Stämningsfulla examensfilmer på biograf Zita

Varje år är det tradition att avgångsklassen på Online Video Producer visar sina examensfilmer på anrika biograf Zita i Stockholm. I år höll produktionerna extrem hög kvalitet och bjöd på det där lilla extra.

Stämningen är hög och förväntningarna stora när jag kliver in i den anrika biografen Zita på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Studenterna är uppklädda och jag skymtar både smoking och aftonklänningar. Utbildningsledaren Camilla Escobar välkomnar oss och sträcker över en kartong varma popcorn. Nu blir det reklamfilm.

I år är det de klass 2019 på utbildningen Online Video Producer på Medieinstitutet som visar sina examensarbeten. De har arbetat med sina projekt i 5 veckor och har använt all den samlade kompetens de har lärt sig under utbildningen. Det handlar om allt ifrån projektledning, budget och målgruppsanpassning till själva filmandet, klippningen och efterproduktionen.

Alla grupper visar sina projekt på den stora bioduken. Det enorma formatet och det professionella ljudet gör intryck. Vi sitter knäpptysta och låter oss svepas iväg av filmerna på den vita duken. Applåderna och lovorden avlöser varandra.

– Jag har följt klassen sedan dag ett och det är fantastiskt att se dem utvecklas. I år har de verkligen fått med alla delar som gör en bra film. Ett extra plus är att många är väldigt bra på att presentera sina filmer, säger Ulrika Schreil som är en av lärarna på utbildningen.

Studenterna delar även med sig av sina erfarenheter av examensarbetet. Det är mycket som måste fungera under ett filmprojekt. Ofta kan en sak som verkar vara bra teorin inte fungera i praktiken.

”Bra planering är skillnaden mellan katastrof och magi” Fanny, studerande på Online Video Producer

– Är det något vi har lärt oss så är det att ha många reservplaner, säger Fanny som går i klassen. Det dyker alltid upp oväntade saker som måste ha en snabb lösning. En bra planering är skillnaden mellan katastrof och magi, avslutar hon och skrattar.

– Examensarbetet har varit väldigt givande med många upp och nedgångar, men tack vare fantastiska klasskamrater fick vi till slut ihop allt, säger Grim, som också går i examensklassen.

Det är många som har varit inblandade under utbildningen för att det ska bli bra slutprodukter. Det hade varit omöjligt utan en engagerad utbildningsledare, inspirerande föreläsare och specialiserade lärare för de olika kursavsnitten.

– I år har de verkligen lyckats och det är glädjande eftersom de här filmerna är deras C-uppsats, säger Tamara Sayiner som är lärare för examensarbetet. Hon fortsätter, projekten är väldigt omfattande och innehåller alla moment som de har lärt sig under hela utbildningen. I år var jag noga med att de skulle ha riktiga beställare och verkliga uppdrag. Det gav resultat och alla lyfte sig själva till högsta nivån. Jag är väldigt imponerad av deras arbeten, avslutar hon.

När ridån går ner verkar alla lättade och glada. Det är en uppsluppen skara människor som lämnar biografen. På måndag startar de sin absolut sista praktikperiod. Nu är det äntligen dags att kasta sig ut i den spännande onlinevärlden på riktigt.

Vi tackar för att vi fick ta del av dessa fantastiska mästerverk och önskar alla lycka till.

Här kan du läsa mer om utbildningen Online Video Producer

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata