Datadriven analys i takt med tiden
Möt en tidigare student som nu är en av Medieinstitutets favoritföreläsare. Johanna Alm var en av de första som läste Onlinemarknadsföring 2009-11, som på den tiden hette Marknadsstrategi & försäljning inom mixed media. Vi får en snabb pratstund innan hon springer iväg för att repa med sitt band Carbon Dolls.
Jag jobbar idag på Anegy som Head of Analytics där jag leder ett team av digitala analytiker, säger Johanna Alm. Men inom kort blir jag konsult och driver eget företag inom datadriven digital analys. Det finns ett enormt behov på marknaden och det är många företag som verkligen behöver hjälp med de bitarna. Ni kommer nog att få se mig undervisa en del på Medieinstitutet framöver också, vilket känns superkul.
Var du nöjd med utbildningen på Medieinstitutet?
Absolut. Jag gick utbildningen som idag heter Onlinemarknadsföring. Ett bra kvitto på att utbildningen levererade är att jag fick jobb direkt under andra LIA-perioden. Jag gick såklart färdigt utbildningen men började jobba direkt efter att skolan slutade.
Vem passar utbildningen för?
Du ska vara sjukt vetgirig. Om du har svårt att välja vad du vill jobba med efteråt så är det ett perfekt val. Du får både vara kreativ och strategisk. Man bör vara driven och vilja utvecklas. Branschen förändras snabbt och det gäller att hela tiden utbilda sig för att hänga med. Det går inte att tänka ”när jag är färdig så kommer jag skaffa ett jobb och så behöver jag aldrig lära mig något nytt igen”, då har man valt fel yrke.
Varför valde du Medieinstitutet?
LIA-perioderna är fantastiska. Du får ett stort och viktigt nätverk som du alltid har i ryggen. Jag gillar också att skolan verkligen har örat mot branschen och utbildningarna förändras efter behovet. Till skillnad från de statliga universiteten så får man jobba hands-on och lär sig att göra saker, snarare än teorin som ligger bakom.
Musik och marknadsföring
En märklig sak är att många i min bransch spelar musik. Vi är två i bandet som håller på med onlinemarknadsföring. Det är ingen slump utan man märker ofta att kollegor och kunder delar ett stort musikintresse. Vilket är förståeligt, musik är ju livet.
Rekommenderar du utbildningen?
Jag är snart klar med min kandidatexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring på Stockholms universitet. Kan avslöja att Stockholms universitet idag har samma utbildningsmaterial som vi hade på Medieinstitutet 2009. Medieinstitutet ligger några år före, kan man säga. Så svaret är ett rungande JA. Om du vill lära dig något vettigt och få kompetens som branschen behöver, så ska du välja Medieinstitutet framför en traditionell examen.
Läs mer om utbildningen Onlinemarknadsförare här