Webbanalytiker

Yh-utbildning 1,5 år 320 Yh-poäng
Malmö
64 veckor heltid varav 20 veckor LIA / Praktik
Ansökningsperiod 15 feb-15 maj 2020. Skolstart hösten 2020.
Utbildningsledare: Fredrik Sjölin fredrik@medieinstitutet.se

Analysera och klarlägga digitala beteenden

Utbildning för dig som vill erhålla spetskompetens inom webbanalys, data-driven marknadsföring, konverteringsoptimering och digitalt affärsmannaskap.

Webbanalys – företagets viktigaste insikter för den digitala organisationen

En webbanalytiker arbetar med att analysera och klarlägga digitala beteenden, vare sig det gäller en besökare på en webbplats eller kartlägga hur företaget kunder orienterar sig i det digitala landskapet. En webbanalytikers uppgift sträcker sig från att samla in data till att analysera data om digitala beteende till att ta ut de mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiv i digitala kanaler.

Lär dig analysera och förstå företagens absolut viktigaste mätpunkter och insikter för ett effektivt digitalt affärsmannaskap

Då fler och fler företag blir ”data-drivna”, med andra ord tar sina affärsbeslut utifrån analys och statistik om hur den potentielle kunden beter sig, krävs en yrkesroll som

  • klarar av att teknisk samla in och bearbeta data i webbanalysverktyg
  • kan ta ut de mätvärden och indikatorer som driver försäljning och konvertering
  • kan implementera insikter och data i företagets organisation så att rätt person får ta del av rätta data

Kunskapen kan delas in i två stora delar – den ena handlar om förståelse för mätdata, trafik, försäljningar, annonsering, interaktion, beteenden, med mera – den andra delen är teknik- och verktygsorienterad och går igenom de mätverktyg och program som används i branschen för att handgripligen mäta och förstå hur besökaren och kunden beter sig och hur du tekniskt påverkar och styr programmen för att få ut rätt data med rätt konfiguration. Du kommer att få gedigna kunskaper i viktiga branschverktyg som t.ex. Adobe Analytics (SiteCatalyst) och Google Analytics – med möjlighet att skaffa dig värdefull certifiering.

Exempel ur innehållet:

  • Webbanalys – köpprocesser, kommunikationsmål, digital strategi, trafikanalys, attribution, signifikanstestning, etc.
  • Spårningsteknik – spårningskod, javascript, tracking, tag management-verktyg som Google Tag Manager och Adobe Tag Management, etc.
  • Konvertering – konverteringsoptimering, A/B-testning och multivariata tester, testverktyg som t.ex. Optimizely, etc.
  • Mätetal och mätpunkter – analys av stora datamängder, ta fram relevanta KPI (Key Performance Indicator), begrepp och funktioner
  • Analysverktyg / tracking system – Google Analytics, Adobe Analytics (SiteCatalyst) etc.
  • Digital marknadsföring – SEM & SEO, display, retargeting, content marketing, digital annonsering, prisjämförelse, etc.
  • Webbteknik – HTML, Javascript, jQuery, Local storage och cookies, DOM/BOM, SQL, etc.
  • Rapportering och presentation – visualisering av data, presentation av data, den data-drivna organisationen, etc.

Läs gärna mer om kunskaper och färdigheter efter avslutad utbildning och titta gärna närmare på utbildningens innehåll.

Webbanalytiker en yrkesroll som ökar i takt med att digitala marknadsinvesteringar får allt större betydelse. Webbanalytiker är yrkesroll som har en gigantisk tillväxt de kommande åren då fler och fler företag har en allt större digital närvaro och på så sätt får ett allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet. Denna kompetens eftersöks av såväl digitala byråer, konsultföretag inom internetmarknadsföring, men i hög grad också av företagens marknadsavdelningar.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Webbanalytiker
  • Konverteringsoptimerare
  • CRO-konsult
  • Kampanjanalytiker
  • Marknadsförare, analytiker

Innehåll

Webbanalytiker

320 Yh-poäng

Affärsmannaskap och Digital transformation

15p / 3v

Kursens syfte är att ge den studerande en introduktion till yrkesrollen som webbanalytiker samt behandla affärsmannaskap inom digital transformation. Kursen behandlar vidare hur analys- och rapporteringsarbete bedrivs och utmaningarna beträffande kommunikation kring data inom en digitalt driven organisation.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i analytikerns arbete i organisationen och om hur analys och data ska genomsyra företagets infrastruktur samt förmåga att fram målsättning och mätpunkter.

Digital marknadsföring

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i hur digital marknadsföring bedrivs, för att i rollen som webbanalytiker kunna mäta, analysera och samla in data och förstå hur webbanalytikerns arbete samverkar med den digitala marknadsföringen.

Examensarbete

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk mätning, analys och rapportering av data och testning och optimering av digitalt beteende på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Kompetensportfölj och entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Konverteringsoptimering och testning

20p / 4v

Kursens syfte är behandla analysarbete för konverteringsoptimering, hur en webbplats prestanda förbättras samt hur testning av digitala beteenden bedrivs och genomförs.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i de verktyg och arbetsmetodiker som krävs för att bedriva testnings- och optimeringsarbete i yrkesrollen som webbanalytiker.

Lärande i Arbete (LIA) 1

50p / 10v

Den studerande ska erhålla en introduktion till branschen, men också kunna utföra relevanta arbetsuppgifter utifrån de kunskaper som hen fått fram till LIA1 startar. Hen ska få en inblick i den egna yrkesrollen, men även relaterade yrkesroller. Hen får möjlighet att knyta kontakter och orientera sig inför LIA2. Praktikplatserna utgörs av företag med stort onlinefokus; t ex e-handel och digitala strategibyråer, konsultföretag specialiserade på webbanalys, sökföretag, medierådgivare inom Internet. När den studerande startar LIA 1 har hen kunskaper, färdigheter och kompetenser från kursblocken.

Lärande i Arbete (LIA) 2

50p / 10v

Den studerande ska kunna applicera kunskaper inhämtade under den skolförlagda och tidigare arbetsplatsförlagda delarna av utbildningen och omsätta dessa i praktiken. Men även ta eget ansvar för genomförande av arbetsuppgifter. Hen ska genom att inrikta sig mot ett specifikt yrkesområde få en djupgående förståelse kring den egna yrkesprofessionen och förberedas för yrkeslivet.
Under LIA 2 ska studenten också knyta viktiga kontakter inför anställning efter slutförd utbildning. Praktikplatserna utgörs av företag med stort onlinefokus; t ex e-handel och digitala strategibyråer, konsultföretag specialiserade på webbanalys, sökföretag, medierådgivare inom Internet.

Presentation och visualisering av data

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla hur sammanställning, rapportering och presentation av data bedrivs i rollen som webbanalytiker för olika intressenter i en organisation.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om vem i organisationen som behöver vilken data för att ta rätt beslut och färdigheter i de verktyg och arbetsmetodiker som krävs för att kunna presentera och visualisera data i yrkesrollen som Webbanalytiker.

Statistik och mätmetodik

15p / 3v

Kursens syfte är att behandla statistiska begrepp och mätmetodiker inom arbete med mätning, analys och rapportering av data

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i olika mätmetodiker och hur dessa appliceras inom mätning, analys och rapporteringsarbete.

Webbanalys med branschcertifiering

50p / 10v

Kursens syfte är att behandla hur mätning- och analysarbete bedrivs i yrkesrollen som webbanalytiker.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserade färdigheter inom de verktyg, system och arbetsmetodiker som krävs för att bedriva mätning- och analysarbete i yrkesrollen som webbanalytiker, samt att den studerande ska certifiera sig i branschverktyg inom webbanalys.

Webbteknik

40p / 8v

Kursens syfte är att behandla webbteknik och hur digitala plattformar är uppbyggda. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i olika webbtekniker, i synnerhet klientsidans teknologier och förståelse inom serverside-teknologi.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet för Webbanalytiker

Ingen särskild behörighet för utbildningen till Webbanalytiker.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Reell kompetens

Saknar du formella meriter för grundläggande behörighet eller särskild behörighet som till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan?

Medieinstitutet kan göra en bedömning av din reella kompetens. Det vill säga om du har tillgodogjort dig motsvarande kunskap i arbetslivet, eller på något annat sätt. Om du är formellt behörig så kommer din reella kompetens inte att bedömas.

Ansökan om reell kompetens kan gälla både grundläggande och särskild behörighet. Vill du söka via reell kompetens, läs mer här>>

Fri kvot

Om du inte uppfyller behörighetskraven, finns ändå möjlighet att bli antagen till en av våra utbildningar. Medieinstitutet kan anta sökande som bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för.

Om du vet med dig att du inte uppfyller behörighetskraven varken genom formella meriter eller reell kompetens är det viktigt att du uppger detta i din ansökan så att vi kan bedöma den på rätt sätt. Vill du söka via fri kvot, läs mer här>>

Terminstider

Webbanalytiker (Malmö)
År 2017-2018
VT 2018 15/1 – 29/6 24 veckor 120 poäng
HT 2018 6/8 – 21/12 20 veckor 100 poäng

År 2018-2019
HT 2018 27/8 – 11/1 20 veckor 100 poäng
VT 2019 14/1 – 28/6 24 veckor 120 poäng
HT 2019 5/8 – 20/12 20 veckor 100 poäng

År 2019-2020
HT 2019 19/8 – 10/1 21 veckor 105 poäng
VT 2020 13/1 – 26/6 24 veckor 120 poäng
HT 2020 10/8 – 18/12 19 veckor 95 poäng

LIA-perioder

 

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Hitta din YH-utbildning

Medieinstitutets YH-utbildningar är kostnadsfria och berättigar till CSN. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hitta din favorit.
Vi samarbetar med bland andra
Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Doberman / F&B Factory / Fröjd / Google / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Är du behörig?

Här nedan reder vi ut hur det ligger till med de olika behörighetskraven och vilka alternativ du har om du saknar några delar. Javisst, även om du inte uppfyller de formella kraven så har du faktiskt en möjlighet att komma in på din favoritutbildning.
Till våra Mi Stories

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories