Design och layout för innehåll i digitala kanaler

Utbildning inom design och produktion av innehåll i digitala plattformar och kanaler. Design och innehåll baserad på användarupplevelse och kommunikation med fokus på bra ”content”.

Digital Content Designer är utbildningen som utbildar morgondagens designers med kompetens att designa innehåll som engagerar användaren och med förståelse för användarupplevelse och interaktionen med de digitala skärmarna.

Idag är det ett måste för en designer att formge med det digitala som huvudplattform och över flera digitala kanaler, då detta oftast är företagens huvudkanal för kommunikation idag.
Företagens behov av relevant och kvalitativt innehåll (content) för digitala plattformar och kanaler kräver en digital designer med förståelse för responsiv webb, appar för tablet och smartphone, digitala stortavlor, digitala wearables, plattskärmar, med mera.

”We teach about the fundamental knowledge of how to produce content. How to design the layout, design the content, and understand the end user as well as the user experience.
Helena Hammarbäck, Medieinstitutet Stockholm”
Läs hela intervjun på Adobe Creative Connection >>

Lär dig formge och designa dagens och morgondagens digitala content

Utbildning syftar till att tränas i den visuella formgivningen och kommunikationen för att skapa sömnlös design och kommunikation i det digitala, vare sig det är rörlig bild, text eller form Teori varvas med mycket praktiskt lärande både i grupp och individuellt. Fokus ligger på att formge, producera och kommunicera innehåll och budskap genom design i den digitala mediemixen.
Exempel på innehåll i utbildningen:

  • Responsiv design/mobil design – webbdesign med krav på mobil anpassning och responsivitet för olika enheter, skärmar, krav och möjligheter.
  • Motion design – produktion och formgivning av rörlig bild i alla dess former – animation, video, text, bild, ljud, med mera för olika plattformar med krav på interaktivitet.
  • Digital Publishing – utforma och producera digitala magasin, tidningar och produktioner för tablets och mobila enheter.
  • Grafisk design och produktion – layout, typografi, bildspråk, färglära, skissteknik, kreativ skapande, produktionsprocess, från brief till presentation etc.
  • Data-driven design och användarvänlighet/UX – anpassa design och form efter målgrupp och kanal med fokus på användaren och beteendet
  • Designa content – förstå, skapa, styra och utveckla grafiskt innehåll i digitala kanaler.
  • Grafiska verktyg – Adobe Creative Cloud; Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects, Premier Pro, Animate, etc. Digital Publishing Solution (Adobe DPS) och Mag+, Designd, med mera.

Läs gärna mer om kunskaper och färdigheter efter avslutad utbildning och titta gärna närmare på utbildningens innehåll.

Det är i de digitala medierna vi behöver designers som kan formge innehåll attraktivt och effektivt

Kommunikation och affärsaktiviteter flyttas i rasande fart över till den digitala världen; reklam, artiklar, nyheter, nätverkande, samhällsupplysning, kundvård, e-handel, digitala marknadsplatser, produktutveckling, kompetensutveckling, krishantering och möten sker i allt högre grad online. Det här ställer krav på allt från kommunikatörer till marknadsförare till designers att kunna kommunicera, leverera och formge efter de nya kraven och här finns ett stor glapp mellan dagens yrkeskompetens och morgondagens krav på yrkesrollen. Här fyller Digital Content Designer en viktigt roll i framtidens designers och de krav som kommer att ställas på dem.

Samarbete med branschaktiva byråer och företag ger utbildningen ett viktig djup av verkligheten och yrkesrollen

Tack vare Medieinstitutets nära samarbete med branschaktiva organisationer som Swedish Content Agencies, Bonnier Förlag och Sveriges Annonsörer kan du som student vara säker på att få en utbildning som ligger nära det du kommer jobba med i ditt framtida arbetsliv.

En stor del av utbildningen utgörs av Lärande I Arbete (LIA) vilket är vad våra praktikperioder kallas. Utbildningen består av två praktikperioder (sammanlagt 26 veckor) som ger dig som student en möjlighet att få kompetens inom digital design, responsiv webbdesign, motion design/produktion, UX, med mera, samt möjligheten att växa in i din framtida yrkesroll. Praktiken är dock mer än bara träning; det är en fot in i arbetslivet och framtida arbetsmöjligheter.

Möjlighet att arbeta med allt från Digital Pulishing till Webbdesign

Efter utbildningen kommer du som designer självständigt kunna formge och ansvara för grafisk produktion för såväl webb, som läsplattor/tablets, datorer, digitala tidningar, presentationer, stortavlor med mera. Exempel på yrkesroll är Digital Content Designer, Webbdesigner, Digital Designer, Interaktiv Designer, Layoutare Digital Publishing.

Verkar det intressant? Ansök nu >>