Webbutveckling är mer än programmering

Maria Cetinic tog examen från Yh-utbildningen Webbutvecklare inom E-handel för tre år sedan. Idag är hon framgångsrik gränssnittsutvecklare på TietoEVRY. Nu vill hon skrota myten om att det är bara dataspelskillar som passar i branschen.

Var jobbar du idag?

­– Jag arbetar som gränssnittsutvecklare på TietoEVRY, Customer Experience. Jag stormtrivs och känner att jag har kommit på rätt plats. Jag fick jobb direkt efter utbildningen, på samma företag där jag gjorde min sista praktik. Vi blev sedan uppköpta av EVRY som sedan slog ihop med Tieto, så faktiskt jobbar jag kvar på mitt LIA-företag.

Hur började din karriär?

–Jag studerade först design, men tänkte att webbutveckling verkar fräckt. Jag gick utbildningen webbutveckling inom E-handel på Medieinstitutet i Göteborg. Idag har jag användning för båda bakgrunderna. Jag arbetar med utveckling men tar för mig av designbitarna. Och det är faktiskt en fördel att ha lite visuell-känsla när du arbetar med webbutveckling, vilket många inte tror.

Vem passar som Webbutvecklare?

– Det finns inga stereotyper och du behöver inte vara expert på matte. Vi ska till exempel precis anställa en tjej som arbetade som dietist innan hon studerade till webbutvecklare. Och jag personligen var inte särskilt insatt i datorer innan jag började min utbildning. Det är bara bra att komma från olika håll eftersom webbutveckling är så otroligt mycket mer än att programmera.

Webbutveckling mer än att programmera?

– Ja. Bara för att du kan programmera en lösning är det inte säkert att det är den bästa. Hur upplever besökarna den? Är den lättförståelig, utestänger den visa delar av besökarna? Är den inbjudande? Som webbutvecklare måste du vara en problemlösare med öppet sinne.

Är det en bred yrkesroll?

– Absolut. Det är en väldigt bred yrkesroll och du kan jobba inom många olika områden. Till exempel ta fram digitala strategier, designa lösningar, testa lösningen…ja allt, från att ta fram idéer till färdiga produkter. Tekniken utvecklas så otroligt fort att man måste vara öppen för snabba förändringar.

Är det inte tråkigt?

– Yrket innehåller så mycket mer än att sitta framför en skärm. Vi jobbar i team där man drar sitt strå till stacken. Så gillar man människor ska man arbeta med programmering.

Jobbet är jättekul om man gillar problemlösning och att vara kreativ. Folk kommer till dig för att de har problem som de vill att du ska hitta en lösning på. Och ja. Det finns massor av jobb, allt fler företag digitaliserar sig. Under Pandemin tog exempelvis e-handel en rasande fart. Man behöver inte oroa sig för att jobben ska ta slut

Vill du ha ett välbetalt jobb där du jobbar med problemlösning så är det Webbutvecklare du ska bli

Trivs du som webbutvecklare?

– Ja. Det är absolut värt att utbilda sig till webbutvecklare. Det är flexibelt man kan jobba hemifrån, eller var man vill. Jobbar du som konsult, som jag gör, får du insikt i flera olika branscher. Från verkstadsindustrier, mode, B2b B2C. Det är stor variation i det man gör. Man kan säga att man är en akutläkare för dataproblem

Är det bra lön?

– Ja, det är en bra lön. Det väller in jobb och branschen skriker efter utbildade webbutvecklare. Det är en enorm brist på kompetens. Vi själva letar febrilt efter nya kollegor och behöver anställa ganska många webbutvecklare på alla våra kontor i Sverige.

Finns det någon framtid för branschen?

– Haha, jaaa. Det är ett framtidsjobb som bara växer och växer. Det handlar inte bara om att ta fram nya projekt. Det handlar även om att underhålla och förvalta de som finns. Det finns att göra.

Du sitter även i ledningsgruppen?

– Det stämmer. Jag sitter i ledningsgruppen för Front End Developer och min gamla utbildning Webbutvecklare inom E-handeln i Göteborg. Cirkeln är sluten, kan man säga. Jag vill bidra med mina insikter från branschen så att utbildningen är up to date och uppfyller kraven. Eftersom branschen ändras hela tiden så måste även utbildningen göra det.

Dina tips till de som ska börja plugga?

  • Inte komma efter, plugga varje dag.
  • Våga fråga.
  • Det är en ganska stor uppförsbacke i början, men sedan planar det ut.
  • Lägg tid på att söka LIA på ett jobb som du verkligen vill jobba på.
  • Passa på att plugga nu när du får chansen.

Här kan du läsa mer om utbildningen Webbutvecklare inom E-handeln

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / Neovici / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata