Studera webbanalys och få en nyckelroll
De flesta företag och organisationer tar idag datadrivna beslut och låter användarnas beteende stå i centrum för utvecklingen. Här är utbildningen som ger dig spetskompetens inom det snabbt växande analysområdet.
Webbanalytiker är ett attraktivt yrke med stor efterfrågan på arbetsmarknaden. Efter utbildningen har du eftertraktad spetskompetens inom webbanalys och kommer spela en avgörande roll för företagets digitala utveckling och lönsamhet.
Vad gör egentligen en webbanalytiker?
Som webbanalytiker kartlägger och analyserar du digitala beteenden och trender. Du ansvarar för statistik och datainsamling för en eller flera webbplatser. Genom din spetskompetens är det du som driver optimering och utveckling av webbplatsen och du blir därmed en nyckelperson för hela företaget.
– All den här insamlade datan använder vi till insikter om vad som funkar, vad som inte funkar. På så vis kan man utveckla sin hemsida till att bli bättre på att stötta företagets mål, säger Andreas Lockby, webbanalytiker på digitalbyrån Impera.
Varför behövs Digital analys?
Att förstå och kunna analysera data är helt avgörande för att företag ska kunna förstå kunders beteenden och optimera sin digitala närvaro. Precis detta är vad webbanalys innebär och i takt med att företag blir mer digitala ökar också webbanalysens betydelse. Vilka når företagen ut till och vilken typ av innehåll fungerar bäst? Hur beter sig besökarna på hemsidan? Detta och mycket mer kan webbanalys ge svaren på.
Läs mer om utbildningen i Malmö här