Alumn från Medieinstitutet reder ut begreppen AI, SEO och SEM
Cimon Lampa läste tidigare på Medieinstitutet. Idag driver han en Certifierad Google Ads Byrå tillsammans med sin affärspartner Konrad Persson. Här reder han ut begreppen SEM, SEO och vad man bör tänka på?
Vad är din akademiska bakgrund?
– Jag kunde inte bestämma mig vad jag ville läsa på universitetet så jag har läst bland annat Medie-och kommunikationsvetenskap, Sociologi och Kulturentreprenörskap med Konst och Designhistoria. I samband med mina studier arbetade jag i klädbutiker, och när jag sålde, lärde jag mig så mycket som möjligt om varorna jag sålde, men det finns begränsat med intressant information om vad man kan lära sig kring mode och textilier. Det var inte fören efter jag läst SEO/SEM på Medieinstitutet som jag kunde jag lägga ihop alla praktiska och akademiska meriter till något användbart i karriären.
Vad är SEM?
– SEM står för ”Search Engine Marketing”, vilket är en form av digital marknadsföring som syftar till att öka synligheten av en webbplats i sökmotorer genom betalda annonser. Genom att använda metoder som sökordsannonsering och shoppingannonser, kan man med SEM göra det enklare för användare att hitta ett företags tjänster och produkter i sökmotorn.
– Denna form av marknadsföring skiljer sig från SEO (sökmotoroptimering), som syftar till att öka en webbplats ranking organiskt i sökresultaten genom teknisk optimering och innehållsoptimering. Klicken via SEM är betalda medans klicken med SEO är gratis.
– När en potentiell kund är ute efter en specifik tjänst eller produkt och söker efter detta, så gäller det att veta vart och hur kunden söker. Genom analyser av målgruppers sökbeteenden kan man ge mottagaren bra svar med information kring företagens produkter och tjänster, och därmed öka chansen till att de köper eller konverterar.
Vi jobbar datadrivet med hela kundresan och älskar båda att automatisera och effektivisera processer med hjälp av maskininlärning.
Vad gör du idag?
– Idag driver jag en byrå tillsammans med min kompis Konrad. Vi har kontor i Malmö och Stockholm. Våra kunder finns i Sverige och övriga Norden. Vår styrka är att vi är specialister inom de angränsande områdena SEM/SoMe & SEO/CRO. Där Konrad har mer än 10 års erfarenhet av digital marknadsföring och jag några år från byråsidan som Digital Marketing Specialist. Vi jobbar datadrivet med hela kundresan och älskar båda att automatisera och effektivisera processer med hjälp av maskininlärning. Då detta kräver mycket data, jobbar vi oftast med bolag som kommit igång rätt bra med sin business och som är redo att växa. Hos oss är varje kund en unik möjlighet att få utforma en strategiskt marknadsföringsplan. Vi utgår alltid ifrån företagets affärsmål, och genom att koppla samman kundens behov i kommunikationen skapar vi kampanjer som ökar företagens synlighet och närvaro för rätt målgrupper.
Hur jobbar ni på Semurai?
– Vi fokuserar på att leverera datadrivna tjänster inom SEO/CRO & SEM/SoMe. Vi hjälper företag att skapa en strategi, producera högkvalitativt innehåll och kommunicera på ett effektivt sätt. Vårt team har bred erfarenhet av att arbeta med både B2B- och B2C-marknader, och vi tillhandahåller även workshops och rådgivning för att stödja företagens inhouse-marknadsteam. Som Digital Marketing Specialist på Semurai är mitt och min kollegas Konrads fokus att analysera hela kundresan och arbeta tillsammans för att bygga kampanjer som är kostnadseffektiva både på kort och lång sikt. Genom att skapa kvalitativt innehåll på våra kunders webbsidor kan vi dessutom hjälpa till att minska kostnaderna för annonsering.
Hur gick det till med uppstarten av er byrå?
– Konrad ringde mig sommaren 2022 då han hade en kund som jobbar med rekrytering och behövde hjälp med annonsering till en sida med intresseanmälningar för ett webinar. Han har stenkoll på allt vad det kommer till webb men blev ändå mäktigt imponerad när jag drog en strategiplan för för Google Ads, Bing och Meta. Konrad är grym på kod och har studerat AI-programmering, och jag hade redan och köpt domänen semurai.se (SEM ur AI). Så det var som att pusselbitarna bara föll på plats efter ett första bra samarbete.
Vad är kopplingen mellan AI och SEM/SEO?
– Arbetet inom SEM & SoMe ligger i framkant när det kommer till att jobba med maskininlärning. Vi väljer ut data, segmenterar, väljer datadrivna strategier och optimerar allt för att nå de uppsatta målen. Jag är säker på att fler arbeten kommer bli mer likt det vi gör inom de närmsta åren. Techjättarna har de mest avancerade plattformarna inom AI, och nu har AI-racet börjat på riktigt. I SEO gäller det bland annat att uppnå sökmotorernas högsta krav, och detta är avancerade algoritmer som man kan tillfredsställa med effektivt AI- skapat content med mänsklig handpåläggning, så att webb-besökare känner att det är intressant att ta till sig informationen som finns på sidan.
Vilka egenskaper bör en bra SEM-specialist ha?
- Kunskap inom marknadsföringens grunder
- Bra förståelse för SEO & CRO
- Förståelse för kreativ & säljande design
- Nyfikenhet & Plasticitet – Att vara nyfiken och uppdaterad inom en snabbföränderlig bransch
- Kunna lyssna på kunder – Att tydligt kunna säga både ja, nej & förklara varför
- Teknisk kunskap och intresse för uppsättning av avancerad spårning
- Förstå kundresor (UX, CX, CJ) och kunna skapa funnels för olika situationer
- God analytisk förmåga
- Intuition (Även om data är det viktigaste som beslutsunderlag, är det bra att ha en intuition till alla andra parametrar, och kunna ta beslut utöver data)
- Förstå det lokala språket, kulturen och omsätta det till bra copywriting
- Vara en kreativ problemlösare – Och kunna skapa mycket med små medel
- Tålamod – ML & Attribution kan ta tid
- Entreprenörskap – och därmed kunna förstå alla typer av verksamheter
- Kreativitet och förståelse för kunddata – Kombinera & segmentera data
- Logiskförståelse och intresse för algoritmer & maskininlärning
- Förståelse för olika stakeholders roller och kunna rapportera till team & organisationer i alla skråväsen
Vad rekommenderar du för utbildningar?
– Utbudet av studierna hos medieinstitutet.se erbjuder fantastiska möjligheter att lära sig om grunderna inom vad vi arbetar med. Som Digital Marketing Specialist räcker det med att förstå SEO. För att bli en riktigt vass SEO-specialist, är det bra om du har grunder inom programmering eller UX.
Det finns även jättemånga youtube kanaler om du vill see how deep the rabbit hole goes.
Hur lång tid tar det innan man blir specialist på SEM eller SEO?
– Det tåls att säga att ingen blir expert efter en kort YH-kursmen det är ofta en bra fot in. Det finns fantastiskt många duktiga SEM-specialister, och jag har haft turen att ha några av de bästa mentorerna i branschen på både nybörjar- och expertnivå. Om du vill bli en duktig SEM-specialist skulle jag, efter YH-utbildning, rekommendera att arbeta på någon större byrå, eftersom de har resurserna att ta in någon som är helt grön och sällan ställer höga krav.
När är man färdigutbildad?
– När du lärt dig grunderna kan du sedan vända dig till en mindre specialist-byrå med expertkompetens, som till exempel oss på Semurai.se. Datadriven marknadsföring är en snabbrörlig bransch, så för att vara bland de allra bästa i branschen måste man hålla sig uppdaterad om nyheter genom flera källor. Är du extra driven till att bli datadriven? Isåfall kan du använda searchengineland och searchenginejournal som bra källor till nyheter och information. En trevlig youtube-kanal för nyhetsbevakning har Solution 8.
Här kan du läsa mer om våra marknadsutbildningar
Digital Analytics/Digital analytiker