Datadriven analys i takt med tiden

Möt en tidigare student som nu är en av Medieinstitutets favoritföreläsare. Johanna Alm var en av de första som läste Onlinemarknadsföring 2009-11, som på den tiden hette Marknadsstrategi & försäljning inom mixed media. Vi får en snabb pratstund innan hon springer iväg för att repa med sitt band Carbon Dolls.  

 

Jag jobbar idag på Anegy som Head of Analytics där jag leder ett team av digitala analytiker, säger Johanna Alm. Men inom kort blir jag konsult och driver eget företag inom datadriven digital analys. Det finns ett enormt behov på marknaden och det är många företag som verkligen behöver hjälp med de bitarna. Ni kommer nog att få se mig undervisa en del på Medieinstitutet framöver också, vilket känns superkul.

Var du nöjd med utbildningen på Medieinstitutet?

Absolut. Jag gick utbildningen som idag heter Onlinemarknadsföring. Ett bra kvitto på att utbildningen levererade är att jag fick jobb direkt under andra LIA-perioden. Jag gick såklart färdigt utbildningen men började jobba direkt efter att skolan slutade.

Vem passar utbildningen för?

Du ska vara sjukt vetgirig. Om du har svårt att välja vad du vill jobba med efteråt så är det ett perfekt val. Du får både vara kreativ och strategisk. Man bör vara driven och vilja utvecklas. Branschen förändras snabbt och det gäller att hela tiden utbilda sig för att hänga med. Det går inte att tänka ”när jag är färdig så kommer jag skaffa ett jobb och så behöver jag aldrig lära mig något nytt igen”, då har man valt fel yrke.

Varför valde du Medieinstitutet?

LIA-perioderna är fantastiska. Du får ett stort och viktigt nätverk som du alltid har i ryggen. Jag gillar också att skolan verkligen har örat mot branschen och utbildningarna förändras efter behovet. Till skillnad från de statliga universiteten så får man jobba hands-on och lär sig att göra saker, snarare än teorin som ligger bakom.

Musik och marknadsföring

En märklig sak är att många i min bransch spelar musik. Vi är två i bandet som håller på med onlinemarknadsföring. Det är ingen slump utan man märker ofta att kollegor och kunder delar ett stort musikintresse. Vilket är förståeligt, musik är ju livet.

Rekommenderar du utbildningen?

Jag är snart klar med min kandidatexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring på Stockholms universitet. Kan avslöja att Stockholms universitet idag har samma utbildningsmaterial som vi hade på Medieinstitutet 2009. Medieinstitutet ligger några år före, kan man säga. Så svaret är ett rungande JA. Om du vill lära dig något vettigt och få kompetens som branschen behöver, så ska du välja Medieinstitutet framför en traditionell examen.

Läs mer om utbildningen Onlinemarknadsförare här

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata