunskap om JavaScript, BigQuery, databaser och Python.
Mäta, analysera och optimera det digitala landskapet
Vi mäter inte bara vad användaren gör på webbplatsen, vi vill också kunna se beteendet i appar, operativsystem, offline, playtjänster, speltjänster, etc.
Detta ställer krav på att man kan hantera en mängd olika verktyg/data, tjänster och kompetenser för att kunna:
- Mäta beteende – kunna samla in data.
- Analysera datan – ta ut viktigt mätetal, KPI:er, mätplan, målsättning, attribution, etc.
- Kommunicera, visualisera och rapportera data för flera olika målgrupper och göra data begripligt för mottagaren.
- Testa upplevelsen och beteendet – konverteringsoptimering för att kunna utföra A/B-tester, multivariata tester, etc.
- Planera, konfigurera och utföra testning i digitala plattformar för att optimera det digitala beteendet.
- Hantera data i databaser. Kunna implementera och modifiera kod och script i digitala plattformar. Utveckla och implementera spårning i olika digitala plattformar.
- Ta fram slutsatser och resonemang inom analys utifrån statistiska begrepp och olika mätmetodiker
- Läs gärna mer i Kursplanen om utbildningens olika kurser och innehåll.
Tre viktiga områden
Utbildningen kombinerar tre viktiga områden för yrkesrollen:
- Digital analys – utbildningen fördjupar sig i verktyg som t.ex. Google Analytics, Adobe Analytics, Hotjar, Google Tag Manager, Google Optimize, Data Studio, BigQuery, Klipfolio, etc.
- Webbteknik – den tekniska kompetensen om hur de olika kanalerna och datainsamlingen fungerar är nödvändig för att kunna utföra de relevanta spårningar som krävs. Utbildningen fokuserar därför på områden som HTML, JavaScript och SQL.
- Datadriven organisation – förståelse för hur företaget och organisation måste byggas för att kunna ta rätt beslut vid rätt tillfälle för rätt person. Utbildningen fördjupar sig i bl.a. digitalt affärsmannaskap, statistik och mätmetodik, rapportering och visualisering, konverteringsoptimering, etc.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.
Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.
Det här YH-programmet har även YH-Flexplatser
YH-Flex är en helt ny utbildningsform och vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program. Du kan då få tillgodoräkna dig dina tidigare kunskaper och hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen.
Så här går det till att söka YH–Flex
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Utbildningen är platsbunden
Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum. Det går inte att läsa på distans. Vissa delkurser kräver att man är på plats hela dagar.

Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Efter examen kommer du bland annat kunna arbeta som:
- CRO-konsult
- Digital Analytiker
- Digital strateg
- Konverteringsoptimerare
- Marknadsanalytiker
- Webbanalytiker