Digital Analytics

Yh-program 1,5 år 320 Yh-poäng
Malmö
64 v heltid varav 20 v LIA-praktik
Terminsstart aug 2024. Ansökningsperiod: 01-02-2024--03-05-2024
Utbildningsledare Stockholm: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se
Utbildningsledare Malmö: Alexander Johansson alexander@medieinstitutet.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@medieinstitutet.se

Analysera beteendet i digitala mediekanaler

Lär dig att mäta, analysera och rapportera data och insikter för att testa och optimera den digitala upplevelsen

De flesta företag och organisationer tar idag datadrivna beslut och låter användarnas beteende stå i centrum för utvecklingen. Här är utbildningen som ger dig spetskompetens inom det snabbt växande analysområdet.

Aktuella kunskaper

Webbanalys är idag ett måste för företag. De senaste åren har dock utvecklingen gått fort. Därför är det en självklarhet att de studerande får ta del av den senaste uppdateringarna av Adobe analytics och Google Analytics 4. Branschen kräver idag en större kunskap inom den tekniska biten av analys. Du får därför även kunskap om  JavaScript, BigQuery, databaser och Python.

Mäta, analysera och optimera det digitala landskapet

Vi mäter inte bara vad användaren gör på webbplatsen, vi vill också kunna se beteendet i appar, operativsystem, offline, playtjänster, speltjänster, etc.
Detta ställer krav på att man kan hantera en mängd olika verktyg/data, tjänster och kompetenser för att kunna:

  • Mäta beteende – kunna samla in data.
  • Analysera datan – ta ut viktigt mätetal, KPI:er, mätplan, målsättning, attribution, etc.
  • Kommunicera, visualisera och rapportera data för flera olika målgrupper och göra data begripligt för mottagaren.
  • Testa upplevelsen och beteendet – konverteringsoptimering för att kunna utföra A/B-tester, multivariata tester, etc.
  • Planera, konfigurera och utföra testning i digitala plattformar för att optimera det digitala beteendet.
  • Hantera data i databaser. Kunna implementera och modifiera kod och script i digitala plattformar. Utveckla och implementera spårning i olika digitala plattformar.
  • Ta fram slutsatser och resonemang inom analys utifrån statistiska begrepp och olika mätmetodiker
  • Läs gärna mer i Kursplanen om utbildningens olika kurser och innehåll.

Tre viktiga områden

Utbildningen kombinerar tre viktiga områden för yrkesrollen:

  • Digital analys –  utbildningen fördjupar sig i verktyg som t.ex. Google Analytics, Adobe Analytics, Hotjar, Google Tag Manager, Google Optimize, Data Studio, BigQuery, Klipfolio, etc.
  • Webbteknik – den tekniska kompetensen om hur de olika kanalerna och datainsamlingen fungerar är nödvändig för att kunna utföra de relevanta spårningar som krävs. Utbildningen fokuserar därför på områden som HTML, JavaScript och SQL.
  • Datadriven organisation – förståelse för hur företaget och organisation måste byggas för att kunna ta rätt beslut vid rätt tillfälle för rätt person. Utbildningen fördjupar sig i bl.a. digitalt affärsmannaskap, statistik och mätmetodik, rapportering och visualisering, konverteringsoptimering, etc.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Auktoriserat utbildningsföretag

Kvalitetsauktoriserad

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Utbildningen är platsbunden

Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum.  Det går inte att läsa på distans. Vissa delkurser kräver att man är på plats hela dagar.

Alla studerande på Medieinstitutet får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Efter examen kommer du bland annat kunna arbeta som:

  • CRO-konsult
  • Digital Analytiker
  • Digital strateg
  • Konverteringsoptimerare
  • Marknadsanalytiker
  • Webbanalytiker

Innehåll

Digital Analytics

320 Yh-poäng

Digital Analys

55p / 11v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla fördjupade färdigheter inom de verktyg, system och arbetsmetodiker som krävs för att bedriva mätning- och analysarbete i yrkesrollen som digital analytiker.

Examensarbete

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk mätning, analys, bearbetning och visualisering av data på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Konverteringsoptimering och testning

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg och arbetsmetodiker som krävs för att bedriva testnings- och optimeringsarbete i yrkesrollen som Digital analytiker.

LIA 1

35p / 7v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom mätning, analys, bearbetning och visualisering av data.

LIA 2

65p / 13v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom mätning, analys, bearbetning och visualisering av data.

Skriftspråk och databashantering

60p / 12v

Målet med kursen är att den studerande ska kunna tillämpa skriptspråk och databashantering inom digital analys i yrkesrollen som Digital analytiker.

Statistik och mätmetoder

15p / 3v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i olika mätmetodiker och hur dessa appliceras inom arbete med mätning, analys, bearbetning och visualisering av data, samt utveckla färdigheter inom relevanta branschverktyg.

 

Visualisering och rapportering

30p / 6v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om vem i organisationen som behöver vilken data för att ta rätt beslut och färdigheter i de verktyg och arbetsmetodiker som krävs för att kunna presentera och visualisera data i yrkesrollen som Digital analytiker.n.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.
2. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.

Särskild behörighet

  • Matematik 2/B, eller motsvarande dokumenterad kunskap
  • Engelska 6/B, eller motsvarande dokumenterad kunskap

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du söka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Sen anmälan

Sen anmälan betyder att sista ansökningsdag har passerat, men att vi tar emot ansökningar till reservplatser. Sena anmälningar antas i turordning, det innebär att vi erbjuder alla som är behöriga plats i den ordning ansökningarna kommer in till oss. Tänk därför på att ladda upp de betyg/intyg som krävs för att styrka din behörighet så fort som möjligt. När utbildningen är helt full tar vi bort möjligheten att göra en sen anmälan.

Terminstider/LIA

Terminstider Stockhom

2022-2023
Start              Slut               Veckor           YHP
2022-08-15   2023-01-13   22                  110
2023-01-16   2023-06-23   23                  115
2023-08-07   2023-12-15   19                  95

År 2023-2025
Start              Slut               Veckor           YHP
2023-08-14     2024-01-12     22        110
2024-01-15     2024-06-28     24        120
2024-08-12     2024-12-13     18        90

Terminstider Malmö

År 2022–2023
Start              Slut               Veckor           YHP
2022-08-15   2023-01-13   22                  110
2023-01-16   2023-06-23   23                  115
2023-08-07   2023-12-15   19                  95

År 2023-2024
Start              Slut               Veckor           YHP
2023-08-14     2024-01-12     22        110
2024-01-15     2024-06-28     24        120
2024-08-12     2024-12-13     18        90

År 2024-2025
Start              Slut               Veckor           YHP
2024-08-12   2025-01-10   22                  110
2025-01-13   2025-06-27   24                  120
2025-08-11   2025-12-12   18                  90

LIA 

Stockholm
År 2022-2024
Start              Slut                Veckor YHP
2023-02-27   2023-04-14      7        35
2023-09-11   2023-12-08      13      65

År 2023-2024
Start              Slut                 Veckor   YHP
2024-02-26   2024-04-12     7           35
2024-09-09   2024-12-06     13         65

Malmö

År 2022-2024
Start              Slut                     Veckor       YHP
2023-04-17   2023-06-23       10                50
2023-10-09   2023-12-15       10                50

År 2023-2024
Start              Slut                       Veckor        YHP
2024-03-25   2024-05-31         10                50
2024-09-23   2024-11-29          10               50

Ansökan

 

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Eventuella andra kompletteringar och tillägg

Frågor: antagning@medieinstitutet.se

Här hittar du mer information om hur ansökan går till

 

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata