Onlinemarknadsförare

Yh-utbildning 1,5 år 320 Yh-poäng
Göteborg Malmö Stockholm
64 veckor heltid varav 20 veckor LIA / Praktik
Ansökningsperiod 15 feb-15 maj 2020. Skolstart hösten 2020.
Utbildningsledare Stockholm: Mats Andersson mats@medieinstitutet.se
Utbildningsledare Göteborg: Patrick Stenholm patrick@medieinstitutet.se
Utbildningsledare Malmö: Jonathan Burns jonathan.burns@medieinstitutet.se

Sveriges bredaste utbildning i digital marknadsföring

Utbildningen för dig som vill jobba med sökmarknadsföring, digital annonsering, innehållsmarknadsföring, medieplanering och kampanjkoordination i digitala medier.

Utbildningen fokuserar på att förstå det digitala ekosystemet i sin helhet. Sedan ett par år tillbaka är internet den största marknadsföringskanalen i Sverige och som digital marknadsförare idag och framåt är det extremt viktigt att förstå hur de digitala kanalerna samverkar och driver varandra.

Som en av få utbildningar i Sverige går vi igenom hela det digitala marknadsföringslandskapet och täcker in alla digitala tekniker och kanaler som behövs för att kunna driva trafik, försäljning och konvertering i digitala medier. Detta kommer ställa stora krav på dig som student då branschen är under ständig utveckling. Utbildningen erbjuder dessutom, dig som student, ett första steg in i arbetslivet.

Fördjupad kunskap om hur man marknadsför i digitala mediekanaler

Under ett och ett halvt år kommer du tränas och utbildas inom verktygen, begreppen och strategierna som används inom digital marknadsföring.

Detta innefattar bland annat:

  • Sökmotoroptimering/SEO – arbeta, analysera och styra de parametrar som påverkar det organiska och lokala sökresultatet.
  • SEM/PPC – Planera och utföra annonskampanjer i sökmotorer, innehålls- och displaynätverk och sociala medier. Exempelvis Google Sök, Facebook, Youtube, Google Shopping, m.fl.
  • Google Ads & Analytics – branschverktyg inom annonsering och webbanalys, branschcertifieringar ingår.
  • Digital annonsering – kanaler och köpmodeller för digital annonsering
    – Affiliate marketing, Display advertising, Programmatic advertising / Real-time bidding.
  • CRO/konverteringsoptimering och webbanalys – analys och effektivisering av marknadsföring i digitala kanaler, A/B-testning, etc.
  • Content marketing, Native advertising och Influencer marketing – innehålls- & spridningsstrategi, branded content, ambassadörer, kanalval, etc.
  • Medieplanering och kampanjkoordination – medielandskapet, mediaplan, kanalval/strategi, kostnadsestimat och lönsamhet, campaign management, campaign planning, etc.

Mediemarknaden är digitaliserad

Den snabba tillväxten inom digital marknadsföring har tvingat och forcerat marknaden till ett högt krav på närvaro i digitala medier, såväl inom marknadsföring, kundvård, kommunikation, mobil anpassning, sociala kanaler och inte minst annonsering i digitala kanaler. Tillväxten är självklart i stor utsträckning ett resultat av allt högre efterfrågan på digitala produkter/tjänster, samt allt högre närvaro i digitala kanaler och framförallt mobila enheter som smartmobiler och surfplattor.

Utbildningen kommer ställa krav på dig som student, men i gengäld kommer din spetskompetens att vara hett eftertraktad på arbetsmarknaden.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Onlinemarknadsförare / Internetmarknadsförare
  • SEO/SEM/PPC-konsult
  • Marknadskampanjkoordinator digitala medier
  • Online Marketing Assistant
  • Digital Specialist
  • Paid Media Manager
  • Social Media Advertising Specialist
  • Digital Media Planner

Innehåll

Onlinemarknadsförare

320 Yh-poäng

Marknadsföring och försäljning

40p / 8v

Kursen ger den studerande grunden i marknadsföring, marknadsplanering och marknadsstrategiskt arbete med fokus på de digitala marknadsföringskanalerna. Den studerande får även kunskaper om lagar och förordningar inom både marknadsföring och digitala kanaler.

Delmoment i kursen är:

  • Grundläggande marknadsföring
  • Marknadsföringsjuridik
  • Marknadsplanering
  • Införsäljning

Webbteknik

25p / 5v

Kursblocket ska ge tekniska kunskaper i hur Internet fungerar och hur en
webbsajt är uppbyggd, vanligen förekommande programvaror/tekniker.

Ur innehållet:

  • Webbteknik
  • Webbkodning och webbspråk
  • Tag management, spårning/scripts och 3-part mätning

Digitala affärer

115p / 23v

Kursblocket ger den studerande omfattande tekniker & strategier inom marknadsföring i digitala medier. Vilka kanaler, verktyg & redskap som står till buds och hur man använder dem effektivt.

Delmoment i kursen:

  • Sökmotoroptimering / SEO
  • PPC-annonsering / Google Ads
  • Social media / content marketing
  • Social media advertising
  • Mediaplanering
  • E-postmarknadsföring, leads & marketing automation
  • Webbanalys
  • Konverteringsoptimering
  • Programmatic bying/advertising
  • Digital kanalstrategi

Branschcertifiering

10p / 2v

I samarbete med Google Partners ska den studerande certifiera sig i Google Ads och Analytics: Den som genomför certifiering i Google Ads och Google Analytics innehar på så sätt ett certifikat som de flesta byråer respektive företag kräver att yrkesrollen och yrkesprofessionen ska inneha.

  • Ett internationellt bevis på goda teoretiska kunskaper i Google Ads och Analytics
  • Fördjupad kunskap om verktygen Google Ads och Analytics
  • Möter branschen krav på dokumenterade kunskaper i Google Ads och Analytics.

Examensarbete

30p / 6v

Den studerande utformar och genomför ett examensprojekt med handledare och utvärderare från branschen med mångårig erfarenhet inom området.

Projektet ska innebära ett genomförande av marknadsföring i någon form. Det kan också innebära svaret på en viss frågeställning eller en undersökning i form av best practice eller liknande.

Projektet innehåller:

  • Projektidé
  • Projektbrief
  • Avstämning av brief
  • Projektproduktion
  • Mellanredovisning
  • Slutredovisning
  • Skriftligt arbete på svenska med engelsk summary
  • Projektpresentation

Lärande i Arbete 1

50p / 10v

Den studerande ska erhålla en introduktion till branschen, men också kunna utföra relevanta arbetsuppgifter utifrån de kunskaper som hen fått fram till LIA1 startar. Hen ska få en inblick i den egna yrkesrollen, men även relaterade yrkesroller. Hen får möjlighet att knyta kontakter och orientera sig inför LIA2. Praktikplatserna utgörs av företag med stort onlinefokus, t ex e-handel, digitala mediebyråer och traditionella mediebyråer, eller företag med internet som primär försäljningskanal.

  • Marknadsföring och införsäljning
  • Webbteknik
  • Digitala affärer

Lärande i Arbete 2

50p / 10v

Under LIA 2 ska den studerande också knyta viktiga kontakter inför anställning efter slutförd utbildning. Praktikplatserna utgörs av företag med stort onlinefokus, t ex e-handel, digitala mediebyråer och traditionella mediebyråer, eller företag med internet som primär försäljningskanal.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Särskild behörighet för Onlinemarknadsförare

Ingen särskild behörighet för utbildningen till Onlinemarknadsförare.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Reell kompetens

Saknar du formella meriter för grundläggande behörighet eller särskild behörighet som till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan?

Medieinstitutet kan göra en bedömning av din reella kompetens. Det vill säga om du har tillgodogjort dig motsvarande kunskap i arbetslivet, eller på något annat sätt. Om du är formellt behörig så kommer din reella kompetens inte att bedömas.

Ansökan om reell kompetens kan gälla både grundläggande och särskild behörighet. Vill du söka via reell kompetens, läs mer här>>

Fri kvot

Om du inte uppfyller behörighetskraven, finns ändå möjlighet att bli antagen till en av våra utbildningar. Medieinstitutet kan anta sökande som bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för.

Om du vet med dig att du inte uppfyller behörighetskraven varken genom formella meriter eller reell kompetens är det viktigt att du uppger detta i din ansökan så att vi kan bedöma den på rätt sätt. Vill du söka via fri kvot, läs mer här>>

Terminstider

Lia perioder hittar du här

Onlinemarknadsförare (Malmö)
År 2017-2018
HT 2017 11/9 – 12/1 18 veckor 90 poäng
VT 2018 15/1 – 15/6 22 veckor 110 poäng
HT 2018 6/8 – 21/12 20 veckor 100 poäng

År 2019-2020
HT 2019 19/8 – 10/1 21 veckor 105 poäng
VT 2020 13/1 – 26/6 24 veckor 120 poäng
HT 2020 10/8 – 18/12 19 veckor 95 poäng

Onlinemarknadsförare (Stockholm)
År 2017-2018
VT 2018 15/1 – 29/6 24 veckor 120 poäng
HT 2018 13/8 – 21/12 19 veckor 95 poäng

År 2018-2019
HT 2018 20/8 – 11/1 21 veckor 105 poäng
VT 2019 14/1 – 28/6 24 veckor 120 poäng
HT 2019 12/8 – 20/12 19 veckor 95 poäng

År 2019-2020
HT 2019 19/8 – 10/1 21 veckor 105 poäng
VT 2020 13/1 – 26/6 24 veckor 120 poäng
HT 2020 10/8 – 18/12 19 veckor 95 poäng

Onlinemarknadsförare (Göteborg)
År 2019-2020
HT 2019 19/8 – 10/1 21 veckor 105 poäng
VT 2020 13/1 – 26/6 24 veckor 120 poäng
HT 2020 10/8 – 18/12 19 veckor 95 poäng

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Ange din e-post så påminner vi dig när ansökan öppnar.
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Hitta din YH-utbildning

Medieinstitutets YH-utbildningar är kostnadsfria och berättigar till CSN. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hitta din favorit.
Vi samarbetar med bland andra
Actionist / Antrop / BerntzonBylund / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Doberman / F&B Factory / Fröjd / Google / Gullers Grupp / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / Maverick by Sigma / MediaCom / Microsoft / Minnesota / New Republic / Nine Yards / Pyramid / Seventy / Spotlight / Stendahls / Stendahls / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Är du behörig?

Här nedan reder vi ut hur det ligger till med de olika behörighetskraven och vilka alternativ du har om du saknar några delar. Javisst, även om du inte uppfyller de formella kraven så har du faktiskt en möjlighet att komma in på din favoritutbildning.
Till våra Mi Stories

Var är alla webbutvecklare?

E-handeln växer explosionsartat och man räknar med en fördubbling de kommande fem åren. Därför finns det ett enormt behov av webbutvecklare med spetskompetens inom e-handel och som förstår branschens utmaningar och tekniska system.
Till våra Mi Stories